Mannetje of vrouwtje en de staartveren

Gestart door hannibal, 6 september 2009, 17:40:05

« vorige - volgende »

hannibal

Hallo,

Ik begin ernstige bedenkingen te krijgen over Boontje, mijn vrouwtje, ik heb haar gekregen ongeveer 4 maanden geleden en werd me verteld dat ze een vrouwtje was, ze had wel een erg geel hoofd, maar de horizontaal gestreepte  staart veren waren er in overvloed. Ze zingt prachtig.
Nou heb ik er sinds een tijdje wat jongere valkjes bij, en daar heeft ze affaires mee, als ze aan het paren  zijn zit zij altijd bovenop. Ik dacht daar nooit zo over na, maar mijn vriend zei vanmiddag dat dat toch meer mannelijk parings gedrag was.
En toen zag ik opeens haar staartveren , en alles was zwart, er zit nog 1 horizontaal gestreept veertje daar en de rest is verdwenen. ??
Ik heb niet gemerkt dat ze in de rui was, zit erg goed in het pak, is een grote vogel, de grootste uit de voliere, en als zee en mannetje blijkt te zijn zou me dat eigenlijk niet verbazen.
Het is een hele schok,  heeft iemand daar wel eens van gehoord, dat de staartveren veranderen van vrouwelijk naar mannelijk?
Het werpt ook een ander licht op de valkjes waar ze mee paart, daar weet ik eigenlijk niet het geslacht van, Tomaatje is haar maatje en ik dacht altijd dat dat een mannetje was, een kale lutino, maar wie weet, mijn achterhoekse boertje is misschien wel een boerinnetje.

Groetjes van Hannah en de 7  ??? ??? ??? ??? ??? ??? ???

Sanna

Hoi Hannah,

Nou, ik denk dat je er wel vanuit kunt gaan dat Boontje een mannetje is hoor ;). Als valkjes nog jong zijn, hebben ze het verenpak van een popje. Pas na de jeugdrui (vanaf ca. 9 maanden) kun je pas echt aan de veren zien of het een man of pop is. Bij jou is dus nu wel duidelijk dat Boontje een man is, anders zouden er staartveren met visgraatmotief teruggekomen zijn. Het masker zal dan nu ook wel behoorlijk geel geworden zijn en de stippen onder de vleugels moeten aan het verdwijnen zijn.

Groetjes, Sanna

PS: Leuke namen hebben je valkjes ;D.

hannibal

dank je Sanne, ik moet helemaal aan het idee wennen, ik dacht dat ik een frivool vrouwtje had, blijkt dus dat ik een oversexed mannetje heb, inderdaad de stippen op de vleugels zijn ook weg.

Ik wist niet dat de staartveren op jonge leeftijd geen indicatie zijn, bedankt voor de informatie

Sanna

Weer wat geleerd ;).
Succes met wennen!

Groetjes, Sanna