11 mei 2025, 09:06:48

kropziekte

Gestart door sophia, 17 juni 2009, 23:38:56

« vorige - volgende »

sophia

He hallo, een vervelende reden voor het eerste bericht op dit forum.
Ik heb onlangs twee valkjes gekocht, een mannetje van een vriend van me die er na zijn koop toch geen tijd voor bleek te hebben, en een pop hebben we er bij gezocht bij een hobbyfokker.
Naar ons idee leek alles in orde te zijn. Nu ben ik bang dat de pop kropziekte heeft. Maandag zagen we voor het eerst dat zij braakte, waar veel slijm bij kwam. En ook het 'bekende' schudden met haar kopje. Haar poep is veel te waterig, ontzettende diarree, wat meer water is dan ontlasting.
daarna hebben we niets raars meer gezien, het duurde misschien 10 minuten. Ik wilde wel met haar naar de dierenarts maar die zijn bij ons bijna niet open. Vanavond begon het weer, het heeft weer niet lang geduurd, ik heb misschien 3 keer zaadjes over de vloer horen vallen. Morgen ga ik naar de dierenarts en ik hoop dat hij de juiste antibiotica heeft, maar wat doe ik met verdere verzorging? moet zij in een warmtekooi of iets dergelijks? het aller vervelendst is dat wij dit weekend van vrijdag tot zondag laat weg zijn, en ik zou haar niet graag dood aantreffen al kom ik thuis. Ze zijn nog geen jaar, en zo gelukkig met het proberen van hun eerste eitjes, dat wil ik ze niet ontnemen!
Wat kan ik het beste doen?
oh, en hoe kan ik haar het beste meenemen naar de dierenarts, ik heb alleen een fiets!
liefs

Sanna

Hallo Sophia,

Het enige dat ik kan aanraden is contact opnemen met een dierenarts die verstand heeft van vogels (wat niet altijd het geval is). Hier kun je een lijstje vinden:

http://www.valkparkiet.com/nl/files/dierenarts.htm

Bij deze dierenartsen kun je ook meestal wel telefonisch goed advies krijgen, ook spoed(!). Het klinkt in ieder geval vrij ernstig wat je popje heeft.

Veel succes verder, ik hoop dat het goed komt.

Groetjes, Sanna

mariannenl

..misschien een domme vraag van mij maar hoe weet je dat het kropverzuring zou kunnen zijn ????

Is het niet het opgeven van voer ( meestal andersom:   dus man doet het voor de pop )  voor paring  en bij tamme vogels door partnergedrag naar de eigenaar en soms zelfs naar een speeltje ?

Ik ken een tamme koningsparkiet die steeds voeding met veel slijn opgeeft naar zijns speeltje toe en gewoonte die hij helaas niet wil afleren

Marianne

sophia

He marianne, je hebt gelijk dat het niet perse kropziekte hoeft te zijn, ik ben ondertussen al bij de dierenarts geweest en antibiotica gekregen voor haar.
Ik weet zeker dat ze zowizo ziek is omdat zij ook ontzettend aan de diarree is, waar geen restanten van wat voor voedsel in zitten.
het opbraken doet ze als ze 'alleen' is, de eerste keer was op de eettafel terwijl ik op de bank tv keek, de tweede keer was in het hok terwijl man broedde. dus ik denk niet dat het partnergedrag is.
momenteel is ze in iedergeval onder medicatie en wie weet (hopelijk) is het eind van de week over:)

•=Bonnie=•

Hey Mariannenl, ze heeft het niet over kropverzuring maar over kropziekte. Dat zijn twee verschillende dingen met verschillende oorzaken, symptomen en behandelingen.

CitaatVogels die aan kropziekte lijden braken voortdurend hun krop leeg. Het braaksel bestaat uit een kleverig slijm. Door voortdurend slingerende bewegingen met de kop te maken besmeurt de vogel uiteindelijk het hele gezicht en tenslotte ook de kop- en halsveren met dit slijmerige braaksel.

Eigenaardig bij deze ziekte is dat de veren niet opgezet, maar glad gestreken gedragen worden.

Een vogel die aan kropziekte lijdt moet binnen 24 uur worden geholpen omdat hij/zij anders sterft.

Therapie:

Toediening van een antibioticum (bijv.: tetracycline) is voor deze ziekte de enige effectieve therapie. Antibiotica is bij een dierenarts te verkrijgen.

Kropverzuring komt vooral voor bij jonge vogels die met de hand worden gevoerd, of zieke nestjongen waarvan de krop zo traag leegt dat de inhoud gaat gisten/schimmelen.

Wat zei de DA ervan Sophia?

sophia

De dierenarts wist er niet veel van, hij heeft zijn boeken erbij gepakt maar hij wist niet te benoemen wat ze had. Hij vond wel dat ze er aardig gezond uitzag dus dat het geen probleem was om het weekend te wachten met antibiotica.
Ondertussen zijn we alweer een paar dagen klaar met de medicatie, en ze heeft geen diarree meer, en is volgens mij weer helemaal gezond! :)