2 augustus 2025, 17:04:12

chinese dwergkwartel kuikens, grit?

Gestart door saskiaw, 21 juli 2009, 11:20:50

« vorige - volgende »

saskiaw

21 juli 2009, 11:20:50 Last Edit: 21 juli 2009, 22:05:02 by saskiaw
hoihoi,

het is erg lang geleden dat ik op dit forum geweest ben, de samensteling van mijn volière is dan ook kompleet veranderd. ik heb nu 2 valkjes, 2 diamandduivjes en 3 kwarteltjes.

tegen mijn verwachtingen in hebben mijn kwarteltjes nu zelfstandig een nestje uitgebroed, 5 van de 15 eieren zijn zondag uitgekomen.

omdat ik geen ervaring heb met jonge kwartels, zijn alle tips welkom.
ik zal hier even neerzetten hoe ze nu zitten.

ik heb ze samen met de volwassen naar binnengehaald, maar omdat er wat ruizie ontstond heb ik de haan en het hennetje dat niet echt voor de jongen zorgde weer naar buiten gedaan. en zitten ze nu bij een hen.

ze zitten in een oud aquarium met vliegenhoor als bovenkant
de bak is ruwweg 100cm lang 30cm diep en 5cm hoog.
ze krijgen bogena sivo start en er is ook zaad voor de moeder. in de drinkensbak heb ik knikkers zodat ze er niet in kunnen vallen. als bodem heb ik beukenschors. ik heb een warmtematje in huis maar dat leek me niet nodig.

weet er trouwens iemand waneer ik ze groenvoer mag gaan geven?

en mag ik grit geven? want nu heeft de moeder plotseling geen grit meer.
groetjes saskia

Mara

Hoi Sakia

Mijn kwarteljongen kregen de eerste paar weken sivo start, dt staat er volgens mij op hoe lang je het moet geven. Grit heb ik de hen hier ook niet gegeven.

Verder doe je het goed, ik wilde je net gaan schrijven dat het haantje weg moest, maar dat heb je al gedaan las ik.

Succes ermee, ik hoop dat ze goed groot worden.

Groetjes

Mara

Rianne

Let er op dat de moeder ze niet alsnog gaat pikken of plukken.
Wees voorzichtig met groenvoer, de jongen zijn erg gevoelig voor diarree. Ook wil er vaak poep aan de kont blijven plakken, let hier dus ook op. Ik heb niet veel ervaring met kwartels maar dit was wat ik toen heb meegemaakt, behalve dat van een plukkende moeder, dat was bij een kennis.