15 mei 2025, 01:02:16

Groente en fruit

Gestart door smile_emerald, 11 december 2003, 01:08:25

« vorige - volgende »

smile_emerald

Hai,

Nou weet ik dat groente en fruit best gezond is voor een alkparkiet en ik heb al een aantal keren geprobeerd mijn valkje iets aan te bieden. In alle gevallen kijkt hij er niet naar om, terwijl hij wel wat vitaminen moet binnenkrijgen. Wat moet ik doen zodat mijn valkje groente en fruit gaat eten? En wat voor groente en fruit is gezond voor hem en wat niet? Ik weet wel dat banaan slecht is.

-xxx- Esmeralda

Karin

Probeer eens andijvie, witlof en appel. Dat is eigelijk het enige wat die fijnproevers van mij lusten  ;D O ja, op dille, kamille en peterselie wordt ook geknabbelt.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hi Esmeralda,

Bij mij willen ze ook meestal geen groente of fruit eten helaas :-(
Ik heb van alles geprobeerd maar niks pakken ze soms een paar hapjes en dan gelijk weer weg.
Als aanvulling geef ik ze vitaminedruppels in het drinkwater dan krijgen ze in elk geval vitamines binnen.
Alles eten ze van je bord maar geef je ze iets gezonds willen ze het niet :-(

Groetjes, Paul

tommy

hoi,
Mijn valkjes sjoelen met hun stukjes appel, Zeilen met hun witlof en eten vervolgens hun zaadjes braaf op. Geen van mijn 6 valkjes eet iets anders dan zaadjes. Soms heb je de pech dat ze niets lusten. Net kleine kinderen. Ik geef ze een keer in de week appel. De aanhouder wint denk ik dan, maar mijn valkjes zullen dat ook wel denken :D :D :D.
Groet Annemieke

Marcel

De mijne zijn vooral geinteresseerd in stukjes wortel. Dat was ook het eerste dat ik probeerde, mogelijk dat het daarom nog steeds favoriet is.

Ik heb soms van die blikjes waar stukjes wortel en doperwtjes in zitten. Die laatste piukken ze wel open maar de schil daar doen ze niets mee. Maar ze lijken het waterige van die blikjes te prefereren boven een droge wortel.

Maar ik ben ook geinteresseerd in ander fruit dus kom maar met nog meer suggesties. Appel gaat ook wel maar het blijft hier voor 90% liggen. Wel slepen ze het naar andere plaatsen dus ze doen er wel wat mee...

Marcel

andre28

Hoi, probeer eens een maiskolf of broccolie stukje sinasappel of boerenkool.
misschien dat ze dat wel lusten.
maiskolf is wel goed voor ze en het voordeel hiervan is dat alles wat ze aan gele bevedering hebben wat dieper van kleur worden.

margo23

Hoi allemaal

ik merk dat wanneer ik het ophang in de kooi (even met naald en dik draad aan de gang) ze er meer van eten/spelen. Zo heb ik spruitjes opgehangen en dat vonden ze geweldig!

groetjes Margo, Punkie en speedy
Speedy, Jacco en Pearl

Lique

Wortel op zich vinden ze niet veel aan hier.
Maar wél als ik het ga raspen, in lange slierten maken.
Dan vechten ze er om, zo leuk vinden ze dat.
Andijvi vinden ze ook geweldig, en heel af en toe een stukje peer.

groetjes lique

giovanni

hoi,
Geven jullie allemaal gewoon fruit en groenten, ik wil zeggen onbespoten of is bespoten groenten en fruit uit de winkel ook goed??

Theetje

Hoi Giovanni,

Ik haal mijn fruit e.d. voor de valkjes ook gewoon in de winkel hoor. Je moet toch altijd je fruit goed wassen voordat je het geeft aan de vogels. Wortel krijgen ze bij mij eigenlijk niet en zeker de albino niet. Wortel stikt van de caroteen en dat gebruikt men om de rode en oranje vogeltjes op kleur te houden. Mij moeder gebruikt het bijvoorbeeld bij de kanaries. Of dat bij valkjes nou eigenlijk ook zo werkt weet ik niet, maar om dalijk geen oranje albino te hebben probeer ik het ook maar niet. Trouwens ze lusten hier toch bijna niets. Witlof en appel gaat nog en Dokus doet een moord voor een klein stukje gekookte aardappel, dus dat krijgt ze af en toe, maar verder is het hier treurig gesteld met de vitaminen hoor!

Groetjes

Theetje

giovanni

Bedankt theetje!  :D
Ik zal zeker eens uitproberen of ze dit allemaal lusten :)

Paul

Theetje schreef:
CitaatWortel krijgen ze bij mij eigenlijk niet en zeker de albino niet. Wortel stikt van de caroteen en dat gebruikt men om de rode en oranje vogeltjes op kleur te houden. Mij moeder gebruikt het bijvoorbeeld bij de kanaries. Of dat bij valkjes nou eigenlijk ook zo werkt weet ik niet, maar om dalijk geen oranje albino te hebben probeer ik het ook maar niet.

Hoi Theetje,

Ik denk niet dat een albino rood gaat worden maar in elk geval heeft wortel wel effect op de kleuren van een valkje.
Vaak krijg je ook oranje veertjes naast de wangvlekken erbij.
Maar in princype haalt een valkje alle nodige kleurstoffen al uit het gewone voer dus ze hebben het eigenlijk niet nodig.

Groetjes, Paul

Theetje

Hoi paul,

Dank je voor de uitleg over het caroteen gebeuren. Zoals ik zal zei gebruiken mijn ouders het voor de oranje en rode vogels. Bij hun werd afgeraden om dat aan alle kanaries te geven ivm verkleuring. Dokus heeft al een aantal oranje veertjes naast haar kuifje, maar ik denk dat dat komt omdat ze bont is, want bij mij krijgen ze dat spul niet. Ik denk ook inderdaad niet dat mijn albino ineens klanoranje wordt ervan, maar ik dacht je weet maar nooit! Wel handig als oranje voetbalt! Is het valkje ook in stijl :D

Groetjes

Theetje