9 mei 2025, 01:28:31

Tari is niet meer.....

Gestart door Fiona, 4 december 2003, 20:12:09

« vorige - volgende »

Fiona

4 december 2003, 20:12:09 Last Edit: 4 december 2003, 20:13:03 by Fiona
Tari is dood :-(
Ik kan het nog niet geloven, het ging zo goed, 3 maal daags aan de pap, en dat ging heel goed, hij at zaadjes in de kooi, was dol op trosgierst en vond het leuk als Pico zijn veren schoon maakte.
Vanmorgen ging het nog goed , na de voeding zette ik hem om 10 uur terug in de kooi. Om even lekker bij te komen.
Om 1 uur zat hij al wat stiller en toen ik hem uit de kooi haalde trilde hij . Ik heb hem bij me gehouden voor de warmte, in een warm doekje. Dat vond ie wel fijn, hij keek me dankbaar aan leek het wel.
Om 3 uur ging zijn ademhaling langzamer, ik heb nog  een warme lamp boven hem gezet, maar het heeft niet mogen baten, eten wilde hij niet meer en drinken al helemaal niet.
ongeveer een uurtje later heeft hij zijn oogjes gesloten. :-(
Ik vind het zo erg! Het idee dat ik een beestje red, en nu is tie dood. :-(
Volgens mijn schoonmoeder die ook vogels gewend is van vroeger was hij hooguit een week of 4, en qua kaligheid had hij daar wel weg van. 4 keer daags pap hoort ook meer bij een jong van 4 wkn dan 6, maar goed dat is achteraf gepraat.
Ik vind het zo erg, haal me van alles in me hoofd, als ik um daar had gelaten....als, als. Maar hij zat daar ook niet bij zijn ouders ofzo. :-(
Ik ben zoo verdrietig :-( Ik had um zo graag groot en sterkt gezien. :-(

Tara

Hoi,

dit heb ik dus ook doorgemaakt ... Als ze dan wel al enkele weken met de hand groot werden gebracht ...

Neem de schuld niet te veel op jezelf joh, ik vond dat ie veel te vies verkocht is, veel te onverantwoordelijk....

Veel sterkte in ieder geval, want je hecht je natuurlijk erg snel normaal aan zo'n beestje :(. Je hebt er heel veel voor gedaan, en misschien vind je wel een ander lief kameraadje. In ieder geval veel sterkte ...

Groetjes, Tara

Marianne

Hallo,

Heel veel sterkte met het verlies van Tari.
Je moet jezelf niets verwijten, je hebt je best gedaan.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Fiona

Hoi , bedankt voor jullie berichtjes.
Ik heb gewoon enorm veel pech gehad de laatste tijd :-(
Toen ik Pico kocht, was het in een keer goed, ik had een goed gevoel enzo. En nu steeds niet, en dan blijkt het toch mis te gaan.

Ik kreeg zojuist een foto van eenjong van 4,5 weken, als ik dat vergelijk met tari, dan kan deze echt nooit geen 6-7 weken geweest zij. zijn krop en nek waren kaal, zijn vleugels gedeeltelijk. He verdikkeme waarom willen mensen nu zo graag van een beeestje af dat ze ervoor liegen.
:-( :-(  :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :-[ :-[ :'( :'( :'( :-[ :-[

Er is wel een heel groot verschil

Lique

Hoi Fiona,

Ten eerst vind ik het ongelooflijk erg voor jou.
Ik ga ook niet zeggen, dat ik het heb zien aankomen, maar ik vond hem er gelijk al niet fijn uitzien.

Als je erover wilt praten ofzo, stuur maar een IM of een emailtje. En als je liever wilt bellen, zal ik je mijn nummer doorgeven.

Ik wens je heel erg veel sterkte, want ik weet dat het heel moeilijk is.

Dikke kus Lique :-*

Nes

Hoi Fiona,

heel veel sterkte met het verlies van Tari  :'(

Liefs, Nes.

Fiona

Hoi Lique,

jij ook bedankt! Ik weet wel dat ik er niets aan kan doen, maar ik snap gewoon niet dat er mensen zijn die de boel zo bedonderen voor een paar centen. Tari kon geen 6-7 weken zijn geweest. Als ik dat vergelijk met andere vogels....
Ik hoop alleen ook niet dat ie verder een ziekte onder de leden had en straks pico ook ....:-( Maar laten we daar niet van uit gaan.

