2 mei 2025, 21:59:04

welk valkje moet ik kiezen??

Gestart door Manouk, 13 mei 2009, 18:41:54

« vorige - volgende »

Manouk

ik heb zelf een wildkleurtje.. en krijg binnenkort er een valkje bij. maar ik heb de keuze tussen een bont gepareld vrouwtje of een witmasker...wat zouden jullie doen en waar krijg ik de mooiste donsjes van?? of worden dit allemaal wildkleurtjes???

groetjes COCO en manouk

Rianne

Je moet het valkje nemen wat het leukst bij je past qua karakter ;)
Tenzij de wildkleur geen splits heeft, worden het sowieso wildkleurtjes :)

Manouk

ik weet niet of hij splits heeft.. hij heeft wel van die vlekjes in zijn nek. iemand zei ooit dat dit een teken is voor een split.
maar veel verstand heb ik er ook niet van..

ik ga gewoon beslissen als ik haar mag gaan ophalen.. er zijn er twee gereserveerd voor mij en ik mag er als eerste eentje uitkiezen. dus we zullen zien..
volgende week of die week erop als ze compleet zelfstandig is.

bedankt
groetjes

Rianne

Hij kan split bont zijn, dat komt het meest voor bij zo'n vlekje, maar ook split witmasker, cinnamon of lutino.

Manouk

is het zo dat als ik een wildkleurtje heb zonder splits dat de nakomelingen ook allemaal wildkleurtjes zulllen zijn?

Anke

Hoi,
Ja dat klopt.
Als je wildkleurtje geen splits heeft worden de nakomelingen sowieso wildkleur.
Het maakt dan niet uit welke mutatie je erbij zet.
Dit komt omdat de wildkleur  dominant is over de andere mutaties.
Ik hoop dat ik het goed gezegd heb zo.
En anders zullen de anderen mij wel aanvullen :)
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Rianne

Inderdaad. Wildkleur is de oervorm van de valkparkiet. Van sommige mutaties heb je er 2 nodig om jongen met die mutatie te krijgen, zoals bont en witmasker bijvoorbeeld.
Het mannetje kan wel in zijn eentje zorgen voor jongen met een andere mutatie, dit zijn lutino, cinnamon, opaline en geelwang. Als het mannetje dit is, of dit als split heeft, geeft hij het door aan zijn dochters. Niet aan de zonen, dan heb je ook weer een popje nodig die deze mutatie heeft.
Een popje alleen kan nooit een kleur aan haar jongen geven. Hopelijk is mijn verhaaltje een beetje duidelijk :)

Manouk

het is mij wel een beetje duidelijk..
ik heb een wildkleur mannetje met dus waarschijnlijk een split en kan binnenkort of een gepareld bont valkje of een witmasker uitzoeken.. maar wat hier dan precies uit zal komen is dus nog niet helemaal duidelijk omdat niet bekend is welke split mijn mannetje heeft.. of heb ik dit niet goed begrepen..
als ik bijvoorbeeld wel een split heb met mijn coco dan kunnen er ook bonte valkjes uitkomen bij mijn donsjes ??

ik vind het maar lastig al die mutatieberekeningen.. :)

Anke

Hoi,
Als je valkje split bont is, kunnen er met het bont geparelde popje onder andere bonte valkjes uitkomen.

Maar met de split bont krijg je tegenover de witmasker opnieuw alleen maar wildkleurtjes.

De mutatie of splitten van de beide valkjes moeten dus wel (ten dele) het zelfde zijn

Helaas weet je de splitten van een valkje alleen zeker, als je ook weet wie de ouders zijn.

Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Manouk

ok dank je wel voor de antwoorden ;) maar wildkleurtjes zijn ook erg leuk ;)

ik zal dan wel zien welk valkje ik het leukst en liefst vind als ik haar mag gaan uitzoeken.. ik zal jullie op de hoogte houden welke het word en hoe ze eruit ziet... en natuurlijk hoe het samen met coco gaat...