5 september 2025, 02:06:17

gaat het goed??

Gestart door twister, 8 mei 2009, 23:25:38

« vorige - volgende »

Rianne

Je wil hem op pellets zetten? Want het is sowieso verstandig om naast pellets ook nog zaadvoer aan te bieden, in ieder geval 2 a 3 keer per week.
Hij is nu 2 gram afgevallen? Is hij tijdens de voeding soms afgeleid, of weigert hij z'n snavel open te doen? 1 of 2 dagen minder eten is nog niet zorgelijk, wel als hij veel afvalt.
Ik had het met mijn papvalkjes ook, willen ze geen eten, dan maar niet, dan maar even honger en wachten op de volgende voeding. En dan gaf ik bijv wat trosgierst of grasjesvoer, zodat hij het zelf uit kon zoeken :)

twister

nee hij is niet afgevallen gelukkig  :o moet er niet aan denken
nee hij doet gewoon heel zijn snavel niet open en het voer is wel op de juiste temp dus tja  ??? hij krijgt nu ook grasparkieten voer dat ligt in zijn kooitje en ook trosgierst
ik heb grasparkieten voer op een schoteltje en ook in een bakje verder krijgt hij ook afgekoeld water in een bakje wat ook in de kooi staat

hij heeft alleen hele harde pap wangen en ik krijg het er echt niet uit grrrrr maak het steets nat maar het wilt niet weken en het zit ook nog eens op zo een rot plek
maar gaat zijn huid niet kapot als ik het laat zitten?

met zijn veren gaat het al wat beter hij lijkt niet meer zo bol gelukkig denk ook wel dat het temaken had met de pennen bedankt voor de info

o en waneer kan ik verwachten tot hij gaat vliegen? want ik weet dus niet echt hoe oud hij is zeg maar hihi  ;)

mvg jmy

*Yvon

Hoi hoi

Je kan ook een bakje met geruld eivoer erin zetten.  :D
Dat vinden ze vaak ook al snel lekker.  ;)
Ik heb de hele fijne eivoer voor grasparkietjes en frutti patee.  :)
Die laatste vind hij/zij echt lekker.  ;D

Die harde papbonkies krijg ik er ook niet uit.  :-\
Tijdens het kroelen zit ik er wel aan te peuteren en haal dan wel iets weg.
De rest gaat later wel weg als ze geen pap meer krijgen met badderen en peuteren.  :D

Groetjesss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Rianne

Met 4 a 5 weken vliegen ze uit dus ik denk dat je het wel snel kan verwachten. Die papresten zijn idd erg vervelend maar je valkje heeft er niet echt last van. Peuteren is op dit moment de beste oplossing ;D Als hij zelfstandig is, en goed in de veren zit, kun je hem wel meenemen onder de douche. Heb ik met mijn toenmalige papvalkje ook gedaan. Niet onder de volle straal natuurlijk ;) Dan goed nat laten worden en weer peuteren. Het was er aan het eind van de douche beurt wel af :)

twister

o als het een kwaad kan laat ik het wel zitten tot hij onder de douch kan  ;D dat peuteren vind hij niet zo heel lief haha
verder heb ik ook zaden die liggen ook op het moment in de kooi en ben ook zeker vanplan die nog te geven ook als hij straks aan de nutribird zit  ;)

maar volgends mij is hij niet afgeleid tijdens het eten zou niet weten waar van en hij had ervoor er ook echt geen last van ik kon een bom laten vallen en noedels zou echt die spuit niet los laten hahaha maar goed tot nu toe is het nog niet afgevallen dus ik kijk het aan tot morgen ochtend

zo nou hier een update van noedeltje hoe hij er nu uit ziet
maar ik ben er nog niet over uit of hij nu 4 of 5 weken is want tja ik kan het niet zo goed inschatten hij weegt in de ochtend 88gr dus zeggen jullie het maar  ;D

Rianne

Oh nee, ik denk dat deze voorlopig nog niet vliegt. Vind z'n vleugeltjes nog wat kort :) Maar wie weet ;) Kan van de leeftijd geen schatting maken, het is alweer even geleden dat ik zelf jongen had.

twister

ja oke zijn vleugels zijn tekort maar als ik kijk naar zijn gewicht dan zou hij een jong van tussen de 5 a 6 weken oud zijn zeg maar  ???  ::) hoe kan het dan dat hij nog voorlopig niet zal vliegen ?wat ze vliegen toch tussen de 4 a 5 weken ? hij had ook weer eens geen trek in zijn pap en was niet aangekomen vanmorgen hij woog het zelfde als gisteren. het is weer de eerste keer dat noedels niets aan gekomen is.........ik hoop niet dat hij morgen is afgevallen :-\
ik hoop dat hij om 5uur wel honger heeft anders als hij morgen niet is afgevallen dan ga ik naar 3 keer voeren
denk dat hij dan gewoon teveel krijgt en daardoor geen trek meer heeft  ??? of kan dat niet?? 

gr noedels jmy

Rianne

Vind het lastig te beoordelen, maar misschien is hij wel zo oud maar heeft hij een groeiachterstand? En zolang hij niet afvalt, hoef je je nog geen zorgen te maken.
Je geeft nu 4 keer 10 ml? Probeer anders 4 x 8 ml. Of 3 x 10.

