27 april 2024, 23:25:40

Is dit voer goed?

Gestart door DeesDoos, 10 december 2003, 04:24:14

« vorige - volgende »

Rene

Hoi Dees,

Wat betreft grit, daar hebben we het een tijd geleden al over gehad op dit forum, zie http://www.valkparkiet.com/cgi-bin/forum/yabb/YaBB.pl?board=food;action=display;num=1056130184;start=15

De conclusie is dat niet per se nodig is voor het welzijn van de valk, de zaadjes worden gepeld en hoeven niet vermalen te worden door kiezel of grit in de maag.

Kalkblok en sepia zijn belangrijker, die mogen niet ontbreken want daar
worden echt bouwstoffen uitgehaald!

Groetjes,

-- Rene

DeesDoos

bedankt voor de link :) ik heb het goed door gelezen en laat het grit dus achterwegen, me vader zei vanavond over het grit zelf malen zodat het wat kleiner word, natuurlijk wel een goed idee want neem aan dat de ingredienten het zelfde zijn..

op de zak staan grit met maagkiezel oesterschelpen en andere zeeschelpen

ik ga het dus gewoon zelf malen met een grote steen ofzo en dat geef ik dan 1 keer in de week.. ben nu in ieder geval overtuigd dat grit niet nodig is voor ene gezond valkje wat goede zaadjes krijgt.. ik ben nu bezig met het uizoeken van de mais en de zonnepitten.. ik ga het niet heel nauwkeurig doen want een enkele zonnepit of mais stukje kan geen kwaad natuurlijk :) ik ga er dan vetbollen van maken en buiten in het bakje doen voor de buitenvogeltjes.. ga het ook mengen met echt voer voor grote parkieten dus dan is het opgelost toch?
en voor degene die het er niet mee eens zijn :p jammer dan.. alleen als het echt niet goed is dan neem ik het aan, maar van die ene zak mengen zal tailey niet dood gaan toch?

Groetjes Dees

Inger m

Hoi Rene,
Het mag dan als conclusie in het forum staan en in een Amerikaanse boek. Ik zou toch niet zomaar het grit/ maagkiezel weglaten. Aangezien zaden erg hard zijn, word het vermalen in de spiermaag dmv kleine steentjes (maagkiezel) (ipv tanden).
Ik weet niet of er zomaar geadviseerd kan worden om dit weg te laten. Bij mij staat er altijd een bakje grit in de voliere, waar zeker door de vogels gebruik van gemaakt wordt. Zij weten zelf best waar op dat moment behoefte aan is.

Verder bevat juist grit veel mineralen (niet alleen kalk) dat ook door ervan te eten wordt opgenomen. Juist in het broedseizoen merk ik dat de behoefte aan grit en sepia behoorlijk toeneemt.

Ik heb voor een practicum eens de spiermaag van een kip opengemaakt en daar zat best wat grit in. Ik denk dat ze het toch wel nodig hebben voor het optimaal vermalen en verteren van de zaden.

nb. aan vogelzand wordt ook altijd grit toegevoegd, dus daar kan een vogel het ook uithalen.

gr Inger

Conclusie: zorg dat de vogel wel de beschikking heeft over grit/ maagkiezel, een vogel bepaalt zelf de behoefte hieraan.

Mss dat bij pelletvoedering een minder grote behoefte is aan maagkiezel...



Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

molenaar

Hoi Dees,
wie is Tailey?
Lastig, lastig, lastig, neem maar gewoon parkieten voer, zolang je geen grote parkieten voer kunt kopen.
Want je zit er volgens mij best wel mee, het voer wat je hebt kun je zo ook aan de buitenvogels geven of in vetbollen.
 :)Kijk even op het forum onder: Hoe vaak zaad voeren van Pona (Ilona) lid 680 heeft een reactie van Paul 78, hij geeft een adres: http://www.vogelshop.nl/, als je er op klikt krijg je volgens Paul info over voer, misschien kun je gelijk bestellen. :)
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, ik vind het rot voor je. :(
groetjes Banter

