23 mei 2025, 20:54:24

Van wie mag ik één bevrucht eitje

Gestart door Daniëlle de Boer, 7 mei 2009, 14:10:40

« vorige - volgende »

Daniëlle de Boer

7 mei 2009, 14:10:40 Last Edit: 7 mei 2009, 14:22:20 by Daniëlle de Boer
Zoals misschien veel al weten, heb ik een popje dat net een legkip is  :-\
Ik heb echt alles geprobeerd om het te stoppen, behalve de hormoonspuit. Maar daar kijk ik toch een beetje twijfelend tegenaan.....

Nu net 5 minuutjes geleden kwam weer het eerste onbevruchte eitje van deze maand ter wereld. Dit was trouwens de eerste keer dat ik het zag gebeuren. Zag er pijnlijk uit, moet ik zeggen  :-[

Maar nu mijn vraag, of ik aub één bevrucht eitje van iemand zou mogen hebben? Ik wil echt dat dat eieren leggen ophoud. Want ik ben bang dat ze hierdoor straks nog uitgeput raakt....
Misschien dat ze ermee ophoud als er eindelijk eens een jong uit de eieren komt......?
Ik woon in Flevoland. Misschien handig als het niet zo ver is.

Guinevere

Wat spijtig dat ze steeds maar blijft leggen, en altijd onbevrucht !

Mijn popje bleef een aantal jaar geleden ook maar leggen, en ik zag dat ze verzwakte en dat het veel van haar gezondheid vergde.
Ik heb toen alles weggehaald (nestkast en onbevruchte eitjes) en haar nooit meer opnieuw een kast durven geven uit schrik dat het weer hetzelfde ging zijn.

Ik kan je spijtig genoeg niet helpen met een eitje want ik woon in België en weet zelf nog niet welke van mijn eitjes bevrucht zijn ..

Hopelijk komt er snel een oplossing !

Caroline

Hoi hoi!!!!

Ik heb me eens ingelezen over je valkjes, balen dat ej popje steeds maar eitjes blijft leggen.

Nu kun je er wel weer eitjes onder gaan leggen maar in mijn ogen kun je beter haar cycles doorbreken, dit heb je nog niet gedaan, las ik in je berichtjes.

Citaat van: Daniëlle de Boer op 24 april 2009, 14:02:08
Mijn popje is nu ongeveer 2 weken van haar onbevruchte eieren af. De eieren liggen er nog steeds, maar die pak ik van de week er wel uit. Omdat ik echt helemaal zeker wou weten of ze er klaar mee was.
Maar nu zag ik net dat ze kippetje begon te zitten op haar voerbakje, met die piepende geluidjes erbij.
Ik verwacht dus binnenkort weer haar eerste onbevruchte eitje. Het zoveelste onbevruchte nestje.....
Ik weet ondertussen echt niet meer wat ik er nou aan moet doen  ??? Ik heb volgens mij ook alles al wel geprobeerd, zoals:
- mannetje erbij
- geen broedblok erin
- niet sproeien
- weinig sla (ik hoorde dat dit ook drang kan geven, maar of het echt zo is?) 
- geen eivoer
- niet te lang licht

Maar ik begin er nu wel een beetje zat van te worden...
Ik heb al eens gevraagd om echte eitjes, maar sommige mensen raadden dit me toen ook niet aan.

SOwieso lees ik dat je 2 weken onbevruchte eitjes laat liggen terwijl ze er helemaal niet naar om kijkt.

Haal deze beter meteen weg, als de interesse weg is.

Als tip wil ik je geven, haal haar uit de kooi waarin ze steeds eitjes legt en plaats haar in een andere kooi, leen er desnoods ergens eentje.

Nog beter is om deze andere kooi ook nog eens in een andere ruimte te plaatsen.

Sowieso nog steeds weinig groente, niet te lang 's avonds ligt, geen badje en douche, als ze een koppel is, tuurlijk gewoon lekker haar ventje erbij en uiteraard GEEN broedblok.

Meestal is deze hele verandering voldoende om haar van de kweekstemming af te halen.

Een bevrucht eitje van een iemand anders eronder zou ik nu zeker niet doen, dan moet ze weer bijna 3 weken gaan broeden en daarna nog eens eens 6-7 weken een jong groot gaan brengen.

Als ze al zoveel eitjes heeft gelegd kun je haar beter rust geven.

