14 mei 2025, 01:06:01

Ons eerste valkje (Pap)Aya

Gestart door carooltje87, 20 augustus 2009, 14:50:36

« vorige - volgende »

carooltje87

Dankjewel allemaal.

Ik lijk toch geen geluk te hebben met mijn diertjes ...
Vorig jaar hebben we 2 katten genomen ook (nadat mijn vorige kat was weggelopen/verdwenen). één van de 2 werd ook ziek, waarbij er zelfs de mogelijkheid was dat het een ongeneeslijke dodelijke ziekte was. Gelukkig is het met antibiotica over gegaan, en hopelijk is dit met Aya ook zo.

Wel een vreemde dierenarts hoor  ???  hij zei dat 76 gram een goed gewicht was voor 4-5 weken, maar daarna zei hij dat ze een kleintje was, EN dat ze wat mager was  ??? 
+ hij zei dat ze eigenlijk nog maar 1 voeding per dag zou moeten hebben op deze leeftijd.

Gerdaaaa

He bah wat sneu !!

Aya is een mooie naam voor je mooie vogeltje!

Ik duim ook hard voor je mee, dat Aya er weer bovenop komt!

Kaatje

Goh, wat zielig zeg!

Op die leeftijd zijn ze ook nog zo teer, misschien is er wel wat pap in haar longen terecht gekomen tijdens het slikken  :-\ En inderdaad op deze leeftijd is het gewicht zeker aan de lage kant, vooral nu met een longontsteking brengt het meer risico met zich mee  ::)

Ook snap ik nog steeds niet dat er kwekers zijn die valkjes op deze leeftijd verkopen en het laten voorkomen alsof het de normaalste zaak van de wereld is om een valkje met de pap groot te brengen.

Nu een spuitje ab gekregen las ik en maandag nog één + als het dan nog niet goed was ook ab door de pap !? Ik hoop werkelijk dat het goed afloopt met je valkje. Ook las ik dat het valkje vanaf het begin af aan al hoest na het eten. Persoonlijk zou ik zeker de kweker op de hoogte brengen.

Helaas zijn dit ook de gevaren die bij papvalkjes sneller voorkomen. Zit het valkje namelijk bij de ouders dan zal de natuur ingrijpen als dat nodig blijkt.

We hebben trouwens dezelfde kooi, dus het blijft vast niet alleen bij Aya. Mocht je van plan zijn om in de toekomst nog één of meerdere valkjes aan te willen schaffen, kijk dan gewoon hier rond voor een goede kweker. Er zijn kwekers zat die hele tamme valkjes kunnen afleveren en die alle belangrijke voedingstoffen van de ouders hebben meegekregen.

Hopelijk komt je valkje er boven op. Uiteraard duim ik mee.

Sterkte ermee.

Groetjes, Karin

Kirsten

Oh wat balen, ik denk inderdaad ook dat er wat pap in de longen terecht gekomen is. Het is zoals ik je eerder scheef altijd een risico, wat helaas bij een hoop nieuwe eigenaren niet bekend is.
Ik duim uiteraard mee en hoop dat deze kleine het gaat redden.

Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

carooltje87

Zo, net weer haar eerste voeding binnen. Ze woog nog steeds 76 met lege krop.

Bedankt voor jullie reacties allemaal.
't is helemaal niet leuk, en zoiets doe je niet met opzet natuurlijk ...  :( We wisten wel van het risico, maar je denkt 'wat is de kans dat ...' Ook met kropverzuring enzo.

Gisterenavond hebben we haar rond half 9 even uit de kooi gelaten en bij ons in de zetel gezet.
Eerst hadden de katten niets door, maar vanaf dat ze begon rond te fladderen naar de salontafel, stonden ze er als de kippen bij !  ;D  Gelukkig snuffelen ze enkel, en met hun pootje eens tegen die vreemde staart tikken. Aya vond het allemaal niets, en bleef rustig zitten.
Ze heeft wel iets nieuw gevonden : hoofden zitten ...  ::) en dan vooral mijn hoofd, want mijn vriend heeft korter haar, dus  daar gleed ze bijna af  ;D  We nemen haar er wel elke keer af hoor, schouder kan nog, maar echt OP je hoofd, niet zo aangenaam (als er bijvoorbeeld langs achter iets uit komt ;) )

