6 mei 2025, 09:19:27

agressief en onhandelbaar

Gestart door nita_forever, 6 september 2009, 12:56:40

« vorige - volgende »

nita_forever

Hallo Allemaal,

Allereerst leuk en leerzaam om hier op het forum te lezen over onze te gekke vriendjes: de Valkjes!:D

Overgens heb ik nu met mijn lieve vriendje een beetje een probleem...
Hij is nu ongeveer een half jaar oud, en is net best in de rui geweest, wat nu op zijn eind lijkt te zijn.
Hij is een man, en was echt super aanhankelijk, en knuffelig naar mijn vriend en mij, tot voor een paar weken geleden hij steeds meer begon te blazen en steeds meer begint naar je te happen.
Ik heb dan ook het idee dat hij in de pubertijd is, maar heb geen idee hoe lang dit kan duren...
Ook lijkt hij mij soms een beejte gefrustreerd omdat hij n og niet kan vliegen. Toen ik hem kocht zijn zijn vleugels geknipt, omdat ik hem nog moest bijvoeren met de hand, en mij werd verteld dat hij dan het beste geknipt kon zijn, maar dat is dus nu 4 mnd geleden, en hij vliegt nog niet. Zijn vleugel pennen groeien overigens nu de laatste tijd wel goed.
Wat voor gedrag vertoond hij:
- Hij wil niet uit de kooi gehaald worden, dan blaast, dreigd en bijt hij naar mn hand
- Als hij bij mij zit, op mn hoofd of op mijn schouder is hij ineens na een tijdje lief doen agressief tegen mijn haar, mijn oor, en gezicht en handen
- Als hij op zijn kooi zit gaat hij met zijn vleugels wat wijd snel heen en weer lopen, ook begint hij dan agressief te hakken en bijten in een stuk keukenrol op zijn kooi, en hij loopt hier steeds overheen te wiebelen. Als hij dat doet kan ik beter helemaal uit zijn buurt blijven:D
- Alleen als het hem uit komt wil hij gekroeld worden en bij me zitten.
- Als hij bijt probeert hij echt door te bijten! lukt hem soms ook...

Ik probeer daarintegen zinn gedrag te negeren, en laat hem zonder woorden met rust, en zit hij nog niet in de kooi dan doe ik hem er stug in, maar dit lijkt geen straf te zijn...
Verder als hij lief is beloon en verwen ik hem erg.
Een maatje erbij voor hem vind ik nu nog geen optie, zolang hij dit gedrag vertoond.
Wel ben ik bezig een vouillere te bouwen in de achtertuin, waar volgend jaar een paar spannetjes, waaronder een spannetje valkjes, in komen, en als zijn gedrag niet veranderd is dan maak ik een vouillere vogel van hem.
Mijn vogeltje mag wel voldoende los lopen in de kamer en uit de kooi, ook verander ik zijn kooi vaak.
Ik heb hem sins een week nu een andere plek gegeven in de kamer, op een dressouir voor een grote spiegel. Hij lijkt daardoor zich ook agressiever te gedragen.
Wie kan mij raad geven? Want dit is niet grappig zo...:S

Groetjes Nita en mijn valkje Chico
Groetjes Annita
en mijn kanjers: Chico en Mike

Kaatje

Hoi Nita,

Ik heb sterk de indruk gekregen na het lezen van jouw verhaal over het gedrag van Chico, dat hij op dit moment heel erg broeds is.

De spiegel zal het gedrag waarschijnlijk alleen maar aanwakkeren, dus misschien is het verstandig om een grote doek over de spiegel te hangen of hem toch weer naar een andere plek te verhuizen.

Laat hem maar lekker over de wc rol wiebelen, hij moet toch zijn frustatie kwijt  ;)

Succes met Chico.

Groetjes, Karin

nita_forever

Hallo Karin,

Bedankt voor je snelle reactie!:D
Ik dacht altijd dat alleen de popjes broeds konden zijn.
Ik ga hem dan iig wel weer terug verhuizen inderdaad. Heb je ook enig idee hoe lang valkjes broeds zijn?en wat zou ik hier nog in kunnen betekenen dat dit gedrag minder word?

Groetjes Nita
Groetjes Annita
en mijn kanjers: Chico en Mike

Kaatje

Hoi Nita,

Nee hoor, niet alleen popjes worden broeds maar dus ook de mannen  ;D Hoelang Chico broeds blijft daar kan ik eigenlijk niet veel over zeggen. Als het te lang gaat duren, zou ik de wc rol ook weghalen  ;)

Groetjes, Karin

Hermien

6 september 2009, 17:12:07 #4 Last Edit: 6 september 2009, 17:21:18 by Hermien
Mee eens, Kaatje. Chico is broeds! Hoe lang dat kan duren? Nou, ik heb net van míjn kweekster gehoord dat dat het hele jaar kan zijn. Silvo van mij is er ook zo één. Is een hartstikke lief valkje, maar de laatste tijd met 'streken'. Wil ineens zonder knuffel op stok, zit het liefst de hele avond op mijn schouder te brabbelen in mijn oor en dan ineens....knauw! Auw!! En vervolgens bijt-ie voortdurend in mijn nek en hals. Geen pretje en dat wordt wel afgestraft, natuurlijk. Maar je houdt de natuur niet tegen. Omdat ik alleen maar mannekes heb, kan Silvo zich dus nergens 'bevredigen', dus moet ik maar hopen dat dit gedrag ooit nog ophoudt.... Hij zal toch wel een keer dóórhebben dat-ie hier niks mee bereikt. Het zit natuurlijk ook wel een beetje in zijn karakter, want mijn andere ventjes zijn zeer tevreden met mij als enig 'popje'.

Overigens vind ik het persoonlijk niet goed dat een valkje op je hoofd zit. Dat heb ik ze hier snel afgeleerd. Ze moeten nl. niet het idee krijgen dat zij de baas over mij zijn. En wanneer zij op je hoofd mogen blijven zitten, bestaat de kans dat ze zich machtiger voelen dan jij. Maar ja, dat moet je natuurlijk zelf weten.

O, wat dat veranderen van de kooi betreft: dat is echt niet nodig hoor. Hier verander ik het zelden of nooit. Alleen als er een nieuw speledingetje is aangeschaft. Kooi veranderen is alleen nodig wanneer er een nieuw valkje bij komt. Dat is om er voor te zorgen dat het oudere valkje ook weer opnieuw zijn 'stekkie' moet gaan vinden.

;D  ;D  ;D  ;D