22 juni 2025, 23:14:59

Santpoortsevalkjes herplaatsen....

Gestart door Anke, 11 juli 2009, 17:18:47

« vorige - volgende »

Anke

Hoi Thea,
Over hoe je eitjes goed houdt zijn meerdere theorien.
Ik heb de eitjes nu in een broedblok liggen dat naast de volieres staat.En de luchtbevochtiger aan staan.
Eenmaal per dag draai ik de eitjes.
Ik hoop dat het zo goed zal gaan.

Extra nepeitjes neerleggen heeft geen zin. Het zou er zelfs toe kunnen leiden dat ze stoppen met eitjes leggen.
Zo van: we hebben er al genoeg :)

Met de olijke drieling gaat het prima ;D
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

*Yvon

Is er hier een eitjes-storm onderweg ??  ;D ;D

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

TheaV

Ja, duidelijk! In zo een geval zou dan ook een rode lamp volstaan?? Die heb ik uiteraard ook voor de pups. En een warmhoudplaat doet toch ook zijn doel? Is maar een idee, hoor! Altijd makkelijk om te weten of goed of fout.

Elke dag samen met onze dieren, is een dag genieten.
....http://www.vandelotnins.nl        en ook
http://www.everyoneweb.com/VrolijkeValkjes/

TheaV

Re:Santpoortsevalkjes ook Max en Juul een eitje!
« Antwoord #961 Gepost op: Vandaag om 12:44:26 »

Is er hier een eitjes-storm onderweg ??  

Lijkt er wel op!!!! Schitterend , toch ? Zo net voor Pasen veel foto' van donsjes/eitjes...

Dierenfreackske

Hoi Anke super, euitje van Max en Juul en Timo en Tinka ...gaaf he , gefeliciteerd meiss. grtjs. Ann

Anke

Citaat van: TheaV op 23 maart 2010, 12:48:19
Ja, duidelijk! In zo een geval zou dan ook een rode lamp volstaan?? Die heb ik uiteraard ook voor de pups. En een warmhoudplaat doet toch ook zijn doel? Is maar een idee, hoor! Altijd makkelijk om te weten of goed of fout.

Hoi Thea,
Met een rode lamp kan je geen donsjes uitbroeden
Bovendien zit je dan nog met het probleem wie de donsjes eten moet gaan geven.
Ik probeer altijd zoveel mogelijk koppeltjes tegelijk te laten broeden zodat ik de mogelijkheid heb om eitjes of donsjes over te leggen.
Maarja dat lukt niet altijd he.
Maar ik heb op dit moment goede hoop hoor.
De dames wisselen hun man overdag netjes af als die even wil eten, dus dat gaat goed :)
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

TheaV

Hoi  Anke
Via Ipod had ik hier al gereageerd, maar zie het bericht niet.
Fijn , weer duidelijke antwoorden m.b.t eitjes en uitbroeden.
Hoe is het intussen  met de koppeltjes Max/Juul en Timo/Tinka??/
Zijn er nog eitjes gekomen??? Je zult het wel  druk hebben momenteel, denk ik zo met eitjes en jonkie's.
En fijn dat die3 goed gaan.

Dierenfreackske

Hoi, leuke update weer,  heb weer genoten hoor! Grtjs. Ann

Anke

Hallo allemaal,
Het gaat hier allemaal goed.

Eitjes stand:
*Chico en James 1 ( jawel :-)  )
*Max en Juul 2  ( 1 ligt in de wacht, 1 heb ik vandaag bij Chico gelegd die vandaag haar eerste eitje had) ;D

Timo en Tinka: 2 ( beide eitjes in de wacht)

Met de olijke drieling gaat het prima.]
Ze vliegen gezellig met de rest mee.
Aan mij dus de schone taak om regelmatig reddingsacties uit te voeren. Want ze zijn uiteraard heeeel onhandig ::) ;D
Groetjes Anke

Larissa

Hey Anke

Jij had het in een eerder bericht over het overleggen van eventueel eitjes of donsjes....maken de ouders daar geen verschil in dan ? Ben onervaren vandaar dat ik dit vraag

Dit omdat onze joepy en pico nepeitjes van ons gekregen hebben in verband met te vaak een nestje achter elkaar en ons jongste koppel spotje en chika toch een eitje hebben gelegt en goed broeden...als ons jongste koppel bij wijze van spreken het broeden wel goed doen maar het voeden niet van de donsjes zou je ze in zo'n situatie kunnen overleggen naar pico en joepy ?

Hoop dat het beetje duidelijk is zo
Trouwens gave foto van je drie valkjes met kale koppies kijken erg eigenwijs de wereld in

groetjes Larissa

Anke

Citaat van: Larissa op 25 maart 2010, 19:48:19
Hey Anke

Jij had het in een eerder bericht over het overleggen van eventueel eitjes of donsjes....maken de ouders daar geen verschil in dan ? Ben onervaren vandaar dat ik dit vraag

Dit omdat onze joepy en pico nepeitjes van ons gekregen hebben in verband met te vaak een nestje achter elkaar en ons jongste koppel spotje en chika toch een eitje hebben gelegt en goed broeden...als ons jongste koppel bij wijze van spreken het broeden wel goed doen maar het voeden niet van de donsjes zou je ze in zo'n situatie kunnen overleggen naar pico en joepy ?