Ik heb dat grijze schatje gereserveerd , tis misschien vroeg, maar hij/zij blijft toch nog 2-3 weken onder verzorging.
Ik had het van marktplaats, en nu ben ik aan het mailen met haar. Ze schrok van tari, ja kan me voorstellen, tis ook geen frisse foto. Zij vind het zo leuk om jonkies groot te brengen , over een week krijgt ze er weer 4, ze maakt lange dagen, maar wat ik lees klinkt het goed, kruikkie erbij :-)
Ik ga nu op mijn gevoel af, weet dat een jong van 6 weken niet zo kaal kan zijn, dat een voliere vogel wilder is, ik leer, maar vind het zielig dat het ten koste ging van tari. Ik kan me niet voorstellen dat hij het overleefd had anders.

Ik ga iig die man nog mailen waavan ik tari gekocht heb, gewoon omdat ik dat wil. En misschien kan ik via de vogelverening iets doen? Geen idee,

Groetjes, Fiona

Lique

Hoi Fiona,

Ja, die mensen zijn er zeker ook. Maar ik denk dat je er maar niet van uit moet gaan, dát ze je bedonderd hebben.
Misschien zagen zij niet in, dat het valkje niet gezond was.
Maar ik zou zeker naar ze terug gaan, om je geld terug te halen, of in ieder geval een gedeelte ervan.
Jij koopt iets, en dan mag je zeker verwachten, dat het goed is.
Even een naar voorbeeld(niet dat je het moet vergelijken):
Als je een stofzuiger koopt, en deze blijkt binnen een bepaalde tijd defect, krijg je een nieuwe, of je geld terug.
En als ik zelf een valkje verkoop, wat blijkt ziek te zijn, dan ligt het er zeker aan, waaraan hoor, maar als het valkje komt te overlijden, wat ik heb kunnen voorkomen, zal ik deze kosten op mij nemen.
Als het valkje door bijv, een ongeluk overlijdt, kunnen geen van beide partijen wat aan doen.
Maar in jouw geval...
Tari zag er echt niet gezond uit. Onder de pap, en maakte een redelijk zieke indruk.
Ik zou echt naar ze terug gaan...
Ik zou zeker goed op gaan letten op een volgend valkje.
Als jij je ergens niet lekker bij voelt, moet je het echt niet doen.
Als je een slechte indruk hebt qua verzorging ofzo.
Als ze in een veel te kleine ruimte zitten bijvoorbeeld, moet je er geen een kopen uit medelijden.
Daar krijg je spijt van.

Wat je nog zou kunen doen, is de kwekers opbellen, om het mee te delen, wat er is gebeurt, en vragen of zij mee willen betalen aan een sectie.
Dit is echt voor beide partijen voordelig.
Straks had hij een ziekte, die erg besmettelijk is.
Dan kunnen hun valken aangestoken zijn, maar ook de jouwe.

Alsnog veel sterkte.
En als je er over wilt praten, sta ik voor je klaar.

groetjes Lique

Paul

Hoi Fiona,

Wat erg dat dit nu weer moet gebeuren :-(
Het kan zeker niet aan jou liggen want een valkje van 4 weken moet normaal wel 4 voedingen per dag hebben maar aan een voeding minder gaat ie echt niet dood eerder een voeding teveel zou gevaarlijker zijn als de krop niet leeg zou zijn.
Als je een foto van mijn kleintjes bekijkt van ongeveer 5 weken oud zitten die al behoorlijk in de veren en zijn al zowat net zo groot als een volwassen valkje.

Die is dus daar nog geen 5 weken eerder nog 4,5 en zelfs nog wat geplukt door de moeder dus hij had nog meer veren kunnen hebben zelfs.
Maar het ene valkje groeit sneller dan de ander soms kan er best verschil in zitten.
Heel veel sterkte met het verlies van je valkje.

Groetjes, Paul

Fiona

Hoi Angelique, je bant een schat! :-) (de rest ook hoor)
Ik heb de man gemaild. het nestje is geboren tussen 1 en 17 okt. ik heb hem opgehaald op 30/11 en toen was die 6-7 weken dus. Het kan, als hij een ziekte had, maar ze waren allemaal zo kaal. De lutino's nog kaler, maar die waren het laatst geboren zegt hij.
Ik mag een nieuwe komen uitkiezen, hij heeft nu weer een nestje van 4 weken, nog schoon....1 uitkiezen en halen wanneer het zelfstandig eet.

Ik doe dat niet. Ik wil er geen meer van hem. Ik vind het zielig voor de valkjes, maar tis alleen maar verdriet.  :- :'(
Ik heb hem nog gemaild , misschien dat hij nog met iets anders over de brug komt...ik heb even mijn buik vol ervan :-(
Hij kweekt ze dus zelf, voliere buiten, als er nestje is haalt hij ze naar binnen met 4 weken dan denk ik.

Ik vroeg me alleen af , of ik dit via een vogel vereniging kan melden, tenslotte was hij lid, omdat hij ze ringde.

