29 april 2024, 00:22:01

EITJE

Gestart door Henk_en_Otje, 20 mei 2009, 20:52:43

« vorige - volgende »

Henk_en_Otje

Hai Hai
Mijn valkjes zijn nog erg jong,  hebben flink lopen sexen de laatste tijd, maar  nu kwam ik thuis van werk (was me niet opgevalllen dat vrouwtje dikker was) maar er lag ineens een ei. compleet verlaten . wit klein eitje.
Ik heb gekeken hoe ze reageerden maar waren met hele andere dingen bezig.  ik pakte het vast om te voelen of het nog warm was, maar nee. even tussen mijn handen gehouden. en teruggelegd.  even afwachten maar dacht ik. maar er kwam ook geen protest toen ik het pakte.  later op de avond gingen ze wat spelen en vrouwtje ging toch het eitje pakken en onder haar buik schuiven.  nu dus, 2 uur later (weet niet wanneer het ei gekomen is ) zit ze er alsnog op.... wel te broeden. en dat zonder dat ik een broed kastje heb opgehangen.  wat moet ik nu doen. eitje is koud, en vrouwtje zit in hoek van kooi op de grond te broeden. verder niks aan de hand.   (ooit gelezen dat ik nep eitjes moet hebben, voor als dit zou gebeuren  maar.... nooit kunnen vinden in dierenwinkels)... iemand met ervaring,. GRAAG  :D  dank je wel !  kus, mariska

monica

Hoi,

Gewoon lekker met rust laten.
Er zullen meer eieren komen, en vanaf meestal het 2e ei gaan ze over tot broeden.
Als je geen jongen wilt kan je idd. de eitjes vervangen door nep eitjes.
In geen geval de eitjes zo weghalen, want dan stimuleer je het popje om nieuwe eieren te leggen, en dan gaat ze zich uitputten.
Je kan alsnog een broedblok plaatsen ;)
Wel extra calcium gaan geven, dat heeft vnm. de pop nu echt nodig.

Groetjes Monica.

Henk_en_Otje

okee,  maar wat als ze het ei gaan laten liggen en er niks meer mee doen.  ?

Anke

Hoi,
Dan kan je het eitje gewoon laten liggen.
Zolang er niet intensief gebroed wordt zal zich ook geen donsje ontwikkelen in het ei.
Lekker laten liggen dus :)
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes