16 mei 2025, 13:31:23

Weet het even niet meer...

Gestart door Tanja, 6 juli 2009, 21:01:16

« vorige - volgende »

Tanja

Hallo,

Ik weet het even niet meer..

Heb een koppel valkparkieten wat maar eieren blijf leggen.

Ze hebben in het begin van het jaar een nestje gehad van 2 kleintjes en in april een nestje met twee kleintjes waar al naar twee weken weer nieuwe eieren lagen, die heb ik toen omgewisseld voor nep eieren en daarna het blok weggehaald.

Alleen liggen er nu alweer op de grond 5 eieren waar van er waarschijnlijk maar eentje van bevrucht is, wat zouden jullie doen, alles weer omwisselen voor nep eieren of het bevruchte eitje laten liggen..??

Ik begrijp dat een nestje veel energie kost maar wat kost er nou eigenlijk meer energie voor de vogel al die eieren leggen of het opvoeden van de kleintjes?

Want vind het ook weer zo sneu voor ze dat ze nu straks weer voor niets al die eieren hebben gelegt..

Heel verhaal maar hoop op een antwoord..

Groetjes Tanja

Anke

Hoi,
Tja... een bevrucht eitje weghalen vind ik ook weer zo wat....
Als ik jou was zou ik het ene bevruchte eitje laten liggen. En de rest vervangen
En daarna als dit kleintje zelfstandig is, dan het looprooster in de kooi doen.
Dat legt niet zo lekker eieren en hopelijk helpt het om het popje van het leggen af te krijgen.
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Tanja

Bedankt voor het andwoord maar zou ik dan het blok er weer bij doen als ik een eitje uitlaat komen, alleen ben ik dan bang dat ze weer na een paar weken weer eieren gaan leggen..

Anke

Hoi,
Ze hebben de eitjes op de grond gelegd.
Ik zou ze daar nu gewoon laten zitten.
Een blok geven, zal denk ik inderdaad stimuleren om weer verder te gaan met nestelen.
Je kan ze een doosje geven om in te nestelen, zo zit het eventuele kleintje ook iets meer beschut.
Succes!!
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

coolsille2

Tanja

Ik heb een bakje neer gezet met de eitjes erin en moeders zit er heerlijk in te broeden, dus dat gaat goed..

Ik vroeg me al eerdre af.." dat een nestje veel energie kost maar wat kost er nou eigenlijk meer energie voor de vogel al die eieren leggen of het opvoeden van de kleintjes?"

Tanja

Wilde even laten weten dat er een heel  mooi valkje is geboren en dat alles goed gaat , alleen heeft de moeder alweer 3 eieren gelegt, die zijn niet bevrucht omdat ik helaas de vader weg heb moeten halen..

Ik had twee kleintjes en waarschijnlijk heeft de vader er eentje dood gepikt, ik zag hem al een paar keer aan die kleine pikken en een dag later lag die dood..

Sanna

Citaat van: Anke op  6 juli 2009, 21:53:43
En daarna als dit kleintje zelfstandig is, dan het looprooster in de kooi doen.
Dat legt niet zo lekker eieren en hopelijk helpt het om het popje van het leggen af te krijgen.

Dit lijkt mij nog steeds de beste oplossing, zo heb ik bij mijn popje ook de broedse gedachten uit haar koppie 'gepraat'. Wat jammer van het andere jong. Heeft de vader al eerder zoiets gedaan?

Groetjes, Sanna

Tanja

Ik had al eens eerder een nestje gehad waar de jonge van gepikt waren en eens een dood jong maar nu kon ik natuurlijk alles goed in de gaten houden omdat ze niet in een nestblok zitten.