Hee Paul: ja als ik dat kleintje van 5 wkn zie, kan het echt niet dat tari 6-7 weken was, tenzij hij heel erg ziek was. Maar ze zagen er allemaal zo kaal uit. :-( en dan kan ik het van die Lutino's nog wel begrijpen, als die als laatste geboren zijn. Hoewel.....17 okt geboren en op 30 nov, dan een week of 5 nog errrug kaal dan.
Het kan toch niet zo erg verschillen? Tari was meer kaal dan dat hij veren had. :-(

Thanks allemaal voor jullie medeleven, blijf er aan denken, hoe die daar dood lag te gaan.. gelukkig wel bij me, maar toch  :'(

Paul

Hoi Fiona,

Als het even kan laat ik mijn jongen zo veel mogelijk door de ouders voeren.
Soms worden ze zo erg geplukt dat de veren er ook niet uit zien en ze lijken dan weken jonger dan dat ze echt zijn.
In een van mijn pluknestjes heb ik de jongen ook met 4,5 week appart gezet en een paar keer per dag de ouders even erbij om te laten voeren en dat ging ook prima.
Maar mijn jongen gaan niet eerder weg hier voor ze echt duidelijk zelf eten dan kan het eigenlijk niet meer fout gaan.
Maar jouw valkje zag er voor 6 a 7 weken wel heel klein uit hoor dan zijn ze hier al zowat volwassen van grootte.

Groetjes, Paul

Fiona

Hoi Paul, ja er werd ook gezegd dat de beestjes 6-7 weken oud waren, tsja en ik heb nog nooit een heel erg jong jonkie gezien, en ze zaten onder de pap. Moeilijk te zien dus helaas.
Het hele nest was zo kaal , dus ik denk niet echt aan een ziekte. Ik hoop het maar.
Ik heb gisteren meteen de kooi ontsmet en alles, Tari is er niet in dood gegaan, maar stel dat hij ziek was.
Nu maar hopen dat Pico er niets van krijgt dan.

Hij zat vanmorgen zielig alleen, snapt er natuurlijk ook geen biet meer van. Hij is wel aanhankelijker geworden, wil meer kroelen :-)

En inderdaad de volgende keer ga ik beter luisteren naar mezelf ! Als het goed is krijg ik over een week of 2-3 een jong dat zelf kan eten en heel goed verzorgd is.

Groetjes, Fiona

Lique

Hoi Fiona,

Ben je al een beetje bijgekomen van de schrik?
Erg is dit gevoel hé? Maar het gaat over.
De eerste paar dagen ben je er flink verdrietig van, maar over een week is het allemaal veel minder.
Ik denk niet, dat je er wat mee opschiet om iets via de vogelvereniging doet/.
Wél als je naar de kweker gaat, en toch iets probeert te verhalen.

En het is toch al heel wat, dat je een nieuwe valk kon krijgen.
Veel kwekers doen dit nog niet eens.
Die denken "pech". Onterecht natuurlijk, maar helaas gebeurt het vaak.

Sterkte hé

groetjes Lique

Sanna

Hai Fiona,

Wat erg zeg, van Tari. Sterkte ermee. Ik denk, als ik zo de foto bekijk, dat Tari inderdaad iets onder de leden had. Hij zit zo in elkaar gedoken en z'n oogjes half dicht... Ik denk niet dat jij nog meer voor hem had kunnen doen. Maar er kan wel een groot verschil per vogel zijn hoor. Toen ik mijn eerste valkje, Pepper, met 5 weken kocht, wilde niemand geloven dat-ie al 5 weken oud was. Maar ik wist de geboortedatum zeker. Kijk zelf maar:

Mijn tweede valkje, Kaily, komt bij Lique vandaan, en die zag er met 5 weken zo uit:

Alleen was zij erg geplukt, dus haar koppie en nekkie waren zo goed als kaal. Maar je ziet enorm veel verschil op het lijfje. En er is nu nog steeds veel verschil. Kaily is veel forser en zwaarder dan Pepper. Iedereen denkt automatisch dat zij de oudste is.

Net als met mensen is het ene valkje nou eenmaal sneller in de ontwikkeling en groter dan de andere.

Sterkte met je verlies meid. Ik hoop dat je met je nieuwe valkje meer geluk zult hebben.

Groetjes, Sanna

Hermes_Lucy_nest

5 december 2003, 17:47:51 #14 Last Edit: 5 december 2003, 17:48:25 by Hermes_Lucy_nest
wat erg voor je zeg!! :'(
echt zielig.
wel een positieve kant aan voor de vogel...hij heeft de laatste momenten van zijn leven goed gehad!!
volgens mij zou ie daar erg dankbaar voor zijn!!
alsins je kan er echt niets aan doen!!
enorm veel sterkte :-*