7 mei 2025, 02:22:08

Jong geplukt wat nu ?

Gestart door Ramona, 27 juli 2009, 19:42:06

« vorige - volgende »

Ramona

Hoi,

De ouders van mijn Jonge valkparkiet ( 3 weken oud) hebben het valkje gedeeltelijk kaal geplukt.
Dit is vandaag overdag gedaan aangezien ik elke ochtend en avond even de nestcontrole doe.
Wat kan ik nu het beste doen met dit kleintje?
en er zit nog een jong valkje in het zelfde nest van een paar dagen jonger die nog niet geplukt is.
Ik heb nog ook nog een ander nest van de ongeveer de zelfde leeftijd kan ik dit geplukte jong het beste proberen over te plaatsen of toch bij zijn ouders laten.

Groetjes Ramona  ???

Sjeufke

Hoi Ramona,

Je zou eens kunnen opletten of beide ouders plukken of maar eentje.
Als het er maar een is zou je ervoor kunnen kiezen die tijdelijk apart te zetten. Dan moet je alleen in de gaten houden of de andere ouder het voeren alleen aankan.
Als ze allebei plukken kun je inderdaad overwegen de jongen in het andere nest te zetten. Wel in de gaten houden of dit geaccepteerd wordt!  ;)

Ik had hetzelfde probleem waarbij beide ouders plukken. Omdat geen geen ander nest had en de jongen niet helemaal kaal geplukt werden heb ik ervoor gekozen ze te laten zitten. Ik heb namelijk geen ervaring met handopfok en vond dit vooralsnog de beste oplossing. Omdat de jongen inmiddels op uitvliegen stonden heb ik ze wel in een kistje op de bodem van de volière gezet. Dit heeft wel een beetje geholpen om het plukken te verminderen. De jongen zijn nu bijna zelfstandig, dus binnenkort ga ik ze uit de volière halen zodat hun veren in alle rust aan kunnen groeien.

Ik heb veel gehad aan de informatie over handopfok en over plukken door de ouders, die je beide op deze web site kunt vinden.  ;D

Groetjes en succes,
Karin