1 mei 2025, 01:36:30

Pootjes staan verkeerd

Gestart door kuiserke, 16 juli 2009, 13:13:07

« vorige - volgende »

kuiserke

Ik heb een valkje en de pootjes staan niet goed ...ik voeg er een foto bij....zou ik daar iets kunnen aan doen. Hij eet goed normale ontlasting ...als hij uit het blok kwam stond zijn staat omhoog en was de dooierzak niet helemaal dicht en ontstoken. Na een week op antibiotica is dat nu helemaal genezen.
Ik heb hem dus ook binnenshuis verzorgd.
Kan ik daar iets aan doen?

Rianne

Ik neem aan dat je de krop bedoelt? De dooierzak zijn ze al kwijt als ze uit het ei komen :)
Hier nu nog iets aan doen zal lastig worden, misschien trekt het helemaal niet meer recht. Mijn idee is dat je zal moeten oefenen met het zitten op je vinger en op een stok, dat zijn voetjes recht dan recht staan en dat hij zichzelf die houding aanleert, zodat het nog enigszins recht groeit. Hij is immers nog jong.
Zo niet, even aankijken in hoeverre hij zich ermee redden kan. In het ergste geval is amputeren nog een optie.

marie

ik denk ook dat dat de beste optie is... :(
!!!Flip!!!

kuiserke

Hallo hij kruipt vanzelf sinds gisteren op een laddertje dat is al een goed teken vind ik ....amputeren? dat kan toch niet .... hoe leeft dat beest dan??? ik ga hem eerst leren om mijn vinger te zitten als dat niet lukt :'( :'(. Ik heb daar zo een hartzeer van dat beestje is niet zien kan vliegen....juist zijn pootjes. Bedankt voor jullie raad.
knufs Anita - kuiserke

Rianne

Er zijn veel vogels, waaronder valkjes, die zich prima redden met 1 pootje. Nel (Bobbie op het forum) had ook een valkje met 1 poot, vraag haar anders naar haar ervaring. Het valkje miste al een pootje toen het bij haar kwam.

kuiserke

:) Bedankt, hij kruipt al op een stok en kan zich zich heel goed redden, ik hoop dat het zo blijft. Hij zit in een grote papegaai kooi daar ziet hij alles. Ik neem hem er veel uit dan vliegt hij in het rond. Hij is gedoopt als Dutske en kent zijn naam al goed. Bij hem zit Ukkie mijn tamme valkparkiet ...als hij zag dat Ukkie op de stok zat kroop hij er ook naar toe en greep met beide pootje de stok vast  :).
bedankt alvast ik hou het zeker in het oog en als het moet dan maar amputeren.
knufs Anita

Landiej

Amputeren lijkt me niet nodig als hij gewoon op stok kan zitten? Zolang hij er verder geen last van heeft zou ik hem gewoon lekker zijn pootjes laten houden :)

KiP

23 juli 2009, 21:43:31 #7 Last Edit: 23 juli 2009, 21:48:37 by KiP
Hoi! Mijn Juci heeft ook kromme pootjes (op de foto hieronder zie je het een beetje). Niet zo scheef als dit vogeltje, maar 't is een moeilijke loper/klimmer. Eén van haar achterste teentjes staat zo raar dat ze 'm niet eens om een stokje kan klemmen. Wat haar erg heeft geholpen, is oefenen; ik heb haar weinig geholpen met klauteren enzo; haar expres niet overal naartoe gedragen. Het was heel zielig in het begin; ze zat elke keer met haar voetjes in de knoop. Nu redt ze zich prima! Juci zal nooit een sporter worden, maar ze is zelfstandig; weet elk plekje te bereiken. Geef het tijd en laat je vogeltje véél oefenen is mijn idee!

kuiserke

Hallo,
Bedankt voor je reactie ik heb dat dus ook gedaan momenteel kruit hij alm op een laddertje. Ik laat hem veel lopen en dat doet hij al prima. Sinds hij bij ukkie zit is hij er al erg op vooruit gegaan :). Wel nog wat schuchter maar kopje aaien laat hij al toe. Ik ben heel blij dat ik hem uit de voliére gehaald heb want daar was het net iets te druk voor hem.
T 'is echt een schatje en die zal bij mij blijven zijn leven lang.
Hij eet drinkt eet zijn maaagkiezel grit eivoer trosgiert enz...allemaal dus sterk zal hij genoeg zijn en die handicap neem ik er wel bij.Als ik naar je foto kijk loopt hij ook zo , juist zijn staart hangt iets op de grond maar voor de rest kuist hij zichzelf en de plaatsen waar gij niet aan kan help ik wel een handje. Door veel oefening zoals jij zegt zal hij het wel redden ...hartstikke bedankt
knufs Anita - kuiserke