10 mei 2025, 22:12:01

Gaat dit lukken denken jullie?

Gestart door Annouschka, 17 augustus 2009, 14:27:55

« vorige - volgende »

Annouschka

Alweer veel te lang geleden dat ik nog eens op het forum was :-[

Een vraag (nu ja, enkele);

Als alles goedgaat, verhuizen wij tegen het einde van het jaar naar een ander huis met een hele grote tuin aan ;D  (zo'n 1300m²).  Leuk natuurlijk voor de hondjes (ze zijn inmiddels al met 3) maar natuurlijk zou het ook leuk zijn om daar een voliere in te zetten.

De tuin is al mooi onderverdeeld, er is een hondentuin met ren in de garage gemaakt (in het huis woont nu een koppel met 17 honden :o, allemaal opvangers), die eigenlijk al bijna zo groot is als onze tuin nu.
Verder is er een groot terras en daarvoor is er een mooi plekje om een giga-voliere neer te zetten.  Daarachter is er nog eens een heel groot loopstuk voor de hondjes met een stuk of 6 bomen op maar ik weet niet of het verstandig is om zo ver van het huis een voliere te zetten (ivm vreemde katten enz) denk dat het beter is om de voliere dicht bij ons huis te zetten. :-\

Het zou de bedoeling zijn dat onze binnenvogels verhuizen naar de voliere.
Omdat het volgens mij gezonder is voor hen en het natuurlijk veel leuker zou zijn voor hen dan maar enkele keren per week een uurtje vliegen (zoals nu).

Alleen... 5 van onze 6 valkjes zijn tam tot heel erg tam.  De oudste (Yoda dus ;)) wordt er 6 in januari, zou dat niet wat te oud zijn om nog naar een buitenvoliere te verhuizen?  Ook zijn ze, ondanks het feit dat ze tam zijn, heel erg schrikkerig als bv de kat passeert of een van de honden met iets in z'n bek(is altijd al zo geweest).

Daarom ben ik bang dat ze zich de eerste dagen zouden doodvliegen ofzo, ik zou een onnoemelijk groot schuldgevoel hebben moest er hen iets overkomen door hen naar buiten te verhuizen. :(

Voor de bouw van de voliere zelf, kunnen we rekenen op tips van Vanta en haar man(die hier vroeger ook op het forum zat) dus dat zal wel helemaal goedkomen ;) want die hebben echt een hele mooie voliere staan.

Het zou een mooie grote voliere worden want het is de bedoeling dat er nog enkele valkjes bijkomen natuurlijk (mettertijd) en bovendien kan een voliere nooit groot genoeg zijn voor mij ;)

Een heel lang verhaal, ik weet het.  Ik twijfel gewoon enorm over wat te doen?  Ze gewoon binnenhouden en ze maar enkele keren per week laten vliegen zoals nu?  Ik kan ze niet de hele dag loslaten aangezien er hier nog enkele huisbewoners zijn met instincten ;)

Of toch een mooie voliere bouwen en ze (op die leeftijd en supertam zijn) naar buiten verhuizen??

Wat denken jullie??

dalia

hallo anouska
ik zou het doen!
werd zelfs helemaal enthousiast van jou verhaal haha.
ik heb ook 2 hele tamme valkjes naar buiten gedaan na 6 jaar,en die hebben nu 5 jonkies  ;D ;D ;D
ze hebben zich helemaal niet bezeerd of wat dan ook.
ze waren zoooo blij met de vrijheid.
en ze komen altijd nog bij me
ik kan het je zeker aanraden!
succes met alles
groetjess dalia

Sjeufke

Hoi  Annousschka,

Ook ik denk dat het goed zou moeten gaan.
Ik heb zelf 2 jaar geleden een buitenvolière gebouwd en daar met twijfels mijn tamme binnenvalkjes in gezet. De verhuizing is echter perfect gegaan. Ik heb ze eerst een paar dagen in het nachthok laten wennen en daarna ook buiten gelaten. Ze vinden het heerlijk en ze zijn nog steeds tam.  :D
Er zijn er ondertussen nog een paar bij gekomen en het leuke is dat ook die valkparkieten wel eens bij me komen zitten om te spelen of een enkele zelfs kroelen. Dat leren ze dan toch van elkaar.
En nu heeft ook een van mijn koppels 3 jongen gekregen. Leuk hoor!

Succes ermee!
Karin

Heidy

Hoi Annouschka,

Ik zou het ook wel aandurven, de valkjes naar buiten te doen. Maar..... wel pas in het late voorjaar. Doe ze in de winter naar buiten, dan overleven ze het waarschijnlijk niet. Het temperatuursverschil is dan veel te groot voor ze.

Groetjes,

Heidy

Annouschka

Citaat van: Heidy op 19 augustus 2009, 10:38:11
Hoi Annouschka,

Ik zou het ook wel aandurven, de valkjes naar buiten te doen. Maar..... wel pas in het late voorjaar. Doe ze in de winter naar buiten, dan overleven ze het waarschijnlijk niet. Het temperatuursverschil is dan veel te groot voor ze.

Groetjes,

Heidy

dat weet ik wel hoor ;)

Kzou ze maar naar buiten doen als het bijna zomer wordt zodat het 's nachts zeker niet te koud is ;)