14 mei 2025, 14:13:19

Ons eerste valkje (Pap)Aya

Gestart door carooltje87, 20 augustus 2009, 14:50:36

« vorige - volgende »

carooltje87

Vanochtend heeft ze weer flink gegeten.

We blijven haar 4 voedingen geven, want vanochtend woog ze nog altijd 76. Ze blijft dus op gewicht met 4 voedingen, wat toch al goed is, aangezien ze ziek is.
Ze eet ondertussen al heel goed van de trosgierst, de eerste streng (of hoe noem je dat) is al bijna half op. De zaadjes die ze niet te hard moet pellen eet ze ook al op, en van een droog stuk bruin brood eet ze ook. Vandaag gaan we appel proberen.

Ze hoest nog steeds erg. Ik weet niet of dat is omdat het erger aan het worden is, of omdat de ontsteking los begint te komen en ze die op moet hoesten ... We zullen zien wat de dierenarts morgennamiddag zegt.

Kimm

hoi ,

goed hoor dat ze zo goed eet.
ik hoop dat het hoesten toch snel over gaat. klinkt niet goed eigenlijk.  wel sneu he. even afwachten morgen wat de da zegt.
beterschap voor je valkje!

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Kirsten

Goedemorgen,

Fijn dat het valkje wat eet, leegt de krop ook goed?
Het hoesten is niet goed, hoop dat het snel minder wordt.

Ik zou nog geen andere dingen gaan proberen, ook zet appel aan tot verzuren. Tevens is denk ik de basisvoeding aangezien ze ziek is nu het allerbelangrijkste.

Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

carooltje87

Ok, geen appel dus ! (ze kijkt er ook niet naar om, ze loopt er van weg)

De krop leegt goed ja. De dierenarts heeft vrijdag ook gevoeld aan haar krop. Ze had om half 1 gegeten, en hij heeft om kwart na 4 aan haar krop gevoeld (bijna 4u later dus), en haar krop was quasi leeg zei hij. Ik laat hem morgen zeker ook nog eens voelen. + naar haar kopje kijken zoals ik al zei. Mijn vriend denkt dat ze een klein wondje heeft achter haar kuif (hij heeft al eens gekeken)

Kaatje

Hoi Caroline,

Wat goed dat Aya al van het trosgierst aan het snoepen is. Ik ben erg benieuwd wat de dierenarts morgen zegt en natuurlijk duim ik dat Aya heel snel van het hoesten af is en de longontsteking snel weg gaat.

Geef Aya maar een knuffeltje van Paco en de meiden.

Groetjes, Karin

Caroline

Ach, arme Aya ....

Dat het nu toch zo fout gaat met haar, je was zo gewaarschuwd voor de gevaren bij handopfok, jammer dat ze  niet bij haar ouders is gelaten.

Nu sterft ze misschien of zal een blijvende achterstand of beperking oplopen door de longonsteking en waarom??

Alleen omdat mensen tegen beter weten in en zonder ervaring een valkje mee wordt gegeven door een kweker ....

Triest, triest, triest.

Ik waarschuwde je al een week eerder over de longontsteking

Citaat van: Caroline op 16 augustus 2009, 22:08:49
Gefeliciteerd!!!!

7 ml. is geen 7 gram weet ik uit ervaring, dit kan verschillen. Beter is even voor en na de pap te wegen.  ;)

Ik weet niet hoe oud ze precies is maar 65 gram is niet echt veel.  :-\

En oppassen met het "hoesten" dat dit geen verslikken is. Een groot percentage papvalkjes sterven namelijk voor verslikking of de gevolgen hiervan, denk aan eten wat via de luchtpijn in de longetjes komt en een longontsteking veroorzaakt.

Succes verder!!!!

PS. ik ben benieuwd naar je foto's!!  ;)

En al 2 weken eerder voor alle gevaren die handopfok (zeker) zonder ervaring zich met brengt.

Citaat van: Caroline op  9 augustus 2009, 10:04:04
Hoi hoi naamgenootje.  ;)

Welkom hier op het forum en heel veel plezier hier.

Leuk dat je volgende week je eerste valkje gaat halen, mag ik vragen waarom een papvalkje??

Heb je hiermee ervaring want het geven van pap is niet geheel zonder risico en gaat niet altijd bij elk jong even makkelijk.  :-\

Lees hier voor de gevaren bij handopfok.

In ieder geval heel veel plezier met je valkje en succes met het papgeven.  :)

Misschien leuk om een verhalen - of dagboekje te openen dan kun je ons vertellen over de avonturen van je valkje en foto's van hem laten zien.  ;)

Groetjes van Caroline

Ik hoop dat jullie kleine Aya het gaat redden. Het klinkt niet best .... ik heb zelf een valkje gehad van 2 weken oud met een dubbele longonsteking, hij had minder dan 1 % kans te overleven. Met 3 soorten medicatie klapte hij gelukkig elke dag een beetje op, nu anderhalf jaar later is het nog steeds een zwakker valkje met een groei achterstand en een beperking aan zijn voetjes.  :-\ Deze longontsteking kwam trouwens NIET door handopfok.

En een dierenarts die vertelt dat een valkje van 4 weken nog maar 1 x pap hoeft .... sorry, maar dit toont aan dat hij weinig ervaring heeft .... zeker een ziek valkje zou ik meer geven maar dit doe je al goed,  ;)

Verder kreeg je al veel fijne tips en adviezen, probeer je daaraan te houden.

