7 mei 2025, 23:25:16

Nog een keer broeden?

Gestart door Sjeufke, 30 juli 2009, 19:04:30

« vorige - volgende »

Sjeufke

30 juli 2009, 19:04:30 Last Edit: 30 juli 2009, 19:10:02 by Sjeufke
Ik heb een koppel dat afgelopen winter al diverse keren eieren heeft gelegd (in de buitenvolière!) en die ik toen op nepeieren heb laten broeden.
Toen ze maar door bleven gaan met eieren leggen en broeden heb ik ze uiteindelijk een tijd uit de volière gehaald om dit te doorbreken. Dit om te voorkomen dat ze te zeer zouden verzwakken.
Nadat ik ze terug in de volière had gezet begonnen ze gelijk weer met het zoeken naar een nestgelegenheid. Uiteindelijk hebben ze 3 jongen groot getrokken. Maar inmiddels is de pop alweer eieren aan het leggen, terwijl ik aan de andere koppels merk dat die langzaamaan hiermee stoppen. Ik was ondertussen begonnen met ze wat ' armer' te voeren en alle nestgelegenheden te verwijderen, maar dit veroorzaakt bij het bewuste koppel veel stress. Ze zijn voortdurend op zoek naar een geschikte nestplek. De pop heeft inmiddels ook alweer 2 keer een ei gelegd (op de grond).
Wat kan ik nu het beste doen?   ??? Ze toch nog maar een keer de gelegenheid geven om te broeden (op nepeitjes)? Of het hierbij laten in de hoop dat ze vanzelf stoppen? Ik wil namelijk voorkomen dat ze straks te zwak zijn om goed door de ruiperiode te komen.
Hoe zorgen jullie ervoor dat het broedseizoen afgerond wordt? Voeren jullie dan ook anders? Zo ja, hoe?

Karin