23 juni 2025, 20:22:45

tam make

Gestart door geert sterkens, 10 december 2003, 22:49:23

« vorige - volgende »

geert sterkens

mijn 3de vogel is wel tam uit zijn kooi maar in zijn kooi wil hij ni-et op mijn vinger ik schuif nu meestal drekt mijn vinger ernonder en beloon hem dan met een zonnepit en ik aai hem dan.is dit een goede manier?

Paul

Hoi Geert,

Belonen is inderdaad het beste wat je kan doen dan leren ze het wel alleen kan het even duren.
Maar is een heel goed idee om het zo te doen :-)
Blijven volhouden dan leert ie het wel op deze manier :-)

Groetjes, Paul

tommy

Hoi geert, Wat een idee. Ik heb met mijn valkje pino het zelfde probleem. Ik ga dat morgen ook eens proberen.Ik laat nog wel weten of het lukt.
Groetjes Annemieke

yentl

hoi geert,

praat er ook veel tegen en geef hem veel lekkere hapjes (zie wel dat hij niet ziek wordt van teveel te snoepen) trosgierst kan wonderen verrichten...

Raikiri

3 januari 2004, 17:06:45 #4 Last Edit: 7 januari 2004, 00:38:50 by Valkparkietlover
Het is een hele goeie manier. Ik gebruik die manier ook. maar dan af en toe met een paar ander dingen die Chrissy lekker vind. ;) :)

Groetjes Quynh-Nhi & Chrissy

Cheers, Quynh & Raikiri~

Skippy

Hey Geert,

Het is inderdaad een goede manier!Zo weet hij dat hij beloond wordt en aangezien hij graag zonnebloempitten lust en graag aaitjes krijgt zal hij steeds meer gaan luisteren!

Nog veel succes ermee!

Skippy

TimOw

eyzz
mijn valkje  wil ook niet op men vinger zitten alleen, ik niet hoe ik het hem niet kan leren ik denk namelijk niet dat dit lukt want als ik te dichtbij, 2 cm,  hem kom rent hij heel hard weg, en ik kan ook niet met twee handen in de kooi-->vindtie nog enger!! hij wil ook niet uit zijn kooi? iemand tips??
heel veel =xx=ies
yanike

Skippy

Hey Yanike

Probeer je valkje naar je toe te laten komen...laat hem aan je hand wennen door hem gewoon rustig in de kooi te houden of leg er voer op...want naar hem toe gaan met je hand maakt hem alleen maar banger!
Ik weet niet of dit echt een goede methode is (die van mij) maar die kreeg ik te horen toen ik mijn valkje (Skippy) kreeg :D

In ieder geval...nog veel succes ermee!

Skippy

TimOw

maar als ik mijn hand in zijn kooi stop en er voer op stop blijft ie eigenwijs als ie is boven in de kooi op een stokje zitten , en ik kan mijn hand daar houden tot ik een ons weeg!!
=xx=

Skippy

Whaha...dan kan je wel heel lang blijven zitten :D

Maar ff serieus...zoals ik al zei weet ik niet zeker of het een goede manier is...ik heb het zelf ook anders aangepakt...maar dat is denk ik helemaal niet aan te raden  :-X(het werkte wel) ik ben hem namelijk helemaal gaan volgen met mn hand tot hij dr op een gegeven moment op ging zitten

Maar jah...veel succes!

Skippy

TimOw

dat doe ik nu dus ook, maja...geduld is een schone zaak!!

Skippy

Dat kan je wel zeggen!

wouter lagae

yo guys...

Vraagje, we hebben ons valkje nu al zo'n 6 maanden maar telkens ik met mijn hand in zijn kooi ga begint hij te blazen en uit te halen met zijn bek...
Gewoon niks aan te doen om hem aan mijn hand te laten wennen... Met mijn neus kan ik tot bijna er tegen gaan zonder dat hij iets doet...
Hij moet waarschijnlijk ergens een angst voor handen hebben ofzo??

Thx wouter

Theetje

24 januari 2004, 20:08:01 #13 Last Edit: 24 januari 2004, 20:08:22 by Theetje
Hoi Wouter,

Valkjes kunnen zeker bang zijn voor handen. Je moet bedenken dat onze handen voor een valkje onze handen lijken op de klauwen van roofvogels. Grijpende bewegingen maakt ze bang als ze het niet gewend zijn.

Van jouw neus hebben ze niks te vrezen, die kan de valkjes niet aanvallen.

Door iedere dag even met je handen in de kooi te zijn en dan het valkje een beetje ontwijken, dus met voer rommelen ofzo of op de bodem bezig zijn, kan het vertrouwen van je valkje een stuk beter worden. Ze leren dan dat ze van jouw handen niets te vrezen hebben. Als je ze handtam wilt hebben moet je je valk je dus ook nooit opjagen met je handen in de kooi. Dan zal ie het nooit durven te vertrouwen.

Succes ermee en denk er aan geduld is een schone zaak  ;)

Groetjes Theetje

Paul

Hoi Wouter,

Ik heb hier een valkje daar kan ik heel dreigend met mijn hand heen gaat maar dat maakt hem niet uit.
DIe kan ik ook gewoon vastpakken en op de kop houden alles vind ie goed omdat ie me helemaal vertrouwd.
Jij moet dus ook het vertrouwen van je valkje winnen zodat ie weet dat handen niet erg zijn.
Hij is niet bang voor je neus omdat ie weet dat ie daarmee niet vastgepakt word.
Ze zijn echt heel slim en met een hoop geduld kan je hem zeker nog wel tam krijgen.
Probeer hem trosgierst vanuit je hand (dat kan je een lang stuk uit je hand laten steken)te voeren dan went ie langzamerhand steeds meer aan je hand.

Groetjes, Paul