10 mei 2025, 17:49:38

slechtziend/blind

Gestart door mereltje, 25 juni 2009, 12:03:45

« vorige - volgende »

mereltje

Hoihoi,

1 van mijn valkparkieten is volgens mij erg slechtziend of blind,
nu is mijn vraag heeft iemand enig idee hoe ik daar precies zeker van kan zijn.
Ik heb haar vanaf vier weken samen met een broertje met de hand gevoed. Ze kwam toen al moeilijk zelf op het spuitje en daarna het lepeltje af, alleen als ik het onder haar snavel drukte. Met vliegen blijft ze overal tegenop vliegen.
maar in haar kooi merk ik er niks van. Als ik mijn hand voor haar houd klimt ze er op en ze reageert altijd als ik in de buurt kom. Ook weet ze haarfijn de staartveren van mijn nieuwe valk te vinden als ie snel gaat eten voor dat zij gegeten heeft;)
toen ze nog gevoed werd door mij heb ik 1 keer mijn vinger heel dicht bij een oog gehouden, als ik wilde had ik dit aan kunnen raken zonder dat ze reageerde(ik heb het toen niet aangeraakt).
Mijn ex schoonvader heeft ooit een keer gekeken naar haar(hij kweekte vooral papagaaien) en die zei dat ze dan een bepaalde waas over haar ogen moest hebben, maar die heeft ze niet.
Toch weet ik bijna zeker dat ze in ieder geval heel slechtziend of misschien wel blind is.

heeft er iemand misschien enig idee hoe ik hier met zekerheid achter kan komen, en als het zo is betekend het dan dan ik haar vleugels moet knippen zodat ze buiten de kooi niet meer kan vliegen.

kussies merel :-* :-* :-*

jeroenn

ik zou even bij een vogelarts lang gaan

mereltje

oke dat klinkt eng,
wat moet ik me hier dan bij voorstellen,
of heb je daar geen idee van?

Anke

Hoi,
Het is inderdaad zo dat een blind oog een blauwe waas heeft.
Maar jouw valkje ziet duidelijk niet of in iedergeval minder.

Een vogelarts kan je wellicht vertellen wat er precies aan de hand is.

Ik denk dat het voor jouw valkje inderdaad goed zou zijn om haar te kortwieken.
Dit is dan voor haar eigen veiligheid.

Mag ik vragen waarom je het valkje met de hand bent gaan voeden?
Voerden de ouders niet meer?
Ik vraag dit omdat de ouders vaak in een vroeg stadium al weten dat er iets mis is met het jong en het dan (heel hard natuurlijk) links laten liggen.
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

mereltje

Ik heb ze gekregen, degene van wie ze waren wilden stoppen met de voliere en kregen per ongeluk nog een nestje.
kuifje en haar broertje waren de enige twee, kon ze met vier weken al ophalen, zodat die mensen konden gaan verbouwen. Ging in eerste instantie om 1, maar kon ze allebei meenemen en kreeg er nog een kooi bij ook, alles voor nop.

Maar om een lang verhaal kort te maken, toen ik ze ophaalde werden ze allebei nog gevoed door de ouders. Kuifje was de zwakste van de twee en ik dacht eigenlijk dat zij het niet zou overleven, maar ze leeft nog steeds en buiten het slechte zien is ze een vrolijke pop. Haar broertje is helaas met 8 a 9 weken overleden. Terwijl die toch de sterkste en de actiefste was van die twee, die at met 5 weken al helemaal zelfstandig pap;).
Mijn dochtertje zegt nu altijd als er iemand binnenkomt die zegt heb jij een vogel.... nee zegt chloe dan... dat is kuifje, en spijker is nu een sterretje net als braccus en fritsje(twee honden);)

nog effe, ik wil kuifje wel kortwieken dan, aangezien dat idd voor haar het beste is. maar hoe kan ik dat bij haar het beste zien, ze is een lutino pop.

:-* :-*

Anke

Hoi,
Ik begrijp je vraag niet zo goed.
Hoe kan je het het beste zien???

Ik kan je niet vertellen hoe je een valkje moet kortwieken, ik heb het nog nooit gedaan.
Ik doe het ook niet bij mijn valkjes.
Maar als ik een valkje had zoals het jouwe zou ik het wel doen ;)

Misschien kan je bij het topic verzorging even vragen of iemand uit kan leggen hoe je moet kortwieken.
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

mereltje

hihihi, ik bedoelde tot waar je mag knippen, hoe kan je het bij zo'n wittig vogeltje het beste zien;)
maar ik kijk denk ik mn vriend wel effe lief aan, die kan het en ik vind het zo sneu.

bedankt voor je antwoorden;)

:-* :-* :-*