8 mei 2025, 01:46:56

valkparkiet doet vreemd...

Gestart door Hil_en_Fitz, 11 mei 2009, 18:48:30

« vorige - volgende »

Hil_en_Fitz

Hallo ik heb een vraagje..
wij hebben thuis twee valkparkieten van ongeveer een dik half jaar.
Ze komen uit een dierenwinkel. We denken van 1 dat het een man is, maar die andere weten we niet zeker.
Zelf denk ik een vrouwtje..
we hebben ook al een broedblok in de kooi hangen en zij gaat er dan steeds inzitten.

alleen ze soms doet ze zo vreemd. Dan zit ze gewoon op de stok en dan loopt ze heen en weer, een beetje bibberig en voorover hangend en dan maakt ze gekke piepgeluidjes. Heeft iemand een idee wat dit is?

Rianne

Dat is precies wat popjes horen te doen, ze gaat 'kippetje zitten' zodat het mannetje er op kan stappen om te paren :)

Hil_en_Fitz

oh hihi dus het is wel een pop?
het gedrag begon ook ongeveer toen we het broedblok erin plaatsten alleen denk ik dat de man het nog niet helemaal snapt :P hij kojkt er wat dom naar hihi ;D

Rianne

Heb je een foto van ze? Misschien kunnen wij wel zien of je idd man en pop hebt :)

Hil_en_Fitz

ja ik zal even een goede foto zoeken:P

Hil_en_Fitz

doet ie het nu? ik heb nog nooit een foto toegevoegd namelijk.
is dit een goede foto? ik heb ook wel aparte foto's.

Rianne

Ja ze doen het hoor! :D
De ene is een bonte, en de ander een opaline (gepareld).
De opaline heeft een blauw ringetje om en is dan van vorig jaar. Van de bonte kan ik geen ringetje zien, heeft hij/zij die wel? Want bij bont is het geslacht moeilijker te bepalen.

Hil_en_Fitz

nee bono heeft helaas geen ringetje :( in de winkel zeiden ze wel dat het een man was maarja dat wisten ze ook niet 100% zeker.
er zat toen ook een geparelde bij maar ze zeiden dat dat zijn zus was..kan dat?
het is niet de geparelde die we nu hebben hoor :D
ik had idd ook gelezen dat bont moeilijk te bepalen is...aan zijn gedrag te merken zou je het wel denken want hij fluit veel meer dan de geparelde, en ja..kweetniet :D

Rianne

Gewoon even afwachten dus! :)

Hil_en_Fitz

ja:D
nou iniedergeval bedankt! ik dacht al dat het zoiets was maar kwilde het toch ff cker weten