Kimm

hoi hoi,

pas je wel op met je katten? even uithalen gaat snel hoor ;)
ik hoop dat het verder goed gaat met aya en dat de ab gaat aanslaan.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

carooltje87

O, ja hoor, we laten ze NOOIT alleen, ik neem mijn ogen zelfs niet van ze af als Aya uit haar kooi is, met plantenspuit in de aanslag voor als ze iets te dicht komen.
Gisteren bleef Lychee (onze witten kat) op ongeveer 30-40 cm van Aya op de rugleuning van de sofa liggen  ;D  Zo zaten ze daar allebei, dicht bij elkaar, Lychee half slapend, en Aya van haar trosgierst pikkend. Was wel een schattig zicht  ;D
Wel grappig ook dat de 2 katten schrikken als Aya iets te snel beweegt  :)

Kaatje

Hoi hoi,

Persoonlijk en uit meerdere verhalen hier, lijkt het me absoluut geen verstandig plan om de katten in dezelfde ruimte te laten als de vogel los is.

Katten blijven jagers en zullen bij de eerste de beste kans die ze krijgen de vogel bijten. Als je valkje gebeten wordt dan is de kans dat je valkje het overleeft nihil.

Zelfs als het maar een kleine beet is en je valkje de beet overleefd zal deze het niet overleven door bacteriën die zich in de bek van de kat bevinden.

Gelukkig is het dit keer alleen bij snuffelen gebleven!

Hoe is het verder met kleine Aya !? Ik bedoel met het ademen !?

Natuurlijk is het helemaal niet leuk en wil je dat alles goed gaat. Helaas kan je met handopfok nooit inschatten wat de kansen zijn, zelfs met een papvalkje van 8 weken kan het nog fout gaan.

Nu kan je hier niks meer aan doen, je hebt de kleine al in huis, maar een tweede risico kan je wel uitsluiten en dat is zorgen dat de katten in een andere kamer verblijven als Aya los is.

Groetjes, Karin

Kimm

ik heb zelf ook een kat en zij is opgegroeid met valkjes. mijn kat doet ook helemaal niets. ze wordt er niet warm of koud van als ze dicht bij haar zitten. maar ook ik hou het altijd goed in de gaten ;)

carooltje87

Ze heeft nog wel wat gehoest enzo net ... Ik hoop echt dat de AB aanslaat.

Kimm

laat haar nu ook maar niet teveel vliegen enzo. dat kost teveel energie. evt kan je haar nog wat druivensuiker erbij geven.

carooltje87

ok, bedankt.

Haar laten vliegen doen we niet echt hoor. Ze vliegt ook nog niet zo veel, max. 1 meter. We oefenen gewoon veel in de kooi met op en af de vinger te gaan.

Kimm

ok, geef haar maar de rust, zodat ze goed kan herstellen.
ik blijf duimen hoor. zit ze trouwens nog met haar snaveltje open?

carooltje87

Ik denk het niet ... Maar ze heeft net ook geslapen en zich gewassen. Ik houd haar vandaag ook verder in het oog.

Ik laat de dierenarts maandag ook eens kijken aan haar kopje, want ze krabt nogal redelijk veel vind ik aan haar kopje (achteraan haar hoofd, op haar kuif en naast haar bekje).

Kirsten

Hoi,

Ik zou op dit moment al haar energie naar het beter worden laten gaan, dus ook niet oefenen of laten vliegen. Al haar energie heeft ze nu nodig. Stress, drukte enzo dus vermijden en alleen maar rust rust rust.
Ik wil je zeker niet bang maken, maar op dit moment ziet het er nog niet geweldig uit, hou dit in je achterhoofd.
Een longontsteking op deze leeftijd is heftig. Daarbij komt dat de AB haar groei afremt en daarmee tevens haar ontwikkeling. Het is net bij kleine kindjes als ze ziek zijn, dan staat alles stil en gaat de energie naar het beter worden.

Ik duim voor Aya, dat ze het gaat redden.
Druivensuiker zou ik nog eventjes mee wachten aangezien ze volledig op papvoeding zit. Dit kan eerder tot gisting in de krop leiden.

Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------