Hoop dat het beetje duidelijk is zo
Trouwens gave foto van je drie valkjes met kale koppies kijken erg eigenwijs de wereld in

groetjes Larissa

Hoi Larissa,
Je kan niet altijd zomaar donsjes of eitjes overleggen.
Heel belangrijk is dat de leeftijd van de donsjes ongeveer gelijk moet lopen met de leeftijd van de donsjes in het pleeggezin.

Dit geld ook voor eitjes.
Als je een koppeltje hebt dat als 10 dagen op eitjes zit te broeden en je legt daar korter bebroede eitjes bij dan zullen de pleegdonsjes die uit de pleegeitjes komen een stuk kleiner zijn dan de echte donsjes van dit koppel.

Dit kan dan weer gevolgen hebben voor het voeren.
Het komt vaak voor dat dan de kleintsten het zelfde voer krijgen als de grote, De kleintjes kunnen dit niet verteren en zullen sterven.

Ook kunnen grote donsjes hele kleine donsjes in het blok vertrappen.

Kortom donsje overleggen kan, maar je moet echt wel weten wat je doet.
Ik hoop dat het duidelijk is zo :)
Groetjes Anke

Anke

Hall allemaal,
Chico is zojuist na het losvliegen braaf op haar twee eitjes gaan zitten.
Hi hi ze vertrok geen spier dat het eitjes aantal ineens spontaan verdubbeld is ;D

Misschien vragen jullie je af waarom wel een eitje van Max en Juul en niet van Timo en Tinka??

Het vorige seizoen heeft Tinka laten zien dat zij als alle eitjes er zijn wel degelijk gaat broeden ( zolang de lamp maar aanblijft) en hebben Timo en Tinka twee gezonde jongen groot gebracht.

Ga er even voor zitten hier komt het verhaal van de nestjes van Max en Juul:

Max en Juul hebben hiervoor al drie nestjes gehad.

Bij het eerste nest ging Max helemaal niet meebroeden, ik heb de eitjes bewaard en later bij een pleegkoppel gelegd.]
Uit deze eitjes is geen donsje gekomen. Helaas konden ze het  ei niet uitkomen en zijn ze gestorven :'(
Dit zou kunnen komen doordat de eitjes bewaard zijn.

De tweede keer broedde Max ook niet. Gelukkig was er een ander koppel met onbevruchte eitjes.
Hieruit is 1 gezond donsje gekomen. De rest van de eitjes ging weer mis :'(
Deze keer geen eitjes bewaard.

De derde keer ( dit nestje was niet gepland) broedde Max wel ( toen alle eitjes er waren) maar stopte na 10 dagen met broeden.
Gelukkig kon ik de eitjes overleggen bij het zelfde pleegkoppel.
1 donsje heb ik uit het ei geholpen maar heeft dit niet overleefd en 1 donsje is er gezond geboren.

Deze keer heb ik Max en Juul voor de broedperiode op extra vitamines gezet in de hoop dat daardoor de donsjes meer kans maken uit het ei te komen.

Max en Juul krijgen erg mooie jongen maar het broeden is een ramp.
Vandaar dat ik hen alleen een blok geef als er pleegkoppels achter de hand zijn.

Het is heel fijn dat Chico en James nu met hen gelijk lopen.
Ik weet van vorige keren dat Chico en James het helemaal niet erg vinden om er  extra eitjes en/of donsjes bij te krijgen, ze voeren gewoon alle open bekkies die ze tegenkomen ;D ;D

Voor mij is dat heel geruststellend en op deze manier kan ik Max en Juul toch een kans geven :)

Tjonge wat een verhaal ::) ::) ;D
Groetjes Anke

TheaV

Hoi hoi Anke.
Nou, ik ben er voor gaan  zitten........... om de up-date te lezen. En heb  er weer van genoten!!!!! En  er ook weer veel  van opgestoken. Het virus breidt zich steeds verder uit...... door steeds meer kennis en weten , voor zover mogelijk in het begin stadium.
Het duurt nog even voor we in het echt kunnen  gaan genieten.pppppppffff die laatste tijd gaat zoòòò`langzaam...............komt geen  eind aan.

Larissa

Hey Anke

Zo zeg wat een verhaal met Max en Juul
Hoop dat nu alles goed gaat verlopen en dat ze zelf de eitjes naar een goed eind kunnen brengen

en heel erg bedankt voor je antwoord ik snap het nu volledig met het overleggen van eitjes en donsjes

dikke knuff bende van 6

Dierenfreackske

Mooi dat het goeed gaat met Max en Juul ...hoop dat je schitterende jonkies krijgt..ze kunnen ook hele mooie jonkies krijgen, ben zo benieuwd meiss....blijf je lekker volgen hoor meid, jij blijft een top meid hoor voor mij!  Grtjs. Ann