7 mei 2025, 02:28:49

nieuwe voliere met verlichting

Gestart door Henry, 13 december 2003, 19:14:17

« vorige - volgende »

Henry

he allemaal

ik heb sinds vandaag een andere voliere van ferplast een voliere die je in 2een kan delen opgehaalt maar daar hebben ze een tl-verlichting ingezet is akkelijk maar als ik hem aan heb staan in de avond zullen ze daar last van hebben ik bedoel als het donker is en ik heb het licht aan zullen ze dat vervelend vinden of niet?

henry van ellinkhuizen

Speedy

Hoi Henry,

Wil je wat duidelijk zijn? waar hangt het licht? een lampje aan is altijd wel fijn voor ze hoor, maar TL? geen idee, niet te warm? ....maar pas je wel op, dat ze niet bij de bedrading kunnen komen? anders heb je gebraadde valkjes.
Gefeliciteerd met je nieuwe volière, ik hoop dat je er net zo blij mee bent als ik ben met mijn nieuwe volière.
Ik heb er geen moment spijt van.

Groetjes,
    Trudie

Theetje

Hoi Henry,

Net zoals Trudie vraag ik me af of die TL balk in de voliere zit?
Een TL bakj kan superheet worden, zeker aan de utieinden. Dat zullen ze vast niet fijn vinden. Ik weet dat er mensen zijn die in de vogelkamer wel TL lampen hebben omdat die het daglicht behoorlijk goed benaderen. Tja en veel licht en lekkere warmte hebben eigenlijk bij mijn weten alleen als bijverschijnsel dat de valkjes in broedstemming komen.

Als de TL balk echt in de voliere hangt zou ik inder geval wel even kijken of ie echt goed beveiligd zit dat ze er niet aan kunnen pulken.

Veel plezier met je nieuwe villa voor de valkjes!

Groetjes

Theetje

Henry

he allemaal

zoals jullie kunnen lezen heb ik net een 2e hands voliere gekocht en daar zit een tl-balk in de voliere gebouwd.hij zit helemaal ingebouwd in de dak van de voliere daar in de buiten kant daar zit een klein gaatje en de draden zit aan de buiten kant van de voliere dus ik denk dat he heel goed kan.je moet het zien die lamp dat het een idee van een nachtlamp is.maar mijn vraag is eigenlijk moet ik de tl-balk avond als ik ga slapen aan laten?en kunnen de valkjes dan wel slapen als de lampo aanstaat?

henry van ellinkhuizen

Speedy

Hoi Henry,

Ik zou zeker geen TL lamp aan durven laten nee in de nacht als je er zelf niet bij bent.
Hier laat ik sinds een paar weken...een klein nachtlampje van 7 Watt aan staan.
Dit is erg schemer en ook niet direct op de valkjes gericht.
Gewoon omdat ik dus al een paar keer een gewonde lutino had, door druk in paniek tegen de tralies aan gevlogen te zijn.
Ja, moeilijk te zeggen, maar het zal vast heel mooi zijn...maak er eens een foto van.

Mijn idee.... nee niet aan laten voor de nacht...maar pak daarvoor een 7 Watt lampje.

Groetjes,
    Trudie

Theetje

He henry,

Mijn gevoel zegt dat een TL licht een beetje te is als nachtlampje. Het is dan 24 uur dag in de ogen van je valkjes en dat kan nooit goed zijn. Ik weet van mensen die die dingen op de vogelkamer hebben dat ze daar omstreeks 9 uur/half 10 uitgaan. Je kunt het licht van een TL lamp natuurlijk niet vergelijken met een 20 watt bolletje in een schemerlampje dat je eventueel aanlaat als nachtlampje.

Mijn mening is dus niet 's nachts aanzetten. Is veel te licht voor ze en krijgen ze geen rust. Bovendien weten ze dalijk niet meer wat dag en nacht is en heb je kans dat ze in de nacht ook een partijtje gaan zitten gillen. Buiten het hele bioritme gedoe is het maar de vraag of jij en je buren dat op prijs zullen stellen

Groetjes

Theetje

Peter

Hoi Henry,

De TL lamp zou ik zeker niet altijd aan laten. Op die manier raken de valkjes het dag / nacht ritme kwijt. Dus de tl in de nacht zou ik zelf uit doen.

Over tl verlichting verschillen de meningen, (zelf hebben we tl verlichting in het nachthok bij de valkjes) Er zijn meerdere meningen dat de frequentie van het lichtnet (50 Hz) te langzaam is voor de valkjes, ze zouden het licht kunnen zien knipperen. Zelf kun je dat soms zien bij een slechte tl verlichting. Een alternatief hiervoor zijn ptl lampen, een soort tl verlichting maar werken dan op sneller door middel van een special apperaat ervoor (28.000Hz). Een bij komend voordeel hiervan is dat je deze lampen ook kunt dimmen. De kosten zijn echter heel erg hog waardoor het vrijwel alleen bij debrijven gebruikt wordt voor extra verlichting bij snelle camera's enzo.

Veel plezier met je nieuwe voliere! Heb je er ook foto's van?

Groetjes,
Peter