15 mei 2025, 00:48:32

bijten als je valkje bij je zit

Gestart door neetje21, 4 augustus 2009, 13:53:30

« vorige - volgende »

neetje21

Hallo!

Ik ben nieuw hier dus zal me even voorstellen: Ik ben Agneta 26 jaar en getrouwd met Jorg, wij wonen in het Brabant's land en hebben sinds een maand of 2 een jong valkje Elvis genaamd!

Nu is mijn vraag; Elvis is inmiddels behoorlijk tam en we hebben er echt een super leuk en lief huisgenootje aan want hij komt lekker bij je zitten en kroelen, alleen heeft ie het voor het een handje om in je, -al dan niet "perongeluk"- te bijten, je oorlelletjes, lippen en nagels...hoe zouden we hem dit af kunnen leren?
want verder is het echt een groot plezier als hij los is maar het doet zo'n zeer al ie bijt he! ;)
En omdat hij nu nog zo jong is lijkt het me erg makkelijk om het nog af te leren, maar ik weet niet zo goed hoe je ongewenst gedrag bij een valkje afleert, aangezien hij verder zich keurig gedraagt  ;D

Bedankt alvast!

Groetjes

Karin

Dat is valkjesgedrag  ;D Je kan het proberen af te leren door het valkje dan even weg te zetten als het bijt. Of zachtjes blazen naar het valkje en dan nee zeggen. Al snel hoef je alleen maar nee te zeggen. Verder begint hij nu een beetje richting pubertijd te komen dus dan kan hij het steeds meer gaan doen. Tanden op elkaar en deze tijd uit zitten  ;D Overigens is het nu wel de ideale periode ( voor hij echt gaat puberen om er een vriendje voor het bij te nemen ! De beste periode is voor hij 6 maanden oud is. Dan wennen ze het makkelijkst.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Sjeufke

Een poos geleden is hier een valkje aan komen vliegen. Omdat zich geen eigenaar heeft gemeld heb ik hem uiteindelijk bij de andere valkjes in de volière gezet. Hij is heel tam en komt graag bij me zitten. Maar eenmaal in de volière begon hij met momenten onverwachts in mijn wang, lip, ... te happen. Het enige wat ik gedaan heb is op dat moment met mijn schouder of hand wiebelen waar hij op zat. Hij moest zich dan concentreren op het behouden van zijn evenwicht, waardoor hij werd afgeleid. Zo is uiteindelijk dit bijtgedrag uitgedoofd en nu is het echt een schatje!  ;D
Misschien dat jij hier ook iets aan hebt.

Groetjes, Karin

neetje21

Hoi hoi!

Bedankt voor de tips, gaan we zeker proberen! we zitten er over na te denken of we een 2de valkje willen, maar eerst maar een de vakantietijd doorkomen.  ;D

@ sjeufke...woon jij toevallig in de buurt van Breda? Waar wij ons valkje vandaan hebben (collega) is er een valkje uit het nest weggevlogen en niet meer terug gekomen  :'( wie weet...
ik zal proberen een foto mee te sturen, ons valkje lijkt namelijk exact op hem...

Sjeufke

Nee, helaas, ik woon in Munstergeleen, Zuid-Limburg. En bovendien is het valkje een wildkleurtje.
Sneu als een valkje op zo'n manier kwijt raakt. Maar ook vreemd dat niemand zo'n tam valkje als mijn 'aanvlieger' mist....  ???

neetje21

nee das een beetje te ver weg!  ;)
Ja gek is dat he,das ze zo'n leukerd niet missen, mss bewust laten wegvliegen...je weet het niet...maar voor jou is het wel leuk zo'n tam valkje erbij! :D

Ja ik vond het voor die collega ook erg sneu, het was hun eerste nestje valkjes, het waren 2 jongen, een wilde er zelf een houden en de ander was voor ons, dus nog es extra sneu...we hebben nog aangeboden om Elvis dan zelf te houden maar daar wilden ze niet van weten...gelukkig voor ons want wij hebben er een leuk kameraadje aan  ;)

Sjeufke

Ja, gelukkig voor jullie. En voor mij.  ;D
Veel plezier nog met hem; en een eventueel maatje.
Als je dichterbij had gewoond had je een jonkie van mij kunnen krijgen, maar als het zover komt zullen jullie via deze web site beslist nog een leuk valkje vinden!  ;)