DeesDoos

hoihoi,

Tailey is de naam van m'n valkje (komt bij paul vandaan :)) ik zit er inderdaad best wel mee dat het voer niet goed is, maar als ik het meng en aan de vogeltjes buiten geef raakt de zak toch op zonder het weg te gooien.. me moeder had al een zak 4 seizoenen voer gekocht voor de buitenvogeltjes dus kan stiekum wat extra in het bakje leggen van dit voer.. dit voer ziet er toch heel anders uit dan het buiten voer dus misschien dat de vogeltjes er nog wat extra's uit kunnen halen aan vitaminen ofzo.. van m'n moeder mag het niet maar daar heb ik lekker <piep> (zal het zelf maar typen ;)) aan... ik heb de zak al open gescheurd dus ik kan het niet zo lang bewaren anders komen er beestjes in en dat vind ik toch ook weer zonde.. me vader gaat in nederland een zakkie grote parkieten voer kopen en dan gooi ik gewoon een klein handje door 2 grote handen erin.. dan heeft ie grotendeels het gewone voer en dan de zaadjes van dit voer.. moet denk ik wel goed gaan.. ik had inderdaad al op die site gekeken (gister avond van paul gekregen) maar je kan er niet bestellen jammer genoeg.. heb nog geen webwinkel ontdekt waar je goed voer kan bestellen zonder gelijk een hele hoop kwijt te wezen..
ga dus nog even op zoek al denk ik wel dat het zo wel zal lukken :) maar voor de volgende keer kan ik dan online het voer bestellen :) en misschien dat de makro in belgie het heeft want dan kan ik daar een grote zak vandaan mee nemen :)

groetjes Dees

Paul

Hoi Dees,

Die winkel waarvan ik de internet site gaf kan wel opsturen hoor als je ze belt het is alleen de vraag of het dan niet erg duur zal worden.
Ik ben er zelf vandaag ook weer geweest om er wat te halen en een kennis had ze gebeld of ze ook opstuurde maar dat heb ik nu meegenomen anders hadden ze het op willen sturen.
Mijn eerste valkje heeft 10 jaar lang geen maagkiezel en vogelgrit gehad maar hij had toen wel schelpenzand dus daar zit ook een soort grit doorheen.
Grit is heel wat anders dan maagkiezel dus grit heeft niet met de vertering van het voedsel te maken en hebben ze zeker nodig voor de mineralen en kalk.
Dit halen ze ook wel iets van de sepia en het kalkblok maar is toch anders.
Maagkiezel is dus voor het verteren van het voer en ze kunnen hier zelf kiezen wel of niet eten.
Het valkje zal het zelf wel het beste weten he :-)

Groetjes, Paul

DeesDoos

dan vinden de valkjes giftige planten zeker ook wel goed voor ze ;) je kunt jammer genoeg niet allen laten uit kiezen door je valkje... zou ik denk je dat grit kunnen fijnmalen en het dan aan hem geven? volgens mij gaat het alleen erom dat het zo grof is toch? het voer is in middels voor bijna de helft uitgezocht dus de mais en de zonnepitten apart.. wat een enorme rot klus zeg, maar ja.. daarna zou ik het kunnen mengen met gewoon voer toch? en anders is het er maar vast uit voor de buitenvogeltjes :)

groetjes Dees

Paul

Hoi Dees,

Als je die zonnepitten door gewoon voer mengt waar al zonnepitten in zitten worden het wel erg veel zonnepitten denk ik.
Je kan ze wel proberen aan je valkje te voeren vanuit je hand en dan elke dag een paar.
Je bent alleen een jaar bezig dan om ze op te krijgen :-)

Groetjes, Paul

DeesDoos

hai paul,

ik bedoelde ook niet om de zonnepitte te mengen door het gewone voer heen, maar de zaadjes van het voer.. :D ik heb er al een hoop van die zaadjes en zonnepitten buiten neer gelegd voor de vogeltjes maar houd er natuurlijk zat over, wilde de zonnepitjes inderdaad als snoepjes uit me hand aan tailey gaan geven :) een stuk of 5 per dag ofzo? de mais gooi ik allemaal weg dus de vuilnis zak staat naast me ;)

Groetjes Dees

Fiona

Pico raakt de grit niet aan :-( Het hangt altijd in de kooi, een bakje, met fijn gemalen grit.
Maar het blijft onaageraakt.

Dan heeft hij het niet nodig denk ik? of moet ik hem stimuleren daarin?

DeesDoos

ik naam aan dat ze zelf wel zullen pakken als ze er trek in hebben of nodig hebben.. ik hang het gewoon in de kooi en merk vanzelf wel of tailey er van gaat eten :)

groetjes Desire

tommy

hoi dees doos,
Het voer op de foto is kippen voer ik geef het mijn tamme kip.
Het grit wat je hebt is eveneens voor de kip.
Het is niet slim om dit in je tuin tegooien omdat er dan veel duiven in je tuin komen en die kunnen nare ziektes over brengen en schijten je hele tuin vol. gatver.
Je kan het misschien naar een kinderboederij brengen in jou buurt.
Vogels hebben altijd grit en maagkiezel nodig. Ze hebben geen tanden waar ze de zaden mee fijn malen, maar ze hebben wel een maagspier. Die maagspier husseld de zaadjes en de kiezeltjes door elkaar. Door het schuren langs elkaar worden de zaadjes fijn gemalen. zo wat een verhaal. Ik hoop dat je er nog wat aan hebt.
Groetjes Annemieke