27 april 2024, 20:23:13

lutino pop plukt zich kaal!

Gestart door Suus83, 2 juni 2009, 20:30:22

« vorige - volgende »

Suus83

Mijn lutino pop is 1,5 jaar oud en zit samen met een mannetje in de kooi. Ze legt sinds een jaar al onbevruchte eieren en gaat daar regelmatig op broeden onder in de kooi , zonder enig resultaat. Het mannetje is lief voor haar en helpt haar bij het bewaken van de eitjes. Ik heb dus geen broedkast aan de kooi. Sinds maart dit jaar plukt het vrouwtje zich, we hebben haar behandelt met anti-parasiet (tot 4 keer toe), krachtvoer en vitamine gegeven. We zien geen parasieten meer maar ze plukt nog steeds nieuwe veren uit haar rug en buik. Voor een deel is haar rug kaal en zie ik zwarte stipjes van oude bloedingen op haar huid, waar eerst de veerpennen zaten.
Zou het toch broedstress kunnen zijn, omdat de eieren niet uitkomen? Wat kan ik hier aan doen? Een prikpil?

groeten Suus

Rianne

Hoi Suus,

had ze voorheen wel mijt of luis? Anders kan het plukken aangeleerd gedrag zijn. Of het is hormonaal plukken, omdat het nu broedseizoen is. Ik denk dat je het beste even met een vogelarts kunt overleggen, misschien wil hij haar wel even nakijken om bijv een schimmelinfectie uit te sluiten.

Suus83

Ze heeft eerst last gehad van vederluis/ mijt. Die kan ik nu niet meer ontdekken. Ik ga naar een dierenarts bij mij in de buurt (behandeld ook parkieten), heb helaas geen echte aparte vogelarts in de buurt.
Ik hoop dat zij me kunnen adviseren. Alvast bedankt!
gr. Suus