beste methode introductie nieuw valkje

Gestart door Creatura, 20 mei 2009, 08:32:46

« vorige - volgende »

Creatura

Hallo,

Over niet al te lange tijd (denk een paar weken) krijg ik een tweede valkje erbij. Een wildkleur, en het geslacht is niet zo duidelijk, maar het zou niks verbazen als het een popje is.
Zelf heb ik ook al een popje van nu ongeveer 3 maanden oud. Wat is nu de beste manier om het tweede valkje hier te introduceren? Ik heb nu een tweede kooi, maar dit is wel een redelijk kleine kooi (er heeft een kanarie ingezeten). Is dat al verantwoord/zielig? (Natuurlijk zal ik het valkje zsm in de grote kooi zetten als het kan). Daarbij leef ik in één grote ruimte, dus ik kan de vogels niet echt gescheiden van mekaar houden. Maakt dat nog wat uit voor het aan mij laten wennen van de nieuwe valk?
En dan het laten wennen; naast mekaar zetten, om en om uit de kooi laten in het begin? Eerst ruimte tussen de kooien, of de 1 aan de ene kant van de kamer en de ander aan de andere kant?
Ik vraag me af of daar nog speciale methodes voor zijn. Wil wel graag dat het nieuwe valkje ook goed tam wordt.

groetjes Renske

Landiej

In veel gevallen wordt een nieuwe valk eerst apart gehouden vanwege eventuele besmetting met ziektes. Omdat je maar 1 kamer hebt heeft dit niet zoveel zin.

Ik zou de kooien gewoon naast elkaar zetten en kijken hoe ze op elkaar reageren. Als je nieuwe valkje een beetje gewend is aan haar nieuwe kooi en omgeving kan je haar eens rond laten vliegen. Later samen laten vliegen zodat ze aan elkaar kunnen wennen. Kijk dit een week of wat aan, en zet ze als ze goed met elkaar overweg kunnen samen in de kooi!

Misschien kruipen ze zelf al samen in één kooi, je weet het maar nooit ;)

mieke_06

ik denk om je nieuwe valkje in een kanarie kooi te zetten dat dat te klein is ??? hoe groot is je kooi?

is je nieuwe valkje wel ontwormt? je moet er wel mee uitkijken namelijk.

veel succes, Mieke