29 april 2024, 17:09:28

2de valkparkiet aanschaffen(vraagjes)

Gestart door ruben08, 2 juni 2009, 17:20:25

« vorige - volgende »

ruben08

2 juni 2009, 17:20:25 Last Edit: 2 juni 2009, 17:22:07 by ruben08
Hallo,
Ik heb  sinds 1,5 maanden geleden een valkparkiet gekocht.
Hij is ongeveer 5-6 maanden.
Ik wil  graag een 2de aanschaffen.
Mijn valkje is een man en ik ga nog een mannetje kopen.
Want ik wil dat hij niet alleen is dat hij gezelschap heeft.

Nu paar vraagjes:

1.Als het niet lukt voor te koppelen
 wat moet je dan doen??

2.Ik kan ook handtamme valkparkiet kopen
  gaat mijn eerste valkparkiet dan nog tammer worden?

3.ik heb een kooi van 35L x D45 x 30B(L=lengte D=diepte B=breedte) kan die andere valkparkiet daar in??


Hij heeft al 1-1,5 week gezelschap van een gele kanarie van mij klas(het is vakantie).
De kanarie vliegt soms in zijn kooi en pinky(mijn valkje) gaat er dan ook soms in.Maar als de kanarie wegvliegt dan gaat pinky hem achterna  ;D
Morgen zit hij weer alleen.

Grtz Ruben
Ruben en valkje Pinky(rechts) en bertje(links) ^^


Rianne

Hoi Ruben,

ik denk dat het wel gaat lukken om de 2 valkjes aan elkaar te laten wennen, ze zijn beide nog jong. Als het kan, zet je het best 2 kooien naast elkaar maar als je dit niet hebt, hoeft dat geen probleem te zijn.
Of je eerste valkparkiet dan tammer wordt, durf ik niet te zeggen. Ze hebben allemaal hun eigen karakter en de 1 wordt wel tammer, de ander niet.
Je kooi vind ik een beetje klein, ook voor 1 valkje. Kan hij daarin zijn vleugels helemaal uitslaan?

ruben08

3 juni 2009, 13:09:01 #2 Last Edit: 3 juni 2009, 13:10:48 by ruben08
Als hij beneden zit of te klimmen aan de tralies doet hij zijn vleugels open.
Maar hij zit heel veel buiten zen kooi.
Zeker als ik geen school heb van 's morgen tot 's avonds(soms gaan ze er zelf in om te eten)
Eigenlijk als ik thuis ben zij ze altijd vrij.

Maar moesten ze vechten wat moet ik dan doen?
(liefst geen 2 kooien)

Even mededelen:

1000ste onderwerp bij Aanschaffen  :D

Ik ben bezig om hem een deuntje te laten fluiten maar ook
om hem naar mij toe te vliegen automatisch.
Met trosgiert en het lukt, wel nog blijven doen natuurlijk ;D
Maar juist vind ik dat ambetand dat die trosgiert veel "brokkelt" daarmee bedoel ik als hij eet gaan die restjes op de grond enzo...


Grtz Ruben
_________________________________________________
Pinky  :D
Ruben en valkje Pinky(rechts) en bertje(links) ^^


Rianne

Genoeg ruimte met z'n 2en (en alleen ook trouwens) is wel belangrijk, als ze ergens van schrikken kunnen ze zich flink bezeren. Of als er ruzie is, en ze hebben niet hun eigen plekje om zich terug te trekken. Een kooi kan niet groot genoeg zijn, wel te klein. En jouw kooi is wel te klein voor 2, ook al mogen ze er veel uit.
Als ze vechten... ze zullen elkaar niet snel tot bloedens toe verwonden maar kunnen wel elkaar zo afschrikken dat ze niet in de buurt van het voer mogen komen bijvoorbeeld. 2 kooien zijn dan ideaal.
Ik zou een grotere kooi aanschaffen en je huidige kooi er als reserve bij houden :)

ruben08

Ja,

Mijn ouders vinden dat te veel geld maar ik heb toch een week geleden mijn plechtige communie gedaan en kan er ZEKER 1 kopen :D
Ik ga nog een foto maken dat je kan zien welke soort kooi het is.
Ruben en valkje Pinky(rechts) en bertje(links) ^^


Rianne

Op bijv marktplaats vind je vaak al hele goede, en die zijn zeker de helft goedkoper als in de winkel :)

ruben08

3 juni 2009, 13:44:10 #6 Last Edit: 3 juni 2009, 13:46:02 by ruben08
Dit is een foto van mij vogel Pinky

http://img193.imageshack.us/i/p6030052.jpg/

Dit is de kooi:

http://img91.imageshack.us/i/p6030040.jpg/

(p.s. 10000Ste bericht  ;D)
Ruben en valkje Pinky(rechts) en bertje(links) ^^


Landiej

De kooi is inderdaad te klein, zéker voor 2 valkparkieten.
Even op zoek naar een andere dus! En inderdaad: op Marktplaats zijn een hoop dingen te vinden voor een redelijke prijs.

