7 mei 2025, 16:04:09

van handvoeding naar zelfstandig

Gestart door janet, 28 mei 2009, 11:39:08

« vorige - volgende »

janet

goedenmorgen alllemaal,

mijn valkparkiet is nu 6 week oud en krijgt nog 3x handvoeding per dag. hij zit wel eens bij de zaadjes en trostgierst maar heeft er niet echt belangstelling voor. ik voed nu met een lepel zodat ie doorkrijgt dat er gepikt moet worden. een vogel van deze leeftijd zit al op 2 voedingen per dag. aangezien ik ook nog kanaries moet bijvoeren schreeuwt ze om voeding. hoe kan ik haar nu duidelijk maken dat het toch echt de bedoeling is dat de zaden echt ook heel lekker zijn.
groet, Janet

Rianne

Gewoon een voeding weglaten, die van 's middags. :) Dan voer je alleen 's ochtends en 's avonds nog. Het enorme gebedel van 's middags moet je dan maar even weerstaan, en trosgierst en zaadjes aanbieden. Rul eivoer willen ze nog wel eens eerder pakken, omdat ze dat niet zo hoeven te pellen.
Weeg je valkje wel iedere ochtend, om te zien of hij niet afvalt. Want als hij afvalt, zul je toch weer even terug moeten naar 3 voedingen per dag.

janet

ik heb ander zaad gekocht. ik heb namelijk ook parkieten en dit zaad heb ik ook aangeboden aan de valk. nu heb ik nog wat groffer zaad gekocht. ze doet er niet zoveel mee. het groeiproces gaat goed maar het schreeuwen is niet om aan te horen. ik probeer het te negeren maar dat is niet makkelijk. ik voerde 4x per dag en ben nu naar 3x gegaan.
ik heb m'n twijfels of het wel goed komt.
groet Janet

Rianne

Ik zou juist fijner zaad geven, grasparkieten voer bijv. In de supermarkt heb je van die kleine zakjes, hier is dat van Cocini. Dit is veel makkelijker te pellen.
Het komt wel goed, kan alleen niet zeggen hoeveel dagen of weken eroverheen gaan. Het ene valkje is met 8 weken zelfstandig en het andere met 12. :)

Henk

Als ik even mag inhaken:

Ik zit eigenlijk met het zelfde probleem.
De mijne is 10 weken oud en eet alleen maar trosgierst.

Een week geleden gestopt met pap en hij groeit door.

Een trosgierst-dieet lijkt mij ook niet echt ideaal.

Ik gebruik al parkieten voer met eigeel maar daar wil hij niet van eten.
Ook al geprobeerd om stukjes trosgierst in het voerbakje te leggen zodat hij misschien zaadjes mee pikt, maar zo eigenwijs dat ze zijn, eet hij alleen de trosgierst op.

Is er misschien nog een manier om hem aan de zaadjes te krijgen?

Rianne

Geen gierst meer geven, dan maar even laten hongeren. Wel gewicht in de gaten blijven houden!

Pleun

Citaat van: Dino op 28 mei 2009, 18:27:38
Als ik even mag inhaken:

Ik zit eigenlijk met het zelfde probleem.
De mijne is 10 weken oud en eet alleen maar trosgierst.

Een week geleden gestopt met pap en hij groeit door.

Een trosgierst-dieet lijkt mij ook niet echt ideaal.

Ik gebruik al parkieten voer met eigeel maar daar wil hij niet van eten.
Ook al geprobeerd om stukjes trosgierst in het voerbakje te leggen zodat hij misschien zaadjes mee pikt, maar zo eigenwijs dat ze zijn, eet hij alleen de trosgierst op.

Is er misschien nog een manier om hem aan de zaadjes te krijgen?

Hoi Dino
Wat weegt je valkje op het moment?
gr Pleun

Henk

Pleun

Hoi Dino
Ik zou me geen zorgen maken
Dit is eerder overgewicht ,als ondergewicht.
gr Pleun

janet

goedenmorgen,

ik heb mijn valkparkiet gisteren gewogen en ze zit tussen de 80 en 90 gram. op zich doet ze het dus goed. ik zit nu op 3 voedingen per dag. Ik doe er nu eivoer doorheen en ze eet het van een lepel. Dit gaat prima (zo nu en dan vliegen er wat spetters in het rond). Ik heb parkietenzaad gemengd met wat groffer zaad + eivoer. Ze eet het eivoer er wel tussenuit.

Dus maar even afwachten hoe het de komende dagen gaat. Ze is vandaag 6 week oud. wel heb ik nog een ander vraagje. deze valkparkiet is gepareld. een mooi geel kopje. Maar op dat gele kopje vind je een streep grijs. gaat dit na de eerste rui weg en wordt ze dan geheel geel? Bij grasparkieten is dit namelijk wel zo. Hun koppies zijn vaak grijs gestreept en na de eerste rui veranderd dat in een kleur.

groet Janet

Rianne

Gaat goed toch? :)
Als je valkje een popje is, zal ze er zo uit blijven zien. Is het een man, verdwijnen de parels, stippen en visgraatmotief en wordt het masker geel. :)

janet

goedenmiddag,
Gebeurt dit al na de eerste rui?
groet Janet

Rianne

Je zou al verschil kunnen zien na de eerste rui. :)