14 mei 2025, 16:13:04

meerdere vogels broeden op 1 nest

Gestart door margo23, 13 augustus 2009, 19:02:40

« vorige - volgende »

margo23

Hoi

we hebben een voliere met 5 vogels (1 man 4 poppen), waarvan 1 koppeltje. 2 poppen zijn uit een eerder nest van het koppeltje. De man gaat vreemd met een ander vrouwtje (geen familie). Nu hebben beide vrouwtjes een nest gemaakt in het nachthok, en ze hebben dit ook later tot 1 nest gemaakt (rare vogels). Maar nu broeden ALLE vogels op het nest, om de beurt. Inmiddels is er 1 ei uit (een klein witje). Aantal eieren is geloof ik 10... aaaarghh Kan dit goed gaan of gaat het zoiezo fout? Ik heb totaal geen agressie gezien de afgelopen weken.
Hopelijk komen ze niet allemaal uit... ;D dan zit mn voliere overvol.

Groetjes, Margo

Oja de mutaties:
Man: witmasker
pop 1: wildkleur
pop 2: witmasker gepareld

Uit vorige nestje witmasker X wildkleur zijn: witmaskers, wildkleur, albino en een geparelde (geel) gekomen.
Speedy, Jacco en Pearl

Karin

Wat is je vraag ?

Pas wel op met dochters in dezelfde volière als paps, want je bent er niet altijd bij en het kan goed zijn dat er eitjes van de dochters bij liggen.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

margo23

Citaat van: Karin op 13 augustus 2009, 19:09:31
Wat is je vraag ?

Of het goed kan gaan of dat het fout gaat. Nee meneer wipt echt alleen met speedy en pearl... die andere 2 willen wel maar hij doet het niet (gelukkig).
Speedy, Jacco en Pearl

*Yvon

Hoi  hoi

Zolang het goed gaat zou ik niets doen.  ;)
Ingrijpen kan je beter doen wanneer het echt nodig is.

Groetjessss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

margo23

Nou prompt dat ik het hier zeg kregen ze gisteravond even ruzie. Toen ik vanochtend in het nachthok keek zat speedy op een deel van de eieren en jacco op de andere (met het pluisje)... raar stel.
Nu wil mijn vriend toch de vogels uit elkaar halen. Wat is wijsheid, jacco en speedy hebben al eerder 2 nestjes gehad en dat ging goed, zullen we hen de eitjes laten uitbroeden? Mijn vriend gaat proberen mbv gaas de voliere te delen, dan hebben ze wel minder ruimte, maar ja even niks aan te doen. Alleen het nachthok (70 breed bij 50 hoog bij 50 diep geloof ik) is niet voldoende om te broeden toch? Of is dat net zo groot als een kweekkooitje? Vind dat zielig, maar als het kan is dat de handigste oplossing. Dat zit in de schuur (voliere staat er tegenaan.

Overigens willen we helemaal geen nageslacht, want dat moeten we ook weer zien kwijt te raken (het past niet). Maar telkens als we het nachthok (of iedere andere beschutting) openstellen gaan ze broeden. En flink wipkippen...rara kanaries die valkparkieten! ??? :o ;D

Groetjes Margo
Speedy, Jacco en Pearl

Sjeufke

Als je liever geen nageslacht wilt zou je de volgende keer de eitjes kunnen vervangen door nepeitjes!  ;) Dat werkt bij mij ook perfect.Ze kunnen toch hun broedsheid uitleven, maar je raakt niet overladen met jongen.

Ik had ook mijn volière opgedeeld en ook dat was een goede oplossing om ruzies te voorkomen.
Succes met je huidige broedsel  ;D,
Karin

margo23

ja, moet toch echt eens op zoek gaan, want volgens mij komen er zelfs eitjes bij. Heb inmiddels 3 jongen, een vierde is overleden in het ei. Hopelijk komen ze niet uit.
Vorige nestje wilde we al niet, maar nepeitjes waren hier bij ranzijn niet te krijgen. Moet deze even goed zoeken (almere).
Speedy, Jacco en Pearl

Kirsten

Hoi Margo,

Het nachthok nodigt in dit geval uit tot broeden vermoed ik, want ze hebben een plekje. Als je dit echt niet wilt, zul je het nachtgedeelte moeten aanpassen of ze bijv in de zomer enkel een beschutting als mogelijkheid moeten geven.
Nepeitjes is ook een optie, maar dan broeden ze toch de gehele zomermaanden, wat wel onnodig energie kost.

Heb je ze inmiddels goed uit elkaar kunnen halen? Een kleiner gedeeltje om te broeden is voor nu even niet erg. Ze kunnen daarna weer lekker in de voliere

Groet, Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

margo23

Hoi

Nee is nog niet gelukt. Is alleen het nachthok voldoende? Het is nl Of het nachthok met het koppeltje Of de voliere in tweeen splitsen (mbv gaas).

Groetjes Margo
Speedy, Jacco en Pearl