5 mei 2025, 01:52:04

Met inteelt vogel broeden

Gestart door Jody, 20 mei 2009, 14:50:31

« vorige - volgende »

Jody

Hallo!

Ik heb voor het eerst thuis een nestje van mijn twee valkjes, 1 valkje heb ik opgevangen uit een voiliere op de kinderboerderij waar ik stage loop. Zij komt uit een inteelt familie, en was de enige die iets met haar pootjes had.

In het begin kon ze alleen maar op een platte grond lopen, maar met behulp van trappetjes en aanpassingen in mijn kamer kan ze nu alles wat een "normale" parkiet ook kan.

Na een paar maandjes merkte ik dat mijn mannetje haar wel leuk vond en sinds dien zijn ze niet uit elkaar te halen. Ik merkte dat ze met zijn tweeen de heletijd donkere hoekjes en holletjes op zochten, en heb toen een nestkastje opgehangen.

Nu heeft ze al 4 eitjes, en ze doen het samen echt super, hij wast haar, en ze wisselen zo nu en dan af. Ze verdedigen hun nest goed, en er kan niemand anders (heb nog grasparkieten) bij komen, zelf ik word door mijn tamme mannetje aangevallen!

Alleen haar eerste eitje heeft het formaat van een grasparkieten ei. Maar ik weet zeker dat een graparkietje die daar niet neer gelegd heeft, aangezien ze twee dagen voordat ze haar eerste ei legde nonstop in haar nestkastje zat.

Ook al komt ze uit een inteelt familie, ze heeft nu een mannetje met heel ander bloed, die had ik al een poos voordat zij kwam, en heb hem zelf groot gebracht, hij is echt een mooie stevige man. Nu is de kans toch wel klein dat er iets mis is met de kleintjes? Ik denk namelijk dan de genen van de man sterk genoeg zijn om dat te voorkomen?

Groetjes Jody
Wijsheid is: "meer vreugde beleven aan tien vogels in de lucht dan aan één in de hand"

Overseer

Je zou het 1 nest kunnen proberen maar als er dan geen "gezonde" jongen uitkomen zal ik voortaan de eieren vervangen door neppers

Groeten

Jody

Hmm ja ik denk wel dat er een grote kans bestaat dat er goede valkjes uitkomen, maar we zullen het zien!
Wijsheid is: "meer vreugde beleven aan tien vogels in de lucht dan aan één in de hand"

Anke

Hoi,
Het lijkt mij onverstandig om met een inteelt valkje te kweken.
Waarom het risico nemen dat er ongezonde of zwakke jongen uitkomen?
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

danielle

eerlijk gezegd vind ik het ook vrij onverstandig dat je met dit valkje kweekt.
Ik heb van een vogelarts te horen gekregen dat valkjes en grasjes steeds meer slechte bacterieen bij zich gaan dragen, waar ze niet ziek van hoeven te worden maar waardoor ze wel snel vatbaar zijn voor ziektes, dit is de oorzaak dat er veel inteeld tuseen de vogels zijn. En ms heb je gehoord van de megabacterie, dit is een schimmel die je ook veel sneller aantreft bij deze vogels.
Misschien zullen de jongen van deze vogels er heel gezond uit zien, maar wat voor zwakheden ze bij zich dragen en ms weer gaan doorgeven zul je niet altijd weten.

Rianne

Bij inteelt is het niet zo dat de sterkere partner er wel voor zorgt dat je niks ziet van de inteelt. Al zou er van de buitenkant niks te zien zijn aan de jongen, van binnen en met het karakter bijv kan er wel van alles mis zijn.
Verkoop je de jongen, houd je ze zelf? Als je ze verkoopt (of weggeeft) mag je wel hopen dat de volgende eigenaar er ook niet mee gaat kweken.

Raf

Ik vind het ook erg onverstandig om met een vogel te kweken waarvan je weet dat er iets mis is.

Dan komen er eitjes en eentje is al serieus kleiner dan de anderen! Dat zegt toch ook al weer iets.....