Succes!!!!
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Daniëlle de Boer

7 mei 2009, 16:22:41 #3 Last Edit: 7 mei 2009, 16:56:02 by Daniëlle de Boer
Bedankt voor jullie reacties!
Ik zal eens rond gaan vragen, om een andere kooi.....
Kijken of dat helpt. Ik hoop dat het van mijn ouders mag, dat ik 2 kooien heb staan, want die zijn niet zo gek op dieren. En ik denk dat ik dan ook enorm veel geschreeuw zal krijgen....Want als ze elkaar maar even uit het oog verliezen, beginnen ze al te schreeuwen. Maarja, dat moet dan maar.
Of kunnen ze allebei dan in een nieuwe kooi?
Jammer genoeg is het geen koppel....was dat het maar!
Daar heb ik hem wel speciaal voor gekocht. Maar het zijn gelukkig wel vriendjes.

En ik zal de eitjes in vervolg gelijk wegpakken, al ze er niet meer naar om kijkt!
En dan maar hopen, dat ze stop met dat broedse gedrag  :-\

Moet ik dat trouwens nu al doen dan, verwisselen van kooi? Want ze heeft nu één eitje liggen op de grond. Of moet ik wachten totdat ze met dit nestje klaar is?

Ik zie het eronder leggen van een bevrucht eitje nog steeds wel zitten.....

Anke

Hoi,
Ik zou ze lekker samen in de nieuwe kooi zetten.
En het eitje er niet bijleggen.
Hopelijk zal je popje hierdoor haar cyclus doorbreken en stoppen met eieren leggen.
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Daniëlle de Boer

Oké, bedankt!
Dan moet ik eerst rond vragen of iemand een kooi over heeft....
Hoop dan dat het werkt!

Caroline

Anke, schreef het al ....

Lekker samen in de andere kooi, het nieuwe eitje weggooien en liefs alles zo snel mogelijk.  ;)

Succes

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Daniëlle de Boer

Ik heb even gezocht in de garage, en we hadden nog een kooi...Alleen deze is te klein voor 2 valkjes.
En mijn ouders zagen het niet zo zitten, om nog een kooi in de huiskamer te hebben en een lege kamervoliere die er zomaar bij staat..... :-\
Dus ik denk niet dat dat hem wordt....
Ze heeft ondertussen het tweede eitje gelegd.

Maar ik weet het nu ook niet meer zo goed  ???

Zyra

breek de huiskamer voliere af, zet die in de garage en pak de andere kooi eruit en zet beide vogels in die kooi.. liever een aantal weekjes wat te klein zitten dan over een aantal weekjes een dood valkje hebben door legnood ofzo! op die manier is er maar 1 kooi in de huiskamer en staat de kamervoliere er dus niet zomaar bij..

Eventueel heb ik nog een kooi voor je te leen die wel ruim genoeg is voor 2 valkjes.. Deze mag je lenen en hoop dat je valkje dans topt met eitjes leggen. Een bevrucht eitje geven raad ik je echt af, dit is nog veel meer inspanning dan op onbevruchte eitjes zitten die nooit gaan uitkomen.. Gezien je popje al een poos legt is ze al aardig uitgeput en als ze dan over een week of 3 nog eens 6 a 7 weken een jong moet voeren, warm houden, opvoeden etc dan is je popje zeker helemaal uitgeput..

Succes :)

Rianne

Kun je haar met kamervoliere en al niet in de garage zetten? Of is het daar te koud of donker en staat er een auto?

Caroline

Ik ben het met de andere eens hoor ....

Je moet wat doen, ik begrijp dat het moeilijk is omdat je nog bij je ouders zit maar dit kan zo niet doorgaan.

Dit wordt haar dood.  :'(

Je moet de cyclus doorbreken.

Kun je de kleinere kooi niet op je kamer zetten?? Desnoods met alleen het popje als het toch geen koppeltje is.

Succes/sterkte .....

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Daniëlle de Boer

11 mei 2009, 09:46:58 #11 Last Edit: 11 mei 2009, 10:52:26 by Daniëlle de Boer
Oké, ik ga ze allebei in de kleinere kooi zetten.
Het is toch maar voor eventjes.
Bedankt voor jullie reacties, ik zie toch wel in dat het echt even moet gebeuren.
Ze ziet er nog wel erg sterk uit. Ik haal haar een paar keer per dag zowieso even uit de kooi, zodat ze rustig kan eten....
Maar is het niet zo dat als ze gewend is aan de kleinere kooi, ze daar dan ook weer eitjes in gaat leggen?
Want toen ze alleen zat in het begin, heeft ze dat in die kooi ook al eens gedaan.
Maar ik ga het doen, jullie horen nog van mij ;)

Is het trouwens ook niet zo, dat ze nu haar ei niet meer durft te leggen omdat ze in een nieuwe kooi zit , en de kans op legnood groter is?  :-\