* zo min mogelijk bewegen
* alleen hoofdmaaltijden dus geen snoep, groente e.d.
* geen druivensuiker om gisting geen kans te geven, zeker nu door de antibiotica, schimmels meer kansen krijgen, schimmels genieten van suikers.
* en zeker GEEN katten in de kamer, een valkje is een prooidier wat betekend dat het sowieso stres opleverd, het zien van de kat. Stres die je met voorkomen, zeker nu ze zo ziek is. Praat ik nog niet over de gevaren. 1 klein gaatje van een nagel kan al de dood betekenen voor je valkje, zeker nu zij als zo ziek is.

Beterschap, lieve kleine Aya.  :-*
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

carooltje87

Alle tips die ik krijg neem ik op, en leef ik ook na.
Behalve de katten niet in de buurt, dat kan niet echt. 's nachts zitten de katten wel apart, maar Aya staat gewoon in de woonkamer. Ik ga mijn 2 katten niet hele dagen opsluiten in een kamertje van 3 op 4 meter ... Zo goed dat Aya het heeft, wil ik dat mijn katten het ook hebben.

Als ze in haar kooi fladdert, moet ik haar dan gewoon laten doen ? Want tegen etenstijd wordt ze wel heel actief, dan begint ze te fluiten, over de bodem te lopen, tegen de tralies te vliegen, ... Ook naar beneden duiken durft ze nog niet, dus dan zit ze te fladderen op haar stokje, maar durft nog niet naar beneden. Laat ik haar dan gewoon doen, of haar zelf naar beneden zetten ?

Ik zou wel willen vragen dat alle commentaren over handopfok enzo stoppen. Ik weet het ondertussen wel, en het volgende valkje dat we nemen zal zeker geen handopfok meer zijn (ik sta ook niet voor mijn plezier elke dag om 7u op in de vakantie).
Ik steek liever mijn energie in het beter maken van Aya, dan me druk te maken in de commentaren die ik hier krijg. Constructieve tips (zoals ik er al veel gekregen heb) zijn veel nuttiger.

Kirsten

Natuurlijk krijg je tips en adviezen van ons en duimen we allemaal hard dat ze het gaat redden.

Ik hoop dat je begrijpt dat reacties niet zo persoonlijk zijn bedoeld als je ze nu leest. Als ik voor mezelf spreek is het gewoon de frustratie die ik uit, dat het me niet lukt om mensen op andere gedachte te brengen en hun te overtuigen dat het beter is om een valkje te kiezen die totaal zelfstandig is.
Net nog kreeg ik weer een mail met de vraag of ze een jong valkje mochten reserveren om nog te voeden. In het berichtje lees ik hun enthousiasme, maar het lukt me vaak niet om ze op andere gedachte te brengen door ze de risico's uit te leggen. Meestal gaan ze ervanuit dat het hen toch niet zal overkomen.

Hoe gaat het nu met Aya? ademt ze al wat rustiger?
Dat ze al wat van de trosgierst gaat eten is super, dan kan ze steeds minder pap krijgen.Dat ze ook wat enthousiaster wordt is ook fijn, dat houdt toch in dat ze die energie heeft. Laat haar maar lekker in de kooi fladderen, dat ze actiever wordt om je aandacht te krijgen is begrijpelijk, want jij bent voor haar het teken dat ze weer eten krijgt. Ze ziet je als voeder ;)
Geniet lekker van haar en hopelijk is ze snel weer de oude

Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

carooltje87

Bij ons was het eerder andersom : ik heb de kweker niet kunnen overtuigen om ons een ouder valkje te geven ...  :-\  We hebben er ook niet heel hard op aangedrongen, omdat hij natuurlijk de kweker was, en in onze ogen de expert.

Ze ademt wel rustiger, maar ze hoest/kucht nog regelmatig. Misschien om slijmen los te krijgen ? Ik weet het niet ...

De gemakkelijke zaadjes eet ze ook al, of ze begint ze toch stilaan te pellen. Misschien dat ze er half deze week of volgende week echt al van eet.
Moeten we nu ook al grit in haar kooi zetten ?

Ze is altijd redelijk actief gebleven hoor, daarom ook dat ik nooit gedacht had dat het zo ernstig zou zijn. Ook de dierenarts zei dat ze er niet ziek uit zag, hij hoorde het alleen aan haar kuchje.

Straks haar laatste voeding weer. Tot en met dinsdag geven we haar 4x per dag, zodat ze kan aansterken. Vanaf woensdag 3x per dag, en dan kunnen we misschien de week erna maandag beginnen met 2x per dag. We zullen zien hoe het evolueert.

Bedankt voor je duimen ! (en van alle anderen natuurlijk)

carooltje87

Ze woog vanochtend ongeveer 79 gram ! Ze komt dus bij !

Ik ben benieuwd wat de dierenarts straks zegt.

Kimm

fijn dat ze aankomt!!
hoelaat komt de da?

groetjes kim

carooltje87

De dierenarts komt tussen 3 en 5, net zoals vrijdag. Toen was hij er om 16u15.

Ik heb echt een rotdag vandaag, en hij is nog maar net begonnen. Dus ik hoop dat de trend zich niet voortzet tot straks, dat ik te horen krijg dat het slechter gaat met haar ipv beter  :(

Kimm

ik duim voor je hoor!!!
wel fijn dat de da bij jou komt, hier heb ik dat nog niet meegemaakt. ja het kan wel, maar daar moet je extra voor betalen.

groetjes kim

carooltje87

Deze dierenarts doet enkel huisbezoeken ...
Volgende keer gaan we toch naar een andere (zijn ex-vrouw blijkbaar), daar kunnen we misschien zo terecht, zodat we geen huisbezoek moeten betalen, + zij zegt misschien niet dat een valkje van 4 weken maar 1x per dag eten moet hebben  :-\

Kimm

ja inderdaad, kan je dan beter eentje nemen die wel verstand van vogels heeft he.
nou ik hoop dat het goed gaat hoor vanmiddag ;)