In het menu links kan je een overzichtje vinden van kooien en dingen waar je op moet letten als je er eentje aanschaft.

Succes :)

ruben08

Ruben en valkje Pinky(rechts) en bertje(links) ^^


ruben08

Maar wat moet ik dan doen als ze vechten of blazen naar elkaar?(is de kooi ook te klein voor 1 valkparkiet)
Ruben en valkje Pinky(rechts) en bertje(links) ^^


hannibal

Hoi Ruben

Over blazen zou ikme geen zorgen maken, het is meer een waarschuwing. Vechten hangt er van af, als er bloed vloeit heb je een probleem en dan is het beter natuurlijk om ze niet in 1 kooi te hebben, als het alleen maar een beetje ''bekvechten '' is, daarmee bedoel ik het bekje gaat wijd open en ze kijken kwaad en de bekjes raken elkaar, maar daar houdt het ook mee op, dan zie ik ook nog geen probleem. Het is een beetje afbijten. Ik begon met 1 valkje, nu heb ik er 4 en ze varieren van 4 maanden tot anderhalf jaar, en ze kunnen goed met elkaar overweg, er is zo nu en dan wat bekvechten, maar ook veel kroelen, het zijn 2 mannetjes en 2 vrouwtjes, laat ze aan elkaar wennen en veel aandacht geven. Hopelijk gaat het goed. Ze hebben een hele grote kooi, de Arthur, en zijn er altijd uit, behalve snachts, ze zitten veel op de speel area. Success ermee.
Groetjes van Hannah en de 4 relschoppers

kimmie

Citaat van: ruben08 op 21 juni 2009, 17:06:36
Maar wat moet ik dan doen als ze vechten of blazen naar elkaar?(is de kooi ook te klein voor 1 valkparkiet)


Hoi Ruben,

Zelfs voor 1 valkparkiet vind ik de kooi te klein.
Zoals iedereen al zegt, kijk is op marktplaats.
Daar staan genoeg kooien te koop voor een relijke prijzen.

En als je valkjes op een rustige manier laat wennen.
Gaat het eigenlijk altijd wel goed.

Gewoon eerst allebei het liefst even in een aparte kooi.
Na een paar weken zijn ze aan elkaar geluid e.d. gewend.
Dan kan je ze samen los laten, dan kunnen ze elkaar ook onderzoeken.
En daarna (na nog een week) kan je proberen om ze bij elkaar in een kooi te zetten.
Dan zijn ze goed aan elkaar gewend.

Groetjes Kim
Groetjes Kim, Karel en Lady


ruben08

29 juni 2009, 16:27:23 #12 Last Edit: 29 juni 2009, 16:29:08 by ruben08
Ok,
Maar is dat ook goed.
Dat we een grotere kooi kopen en dat we dan de 2 valkparkiet er samen in steken direct ? Of dan in de nieuwe kooi mijn valkparkiet steken en in de oude kooi(die kleine zwarte kooi) de nieuwe valkparkiet in steken?


Hoe zou het het best zijn om ze te koppelen?
Het staat er wel al in geschreven, maar zeg het volledig hoe je het best 2 valkparkieten koppelt aan elkaar

Grtz Ruben
Ruben en valkje Pinky(rechts) en bertje(links) ^^


Kirsten

Hoi Ruben,

Allereerst erg leuk dat je een maatje voor je valkparkiet erbij neemt.
Persoonlijk zou ik inderdaad bijv op marktplaats kijken naar een wat grotere kooi voor 2 valkparkieten. De oude kooi kan je dan voor je nieuwe valkje gebruiken. Als je de nieuwe namelijk even apart houdt, kan hij meer aan jou wennen. Het wordt namelijk altijd iets lastiger om tam te maken als je ze gelijk bij elkaar zou zetten. Dat zou toch zonde zijn.
Een valkparkiet is verder een hele sociale vogel, ze kunnen altijd bij elkaar ook als het geen dikke maatjes zouden worden.

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Heidy

Hoi Ruben,

Weet je zeker dat je valkje een kereltje is? Als ik het goed zie op de foto is hij helemaal gepareld. Dat kan, voor zover mij bekend het volgende betekenen: of hij is een pop, of hij is nog heel jong. Een kereltje wordt, bij volwassenheid nl helemaal grijs op zijn rug.

Groetjes,

Heidy