28 april 2024, 20:53:23

Valkparkiet stopt niet met eitjes leggen

Gestart door kefcool, 8 juli 2009, 11:06:20

« vorige - volgende »

kefcool

De titel zegt het al...
Ze is al bezig met eieren leggen vanaf midden april,
dus april, mei, juni, juli...
In het begin legde ze eitjes en ging ze er ook op zitten, wat vrij normaal was.
Maar nu legt ze gewoon eitjes & ze geeft er geen aandacht meer aan, ze legt ze ook op de bizarste plaatsen.
Zo heeft ze o.a. al een ei op de schouder van mijn moeder gelegd, & ook al eentje in de keuken.
Wat me wel is opgevallen is dat telkens we een handdoek over haar kotje doen, dat ze dan onderaan gaat zitten en het krantenpapier begint af te scheuren (waarschijnlijk om een nestje te maken).
Dit gebeurt enkel als de handdoek erover ligt (& soms is dit echt wel nodig want het is verschrikkelijk hoeveel lawaai zon klein vogeltje kan maken).
Het aantal eieren kan nu oplopen tot 1à2 per week.

Wat zou hier dan het probleem kunnen zijn?

MVG,
Kevin

kimmie

Je kan proberen haar kooi te veranderen, en haar dan met kooi en al op een donkere plek neer zetten.
Van omgeving veranderen, kan haar gedrag ook veranderen.

Ook even niet met haar douchen, of haar nat sproeien.
En vooral niet over haar rug aaien.
(daardoor wordt ze namelijk gestimuleert om broeds te zijn)

Dan zou ze in principe moeten stoppen met leggen.

Hoop dat dit je helpt.

Groetjes Kim
Groetjes Kim, Karel en Lady


bobbie

Hallo Kevin,

Om te beginnen mogen de eitjes niet weg gehaald worden. Die moeten 3 weken blijven liggen. Als je ze gelijk weghaalt stimuleer je je valkje om nog meer eitjes te leggen.

Donker stimuleert ook het eitjes leggen. Dan krijgt ze inderdaad het nestidee. Jammer dat ze afgedekt moet worden. Niet alleen vervelend voor haar maar ook hiermee stimuleer je dus broeds gedrag.

Er zullen nog wel meer tips komen.

Als je de eitjes laat liggen en ze blijft erbij leggen (meer dan 6) dan zou ik zeker naar een dierenarts gaan (vogelarts). De mogelijkheid bestaat om er een injectie tegen te geven. De arts voelt dan eerst of er geen eitje onderweg is. Zo niet, dan kan de injectie gegeven worden. Is er wel een eitje onderweg dan kan het op dat moment niet.

Succes, Nel :)

kefcool

Ok bedankt voor de tips ;)
Ik zal nog laten weten hoe het verloopt!

Groetjes