twister

ik heb geprobeerd hem 3 x 10 ml te voeren maar tegen 2uur is noedels helemaal uitgehongerd erg zielig dus heb maar gelijk gevoerd  :-[ vanmorgen wilde we weer niet echt super eten 5ml en tja dan heb je om 2uur in de middag wel honger ja  >:( vanmorgen woog noedels 90gr en om 2 uur vanmiddag 86gr dus dat was gelijk 4 gr minder
als noedels eten krijgt dan is het 4 x 10ml en meer gaat er dan ook echt niet in en dat hoeft ook niet want dat is wel genoeg verder vliegen we nogsteets niet

het eten kwa eikracht voer nou nee dat doet noedels niet bah bah bah wat is dat vies en eng spul zeg  :o

maar goed ik kijk morgen even wat het gewicht zou zijn en ga ook maar inplaats van 7 uur in de ochtend naar 8 uur verschuifen om te kijken of we dan wel willen eten want 7 uur is blijkbaar nog te vroeg  ::)

Rianne

Het tussentijds afvallen is normaal, je valkje is natuurlijk een stuk actiever geworden en verbrand zo ook meer energie. Probeer idd maar te schuiven met de etenstijden. Maar nogmaals, zolang hij op gewicht blijft, hoef je je geen zorgen te maken over het slecht eten.

Caroline

Mijn Naomi is sinds het weekend op 2 x per dag pap. Ze gaat steeds meer zelf zaadjes pellen en heeft dan ook minder trek in pap.

Vorig week woog ze 's avonds na de pap, als we naar bed gingen 100 gram .... nu mag ik blij zijn als ze de 95 gram haalt.

Net wat Rianne schrijft ze bewegen meer en op hun weg om zelfstandig te leren eten zullen ze af en toe honger moeten hebben, als ze geen honger hebben, gaan ze niet zoeken wat betekend dat ze ook niet leren.

Zolang ze boven de 90 gram blijft na de pap 'avonds ben ik tevreden, als ze straks helemaal zelf gaat eten mag ze zelf zakken tot 85 gram. Even als voorbeeld.  ;) Als ze eenmaal goed en snel zaadjes kan pellen en eten zal ze snel weer aan die 100 gram zitten.  :D

Succes!!!!
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

twister

ja ik moet wel zeggen dat noedels meer beweegt  ;D
hij eist nu ook aandacht tot vermoeiens toe  ::)
verder zit noedels voor het slapen gaan nogsteets zo tegen de 100gr na het eten wat ik eruit kan halen van wat jullie zeggen wegen jullie ook na het eten en dan komt het ook op 100gr
want dan hoef ik me geen zorgen te maken nee  ;D
nou ja nu nog niet teminste want ik ga meer van het gewicht uit wat noedels weegt in de ochtend want dan is de krop leeg en dan weet ik zeg maar echt het gewicht
wat wegen jullie valken dan in de ochtend voor het voeren zodat ik een beetje inzicht heb zeg maar............voor een nog geruststellender gevoel  ;D

noedels weegt in de ochtend voor het eten 89gr en na het eten 93gr dus jullie begrijpen al dat hij niet echt zin had om te eten zeg maar maar vanmiddag om 12 uur woog hij voor het eten 87gr en erna 98gr dus dat was dan wel weer goed teminste daar ga ik vanuit

ik schrik wel soms als ik eten geef tegenwoordig want als ik dan zeg maar de spuit weg haal dan lik het net of hij zeg maar stikt en ik voer hem echt niet anders als ervoor
hij doet dan net of hij heel moeilijk moet slikken en gaat met zijn kop omhoog en omlaag lijkt het om te slikken best eng zeg maar ook vaak heeft hij nadat dat is gebeurt geen zin meer om te eten  :'(  :censuur ik snap niet wat ik verkeerd doe hebben jullie meschien advies?? want ik heb het dus geprobeerd met die lepel maar die is wel zo eng dat de trek in voer ook gelijk weg is zeg maar  :-\  het blijft een appart noedeltje hihihi 

gr noedels en jaimy

Rianne

Met het koppie op en neer gaan doen ze dan in combinatie met bedelen, en soms bedelen en slikken ze tegelijk. Heb je een vaste kant van de snavel waar je de spuit in doet?
Als hij rond dit gewicht blijft hangen, is het goed hoor. Ook al eet hij dan wat minder, hij heeft op deze leeftijd misschien gewoon wat minder behoefte aan voeding. Heb je helemaal nog geen ander voer, behalve eivoer, in de kooi?
Met gewichten van andere valkjes heb je op zich weinig te maken. Het ene jong is nu eenmaal wat groter, kleiner, sterker of zwakker als het andere. Een gezond lichaamsgewicht van een valkparkiet zit, afhankelijk van formaat, tussen de 80 en de 100 gram. Dus Noedels heeft een prima gewicht.

twister

hoi

ja ik spuit meestal aan 1 kant zeg maar als hij recht tegenover me zou staan spuit ik van rechts in het bekje een beetje schuin naar de linker kant  ::) hmmmmmmm hoop dat jullie het begrijpen  ;D  en verder heb ik trosgierst en grasparkietenzaad in de kooi liggen het ei voer moet hij niets van hebben helaas en het is ook eikracht voer aangezien ze geen andere hadden in de winkel ga er vanuit dat het goed is of noemen ze het ook zo ik weet het allemaal niet hoor whaha
maar goed het is wel fijn om te horen dat zijn gewicht goed is als zijn gewicht zeg maar tussen de 80 en de 85 gr inzit in de ochtend voor het eten  8)

gr jmy we houden jullie op de hoogte  ;D :-*

ps hij heeft ook water in de kooi  ;)

Rianne

Maar eet hij nog niet van de zaadjes? Dit kun je zien door zachtjes over het bakje te blazen, de lege schilfertjes waaien dan weg.