6 mei 2025, 05:45:46

De rui

Gestart door Evelien, 9 mei 2009, 13:16:23

« vorige - volgende »

Evelien

Hallo allemaal,

Even een vraag over de rui. Ik lees dat valkparkieten ongeveer 2x per jaar in de rui zitten. Nu wordt mijn valkparkiet in juli 1 jaar oud. En ze zit sinds een paar maanden in de rui.
Hoe lang duurt het voordat ze uit de rui zijn??
Ze heeft het een tijdje erg gehad, met de vliegpennen + staartpennen. Nu zijn het alleen kleine veertjes.

Alvast bedankt!

Groetjes Evelien & Lilly

Rianne

Zijn het echt veertjes of zijn het die witte donspluisjes? Want die pluisjes verliezen ze het hele jaar door :)

Evelien

Soms nog echte veertjes, maar inderdaad ook wat pluisjes. In haar nekje zitten ook nog nieuwe 'harde' veertjes. Ik wilde namelijk preventief een ontwormingskuur geven, maar heb gelezen dat als ze echt in de rui zijn, dit niet verstandig is ???

Gr.

Rianne

Het is wel gewoon dat een valkje na de rui zo af en toe nog een veertje verliest. Maar het hele hevige, met staart en vleugelveren, gebeurt in principe alleen in de rui.
De rui vraagt nogal wat energie, omdat er heel wat bouwstoffen nodig zijn voor de nieuwe veren. Een wormenkuur in de nek lijkt me nu dan ook beter dan 1 die in de snavel gaat.
Maar preventief, zit je valkje in een voliere of alleen? En is er twijfel of hij nu wormen heeft of niet?

Evelien

Ze zit gewoon binnen. Maar heeft toen ze nog maar een paar maanden oud was (ze kwam van een kweker) erg veel wormpjes gehad. Het was niet eens zeker of ze het zou overleven. Maar wonder boven wonder is ze er goed doorheen gekomen!!  ;D
Nu is er niets aan de hand, maar heb gelezen dat het preventief geen kwaad kan? en dat sommige standaard 2x perjaar een ontwormingskuur geven (preventief). Doen jullie dat ook?

Rianne

Als ze destijds goed van de wormen is afgekomen, en ze daarna niet meer in contact is gekomen met (ontlasting van) andere vogels, is de kans heel klein dat ze nu weer wormen zou hebben.
Het kan op zich geen kwaad, maar of het nut heeft?
2 keer per jaar preventief ontwormen...
Alle jongen die hier de deur uit gaan, krijgen druppeltjes in de nek. Aan lange kuren doe ik niet. Hier zie ik ook geen aanleiding voor omdat mijn vogelbestand al een hele tijd hetzelfde is, er zijn geen nieuwe bij gekomen en er kan geen ontlasting van wilde vogels in komen omdat mijn voliere goed beschut is :)
Natuurlijk heb ik twijfelgevallen wel eens druppels gegeven maar achteraf denk ik eerder dat ze er door de kweek wat slonzig uitzagen.