8 mei 2024, 13:51:24

Zelf trosgierst of ander zaad kweken

Gestart door Creatura, 28 augustus 2009, 17:06:17

« vorige - volgende »

Creatura

28 augustus 2009, 17:06:17 Last Edit: 1 september 2009, 01:09:56 by Creatura
Hoi,

Zijn er hier mensen die ook weleens hun eigen trosgierst of misschien ander parkietenzaad hebben gekweekt? Ik heb dit jaar trosgierst gezaaid (ergens in mei) en er hangen nu nog onrijpe halmen aan de planten:) Het is behoorlijk productief spul, want van nog geen kwart handje zaadjes heb ik nu ongeveer 45 strosgierststengels! Het is een rij van ongeveer 20 planten (het is eigenlijk net hoog gras of riet van ongeveer 1,80 meter hoog). Ik heb er een foto bijgedaan van de nog onrijpe stengels.
Het lijkt me leuk om volgend jaar ook zaadjes uit het gewone voer te gaan zaaien, en ze dan de halmen daarvan aan te bieden naast het gewone voer zodat ze het net als in de natuur er zelf af kunnen pikken.
Ben benieuwd of iemand dit al eens eerder heeft gedaan.

groetjes Creatura


marie

Ik heb het nog niet gedaan, maar het lijkt me wel leuk, hoeveel halmen komen er dan zo aan een stengel?
!!!Flip!!!

Rianne

Wij kweken al een jaar of 3 zelf trosgierst :)

mariejj

Wat grappig  :D  maar wanneer is het dan rijp?

Landiej

Las dit topic net, en het leek mij ook wel leuk om zelf te kweken :)
Gelijk even gegoogled, en heb gezien dat trosgierst het best in mei gezaaid kan worden, en dat de cyclus van de plant ongeveer 60 - 75 dagen duurt.

Je hebt dus met 2 maanden volgroeide trosgierst :)

Creatura

Ha, ik had niet gezien dat er mensen hadden gereageerd op mijn topic ;D

Ik heb de trosgierst inderdaad in mei gezaaid, en ze zijn bij mij nu pas ongeveer rijp. De halmen kwamen er pas eind augustus aan, dus dat duurde nog een aardig tijdje.
Wat wel iets is om rekening mee te houden (kwam ik deze maand achter) is dat je de trosgierstplanten wel moet stutten met bijvoorbeeld twee rijen stokken of een soort mat. De planten vallen met een beetje harde wind namelijk allemaal om :(

Oh, aan 1 plant komen twee tot drie halmen, dus als je een rij zaait heb je zo genoeg trosgierst om de herfst en winter door te komen ;D

Andere zaden ga ik volgend jaar proberen...ben benieuwd :)

hannibal

Hoi

Lijkt me erg goed om te doen, maar hoe? doe je de zaadjes van een bestaande stengel in de aarde? en binnen of buiten.
ALvast bedankt,

Hannah en de 7

Creatura

Hoi Hannah,

Inderdaad pluk je gewoon wat zaadjes van een stengel uit de dierenwinkel eraf en die zaai je in je tuin:)
Het duurt ongeveer vijf dagen tot ze ontkiemen. Ze lijken in het begin op grasplantjes :)

Jaja, buiten, want binnen is meestal te weinig licht.

hannibal

Bedankt, ik ga het zeker volgend jaar proberen,