22 mei 2025, 23:14:11

broedblok angst??

Gestart door S Bakker, 7 juni 2009, 13:17:48

« vorige - volgende »

S Bakker

Hallo allemaal,
Ik heb toch iets raars gezien!!
Een van mijn vrouwtjes valkjes liet haar eieren aldoor op de grond stuiteren en dat vond ik heel vervelend. Ze liep wel aldoor op het broedblok op en neer en keek erin maar ging er nooit in. Toen heb ik eens het deurtje er voor vandaan gehaald en nu zit mevrouw er wel in en heeft ze een ei gelegd. Keurig in het blok  ::) Het lijkt wel of ze claustrofobisch is ofzo  :P. Moet ik het deurtje er nou maar voor vandaan laten of kan ze dan niet rustig broeden?
Als iemand mij kan helpen, GRAAG!  ;)
Groetjes Sasja
Groetjes Sasja

Anke

Hoi,
Ik neem aan dat je zo'n zekskant broedblok hebt?
Omdat je het over het deurtje hebt...

Is het invlieggat wel groot genoeg?
Want ondanks dat deze verkocht worden voor de valkparkiet is het invlieggat te klein.
Ik gebruik deze ook en heb ze allemaal vergroot naar 7,5 cm.

Sommige valkjes vinden het niet prettig om in een donker blok te zitten.
Het deurtje eruit laten is niet echt een optie, want dan kunnen de eitjes (door onhandigheid van de ouders) eruit vallen.
En ook de jongen kunnen er uitvallen.
Tenzij het broedblok op de grond staat?
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

S Bakker

Hoi ik heb idd een zeskant blok. En hij hangt idd voliere dus moet dan toch het deurtje er maar weer voor. Ik zat er idd ook al aan te denken om het gat groter te maken. Ik hoop dat als het deurtje er dan weer voor zit dat ze er dan nog wel in gaat!! Want er ligt natuurlijk al een ei.
Groetjes Sasja

jeroenn

hoelang hang het blok er al en word dit hun eerste nestje?
1 koppel van mij heeft nu ook hun eerst eblok en dat duurtde zeker wel 2 maand voor dat ze er echt in durfde.
gewoon lekker hun gang laten gaan maar ik zou wel wat anke al zij het gat vergroten.

S Bakker

Mijn man heeft vanmiddag het gat flink vergroot en nadat mannetjes valk erdoor naar binnen is gegaan ging later na veel getreuzel mevrouw toch maar naar binnen. Dus dat gaat nu goed. Bedankt voor de tips en dit topic mag op slot.
Groetjes sasja
Groetjes Sasja