13 mei 2025, 13:54:15

knijpringetjes?

Gestart door Sjeufke, 16 augustus 2009, 21:59:19

« vorige - volgende »

Sjeufke

Hallo,

Mijn valkparkieten hebben deze zomer 3 jongen gekregen. Ze zijn enkele weken geleden uitgevlogen en nu zelfstandig. Nu realiseer ik me achteraf dat het een goed idee zou zijn geweest om ze ringetjes om te doen, want het wordt straks misschien moeilijk ze te onderscheiden van de rest (niet al mijn volwassen valkparkieten zijn geringd). Omdat ik geen lid ben van een vogelvereniging zouden het sowieso knijpringetjes zijn geweest. Kan ik ze die alsnog om doen, of is het daar nu te laat voor?  ??? ;D

Karin

Paauwtje

Hoi,

Bij de bonden kun je vaste ringen kopen.
Deze ringen kun je niet zomaar om doen maar enkel bij een jong.
Als je ter onderscheiding toch de vogels wil ringen kun je dat inderdaad met een knijp of klik ring doen.
Deze kan je vaak bij de grotere dierenwinkels kopen.
Je kan ze ook online kopen.

Groet,

Erik
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

Anke

Hoi,
Het nadeel van knijp ringen is dat je heel goed moet opletten dat ze niet te strak zitten.
Ik heb zelf jaren geleden een valkje gehad waarbij de ring in het pootje groeide.
De dierenarts moest het ringetje verwijderen.
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Kirsten

Hoi,

Ik ben ook geen voorstander van knijpringetjes ed
Ik zou inderdaad lid worden van een bond en voor een volgende keer de gewone bestelen.
Voor nu zou ik ze gewoon wat markeren als je ze echt niet uit elkaar kan houden met een gekleurde stift bijv.

Groet, Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Sjeufke

Bedankt voor jullie reacties!  :)
Ik denk dat ik dan inderdaad toch maar zonder ringetjes doe. Dat markeren met een stift, bedoel je dan op de veren? En kan dat dan met elke willekeurige stift? Is dat dan niet riskant ivm. gifstoffen?

Groetjes, Karin