20 mei 2025, 20:36:28

Mijn valkparkiet pikt en piept daarbij

Gestart door Geert Homan, 13 december 2003, 13:54:36

« vorige - volgende »

Geert Homan

Hallo leuke site,

Ik heb een vraag ik heb een valkparkiet van 4 jaar oud.
Sinds kort heeft hij erg veel last van pikken het lijkt er op of hij zich zelf aan het schoonmaken is onder zijn vleugel maar dat gaat gepaard met een hoop gepiep.
Het is steeds het zelfde ritueel pootje omhoog en dan met zijn kopie onder de vleugel en pikken totdat hij weer begind te piepen.
En dit doet hij erg vaak heb steeds het idee hij er last van heeft.
Zou dat luis of meid of iets dergelijks kunnen zijn??
Ik heb onlangs ook bij een dieren winkel een paar stokjes gekocht met zaadjes en honing daar is hij gek op, nu heb ik eerder al eens gehad dat daar dan van die vieze wormen uit komen en op die stokjes zitten.
Bij die zelfde winkel heb ik ook voer gekocht en hout snippers.
Is het mogelijk dat hij daar ergens iets heeft op gelopen?
Ik ben inmidels weer bij mijn vertrouwde dierenwinkel om spullen te kopen vooral ook omdat ik die wormen niet echt fris vind.
Weten jullie hier mischien iets over?
Met vriendelijk groet,
G.homan

pona

Beste G.Homan

Ik heb zelf nog niet zolang valkparkieten, maar misschien heeft ie bloedluis, als je valkje tam is kan je hem even tussen zijn veren blazen en dan zou je ze kunnen zien.
Je kunt ook even een wit vel papier in de kooi leggen, voor een nachtje, en kijken of er bloedluis aanwezig is. Je kunt dan eventueel in de dierenwinkel een spray halen hier voor.
Veel sterkte ermee.

groetjes Ilona
grtjs Ilona

Paul

13 december 2003, 17:48:33 #2 Last Edit: 13 december 2003, 17:48:59 by Paul
Hoi Geert,

Het piepen wat ie doet tijdens het verzorgen duid erop dat ie er waarschijnlijk veren uittrekt en daar even pijn aan heeft :-(
Het kan inderdaad door luis komen maar dat hoeft niet ik heb ook een valkje wat dat steeds doet en die is onderzocht door de dierenarts maar geen ongedierte.
Soms is het een gewoonte dat ze dat gaan doen en het is moeilijk om ze eraf te krijgen.
Het kan ook zijn dat ie in de rui komt en daar jeuk van heeft en zodoende gaat pikken.
Je kan hem een paar keer per week even sproeien met de plantenspuit dat kan vaak helpen.
Lauwwarm water en zorgen dat ie niet te koud zit of desnoods drogen met een föhn.
Je hebt ook middeltjes die soms helpen tegen jeuk en verenpikken.
van vitakraft heb je pro-feda dat zou je ook kunnen proberen.
Hier zitten vitamines in die helpen in de rui en tegen de jeuk.

Groetjes, Paul

Theetje

Hoi Geert,

Toevallig vertoond mijn Dokus op dit moment hetzelfde gedraf. Almaar klieren aan dat vleugeltje. En onderwijl piepen. Ik heb het vermoeden dat het inderdaad wat met de rui heeft te maken, want ze hebben bijna zeker geen luis of mijt. Ik heb haar een aantal keer extra met de plantensluit gesproeid en daar maakte ze dankbaar gebruik van. Inmiddels zijn we een paar dagen verder en is het gedrag afgenomen. Ze zit nu weer normaal op stok.

Probeer de plantenspuit eens zou ik zeggen, maar niet te laat in de avond, anders dorgen de veren niet goed meer en kunnen ze kou vatten als ze gaan slapen.

Succes ermee!

Groetjes

Theetje