15 mei 2025, 04:21:10

Hoe 2 valkjes samen te brengen?

Gestart door Femke53, 15 juni 2009, 18:30:45

« vorige - volgende »

Femke53

15 juni 2009, 18:30:45 Last Edit: 15 juni 2009, 18:33:43 by Femke53
Hoi

Ik heb al veel gelezen over de aanschaf van een 2e valkje, maar het is me nog niet helemaal duidelijk.

Wij hebben een valkje (man) van ong 7 maanden oud. Afgelopen weekend hebben we een jonge valk erbij gehaald van ong 7 weken, waarschijnlijk ook een man. Momenteel zitten ze allebei in een aparte kooi die wel dicht naast elkaar staan om ze aan elkaar te laten wennen.

Maar wat is nou de beste methode om de valkjes aan elkaar te laten wennen??? en bij welk gedrag, of wanneer kunnen ze bij elkaar inh de kooi

Nu ze in de kooien naast elkaar zitten lijken ze redelijk fel naar elkaar toe... hier maak ik me licht zorgen over.

Hoop dat iemand me kan helpen.

Groetjes Femke

hannibal

Hoi Femke,

Hopelijk gaat t al wat beter tussen je 2 valkjes, ik zou ze nog even apart houden als ik jou was, en ze allebei een evenredige hoeveelheid aandacht geven, het zijn zulke slimmerikken , ze weten meteen wanneer er concurrentie is. Op een gegeven moment kun je ze samen brengen, heb je een grote kooi? Is je eerste valkje regelmatig uit de kooi? Als dat het geval is dan zou ik hem uit de kooi laten en de zaak onderzoeken bij de buurman, als dat een beetje losloopt dan misschien bij elkaar, als ze echt vechten op dan weer een stapje terugdoen. Ik zou me niet veel zorgen maken over ''bekvechten'', dat houdt vaak gauw op . Als het echt gemeen vechten is dat het aanvallen is dan is het beter om ze apart te houden, niet alle valken kunnen samen leven,
ik hoop dat het los loopt, zelf heb ik er nu 4 in 1 kooi, 2 mannekes en 2 vrouwkes, gaat goed na de eerste week, het is altijd een schok wanneer er een verandering is, success ermee.
Groetjes van Hannah en de 4 schurkjes.

Anke

Hoi Femke,
Als hier een nieuw valkje komt, dan zit dat valkje eerst in een eigen kooi in de ruimte waar de andere valkjes zijn.
Ik laat ze met elkaar kennismaken tijdens het losvliegen.

Als ik zie dat ze elkaar in de grote ruimte accepteren dan zet ik het valkje bij zijn vriendjes.
Succes!!
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

tanneke33

Hoi Femke , het is vast een broertje van Lucky??  ;) Lucky zit inmiddels al bij Tweety in de voliere , had ze eerst bij de kooien kennis laten maken en al heel ff samen in de kooi , waar ik bij was , het ging eerst niet van harte maar ze eten nu al uit t zelfde bakje ( er hangen er meer dan 1). Hopelijk worden ze toch goede vriendjes.

Femke53

Hoi

Ja klopt het is inderdaad het broertje van Lucky haha. Maar we hadden ze bewust apart in een kooi gedaan om te wennen. Ik heb de kooien nu iets verder uit elkaar gezet en dit geeft onze nieuwe vriend meer rust om te wennen en dit gaat erg goed.

Buiten de kooi accepteren ze elkaar volgens mij wel... Het enige wat er af en toe gebeurd als ze dicht bij elkaar zitten is dat ze zacht in elkaars snavel bijten... Maar ik neem aan dit hiermee het "bekvechten" wordt bedoeld. Maar dat gaat helemaal niet gemeen.

Nu na ongeveer een week denk ik wel dat het goed komt.

Groetjes en bedankt voor de reacties