14 mei 2025, 22:39:12

alweer eitjes

Gestart door mitchell, 13 december 2003, 16:03:17

« vorige - volgende »

mitchell

Tijd gelden heb ik al een vraag gestelt over het vreemde gedrag van mijn valk.Een van de antwoorden was dat ie dan eitjes zou gaan leggen, idd dat heeft ie gedaan, na 2weken eitjes weggehaald.mijn vogel gedroeg zich niet anders ofzo nu de eitjes wegwaren, maar na een weekie begon ie weer het  zelfde gedrag te tonen en ook weer na een tijdje eitjes te leggen. ik na 3 weken eitjes weggehaald en nu na 2 weken begint ie weer dat gedrag te vertonen en het is niet zo dat ik het erg vind eitjes, maar voor die vogel is het zo zielig heel de dag op zijn eitjes zitten.
miss weten jullie wat ik hier op kan doen dat ie niet achterelkaar eitjes blijft leggen
groetjes Mitchell (eitjes onbevrucht,heb maar 1 valk)

Sander

Hello

Misschien is het beste een valkje erbij halen van het ander geslacht. Heb je een broedblok hangen? Dat kun je mss weghalen.

groetjes
sander

Paul

Hoi mitchell,

Als je er geen ander valkje bij wilt kan je proberen het dag en nacht ritme te veranderen.
Zorg dat de dagen korter worden voor hem zodat ie denkt dat het winter is en dan niet meer gaat leggen.
Dat houd in dat  je bijvoorbeeld zorgt dat het bij de kooi eerder donker is.
Misschien zorgen dat er geen lampjes in de buurt van de kooi aan zijn.
Van een doek over de kooi ben ik geen voorstander maar dat zou ook een optie zijn.
Je hebt kans dat het werkt want als ie blijft leggen is dat niet goed voor de gezondheid en zeker na 2 a 3 nestjes moet je valkje echt een paar maanden rust hebben.
De dierenarts heeft ook wel middeltjes die ervoor zorgen dat ze niet meer leggen maar als het anders op te lossen is zou ik dat doen want medicijnen zijn vaak minder gezond.
Laat even weten of het gelukt is dan heeft een ander ook wat aan de tips als het werkt :-)

Groetjes, Paul

molenaar

Hoi Mitchel,
Je valk zal blijven leggen, dat is een natuurlijke drang, je moet er wel voor zorgen dat het stopt, door bij een dierenzaak nep-eitjes te kopen.
Vervang de onbevruchte eitjes door de neppers, ze zal stoppen met leggen. Dit moet anders raakt je valk uitgeput.
Is ze anders tam, zal nu haar gedrag misschien een beetje veranderen, komt weer goed.
Gun haar de tijd, ze verliest vanzelf haar aandacht voor de nepeiƫren.
Voor een volgende keer kun je misschien aan de dierenarts vragen voor een oplossing.
groetjes Banter

mitchell

oke, bedankt ik ga het proberen en hou jullie op de hoogte
grtz mitchell

molenaar

Hoi Mitchell,
Laat je niet afschepen met de verkeerde eitjes, ze willen in zo'n dierenzaak nog al eens doen geloven dat het niet uitmaakt, welke eitjes je neemt.
veel succes,  groetes Banter

mitchell

tommy

hoi
het is inderdaad een goed idee om het eerder donker te maken zodat de valk stopt met leggen.
Ik heb een vogelkamer en daar brand nooit een lamp.
Mijn vogels maken in de lente een nest als de dagen gaan lenge(langer licht).Als het weer herfst wordt ruim ik de boel op dan is het afgelopen met het feest. Rust in de tent en klaar maken voor volgend jaar. In de natuur maken vogels behalve de uitzonderingen 2 nesten soms 3 als het resultaat te mager is naar de zin van het vogeltje. Dat doen ze al eind mei en ze stoppen pas als het weer minder licht wordt. Dan hebben ze minder tijd voor het vangen van hun voer. In de woonkamer denkt een vogel dat het het hele jaar zomer is en legt dan het hele jaar door eitjes als je pech hebt.
Groetjes Annemieke

molenaar

Hoi Annemiek,
Kom je dat ook even aan mijn vogels vertellen, voor dat er jongen waren, was het licht uit, hadden ze alleen van buiten licht.
groetjes Banter

mitchell

ondanks de nepeitjes
heeft ze haar 1e eitje al weer gelegd
laat ze nu maar liggen tot dat ze er niet meer op gaat zitten
grtz mitchell

molenaar

Hoi Mitchell,
Die biologische klok stopzetten duurt wel even.
Hoeveel eitjes heb je neergelegd?
Laat het even weten, probeer dan even wat voor je na te vragen.
Groetjes Banter

mitchell

4 eieren, en er licht er nu 1 echte tussen die ze pas heeft gelegd,
maar er gaan er meer aankomen want ze blijft dat vreemde gedrag doen.
(ze zit niet op de eitjes)
grtz mitchell

carco

Ik heb ook zo'n valk gehad die alleen was en maar eieren bleef leggen ook na een nepei bleef zij dit doen nu heb ik een paartje en deze valk blijft ook eieren leggen: nu hoorde ik van de dierenarts dat er een hormoneninjektie is zodat de eiproduktie stopt, ook iets voor jou valk?
Ik ga het in ieder geval proberen!
Klik op het plaatje voor onze site!

Liek

Een vogel gaat pas eieren leggen als ze dagelijks meer dan 10 uur in het licht zitten. Een goede oplossing is dus zorgen dat je vogel minder dan 10 uur per dag in het licht zitten.
Ik ben pas nog bij de dierenarts geweest met mijn vogel, omdat ze ontzettend verzwakt was van het eitjes leggen. Nu doe ik het licht en donker aanpassen, zodat die kleine legkip even ophoudt!
Veel succes,
Liek

carco

7 januari 2004, 15:06:14 #14 Last Edit: 7 januari 2004, 15:07:07 by carco
Ik ben gisteren met mijn valk naar de dierenarts geweest voor de ''prikpil'' na 1-2 weken moet dit gaan werken (bij 3% werkt het niet) en dan houdt de werking minstens een half jaar aan.
Groetje: Caroline :P
Klik op het plaatje voor onze site!