29 april 2024, 16:45:54

eitje

Gestart door kellytjuh, 26 juli 2009, 21:17:36

« vorige - volgende »

kellytjuh

hallo,
wij gaan over 1 week verhuizen. En nu heeft een popje een eitje gelegd. Er zit een man bij en nog een andere pop. Ik had er geen blok ingehangen omdat ik wist dat we binnenkort zouden verhuizen. Maar nu heeft dat popje dus een eitje gelegd en ze kijken er allebei naar. (man en pop) ze verplaatsen het constant. Ik weet bijna zeker dat het eitje bevrucht is maar ik weet niet of het slim is om er nu een blok in te hangen omdat we over 1 week gaan verhuizen. ze gaan in het nieuwe huis in een volière maar die is nog niet af. de vogels blijven dus nog een tijdje in het oude huis en ik ga er elke dag even heen. Maar in de tijd dat ze het eitje uit moeten broeden is de volière wel klaar. Het popje is tam, dus nu dacht ik dat ik mischien als ze aan het broeden zijn het blok mischien toch te kunnen verplaatsen. Maar kan dit blijft ze er dan terug opgaan? en is het niet laat om nu nog jonge vogeltjes te krijgen. (de valken zitten buiten). of is het verstandiger het eitje eruit te halen en tot volgend jaar te wachten?

groetjes kelly

Anke

Hoi,
Ik zou het eitje weghalen en vervangen voor een nepeitje.
Verhuizen als valkjes midden in een nestje zitten zorgt voor veel stress met alle gevolgen van dien.

Ook als de valkjes al jongen hebben kan verhuizen voor zoveel stress zorgen dat ze de kleintjes niet meer voeren.

In hun nieuwe onderkomen kan je als ze gewend zijn, ze weer een blok geven.
Maar als ze naar een buitenvoliere gaan, zou ik wachten tot volgend voorjaar.
Succes!!
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Sanna

Hoi Kelly,

Zoals Anke al zegt is het inderdaad veel beter dat de vogeltjes geen nestje hebben wanneer ze moeten verhuizen. Dus zou ik ze ook zeker geen blok geven en het liever het zo min mogelijk aanmoedigen. Dus even geen groente enzo, niet te vaak laten badderen en misschien kun je ze 's avonds zo vroeg mogelijk in het donker zetten.

Zitten ze echt de hele dag op dat ei te broeden of hebben ze er alleen zo nu en dan interesse in? Want als ze er niet al te veel aandacht aan besteden zou je het ei misschien ook weg kunnen halen. Maar dan moet je zeker weten dat ze er geen aandacht meer aan besteden, anders blijft je pop nieuwe eieren leggen.

Groetjes, Sanna