13 augustus 2025, 22:28:09

Kieteke & Ko / Snoeffel & Gaffel / KIARA !!!

Gestart door PatrickV, 6 mei 2009, 11:23:54

« vorige - volgende »

Dierenfreackske

Hoi Patrick, zelf  doen ze dat hier eigenlijk niet hier, op mijn hoofd komen paren hoor! , Denk niet dat ik dat zou toelaten, zou dat raar vinden denk ik! Ik denk dat ik het valkje telkens hij dat zou doen, op een stok zou zetten of zo! Grtjs. Ann

Dierenfreackske

Hoi hoi, alles goed hier met de valkjes en hoe is het met Kiara?? Grtjs. Ann       :D :D :D   

PatrickV

Dag Ann,

Met Kiara gaat het goed hoor. Ze wil altijd bij ons zijn.
Over haar voeding begin ik wel een beetje te twijfelen eigenlijk.
Telkens haar krop leeg is, zeurt ze de oren van ons hoofd voor eten.  Deed ze dat bij jou ook ? Ik probeer haar dan tussen de 2 pap-beurten wat pellets bij te voeden naast de trosgierst, maar veel eet ze er niet van.
Ik vind ook dat ik haar borstbeen goed kan voelen als ik haar opneem. Hopelijk is ze niet aan het vermageren !
Ik zal ze vanavond eens proberen wegen.  Hoeveel zou ze eigenlijk ongeveer moeten wegen nu ?
groetjes,
Patrick.

Caroline

Hoe oud is Kiara eigenlijk??

Hoe vaak krijgt ze nog pap??

Hoeveel krijgt ze per maaltijd??

Hoeveel weegt ze voor en na de pap??

Het verbaast me namelijk dat je haar nog zo vaak pap moet geven.  ::) Zeker als je daar nog helemaal geen ervaring mee hebt is dit niet makkelijk en kan ik me je onzekerheid voorstellen.  :-\

Misschien had ze beter nog een tijdje bij Ann gebleven.  ::)

KIJK HIER voor informatie over hoe je een jong valkje pap geeft, misschien heb je er wat aan.  :)

Succes!!!!
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

PatrickV

Hoi Caroline,

Bedankt voor de informatie, ik zal die straks eens doornemen.

Kiara is nu 14 weken.  Maar ze zou een groeiachterstand opgelopen hebben.
Ze krijgt per dag 2x pap.  1x 's morgens rond 8u en 1x 's avonds rond 17u.
Ze eet doorgaans een volledig spuitje van 5ml. Soms eens een ml meer of minder.
Ik heb ze nog nooit gewogen, dus daar kan ik u nog geen info over kwijt. 
Het pap geven gaat wel vlot hoor.  Eigenlijk doet Kiara alles zelf. Hiermee bedoel ik dat ze zelf op de tafel komt aanvliegen als ze het spuitje in de gaten krijgt en dat ze zelf aangeeft hoeveel ze ervan wil hebben.  Het enige wat wij uiteraard doen is "spuiten".  ;D ;D
Voor de rest ziet ze er wel goed uit en is ze zeer levendig.  Ze vliegt regelmatig een stukje mee met Snoeffel & Gaffel & Ko.  En als er iemand van ons in de buurt is komt ze op onze schouder zitten.
Het viel me gisteren echter op dat, als ik haar oppakte om ze terug in haar kooi te zetten, ik haar borstbeen goed kon voelen.  Maar misschien is dat wel normaal gezien ze nog vrij jong is en een groeiachterstand heeft.
Groetjes,
Patrick.

Caroline

Jeetje, al 14 weken ....

Als Kiara echt zelf nog helemaal niks eet is 2 x daags maar 5 ml. veel te weinig.

Dan kan het zijn dat ze elke dag afvalt.

Voldoende papvoeding is namelijk 10-13 % van haar lichaamsgewicht.

Een normaal valkje van 14 weken zal zeker toch een 80-100 gram wegen wat betekend dat ze per maaltijd tussen de 9-13 ml. mag. Zoals je ziet is 5 ml. net of nog niet de helft wat betekend dat al Kirara nog niet zelf kan eten ze elke dag zichzelf wat verteert.

Eet ze echt niet zelf en je krijgt die 9-13 ml. er niet in 1 x in, zou ik meerdere maaltijden per dag gaan geven. Echt duidelijk het borstbeen voelen is niet goed.  :-\

Ik ben erg benieuwd naar haar gewicht.

Is het wel bekend hoeveel ze bij Ann woog??

Sterkte ermee.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

PatrickV

Help! Wat zeg jij nu allemaal zeg !
Het is wel zo dat Kiara al goed trosgierst eet, maar aangezien ze samen in een kooi leeft met nog 4 andere (volwassen) valkjes is het moeilijk te zeggen hoeveel ze er zelf van opeet. 
Misschien is het mogelijk dat, sinds we de scheiding tussen de kooien hebben weggenomen, ze niet meer heer en meester is over de trosgierst.
We gaan ze dus wegen en nog wat beter opvolgen!
Alvast bedankt voor de tips hoor.

Groetjes,
Patrick.

Dierenfreackske

Hoi Patrick , jeetje wat schrik ik hier van,  hier woog ze rond de 90 soms 85 kg , ongeveer, maar de laatste dagen at ze bijna geen pap meer, wel kon ik haar borstbeen een beetje voelen hoor, had ik trouwens ook gezegd he, of niet ??

Ze had wel nog 2 keer pap nodig, wist je he, maar ik zou ze iets meer geven, ik deed soms ook iets meer dan ze zelf wou hoor! want anders zou ze bijna geen 5 ml gegeten hebben, ze at hier toch 's morgens 7 a 8 ml en 's avonds 5 ofzo ?? Ik heb het jammer genoeg niet zo goed bijgehouden, ook woog ik haar soms, maar niet altijd, foutje van me ?? Jeetje, is ze nog steeds niet goed zo met de zaadjes ...geef je ook pellets , had je nog wat extra pellets moeten geven he

Ik hoop dat ze wat aankomt hoor! Hoeveel weegt ze nu?
Hoop dat alles goed met haar gaat, van mij mocht ze anders nog wat blijven hoor!  :) :)  Aaach, stuur maar een berichtje via gsm eens, want je nr zit hier niet meer in, een nieuwe gsm he, en nog niet alle nrs. in nieuwe gedaan, maar als je eentje stuurt heb ik automatisch je nr he! Grtjs. Ann

PatrickV

Hoi Ann,

Geen paniek hoor.  Met Kiara gaat het goed.  Ze is nog steeds even lief en aktief.  Ze komt altijd bij Els en mezelf zitten als ze ons ziet en zelfs af en toe al eens bij Lieze (onze dochter).

Heb ze daarnet gewogen voor ze pap kreeg : 74gram.
Na de pap 85gram.
Is wat aan de magere kant, maar nog niet dramatisch neem ik aan.  We gaan er nu op letten dat ze meer pap eet en dat ze tussendoor regelmatig trosgierst kan eten als ze alleen is.
We gaan ook proberen pap te geven met de lepel ipv de spuit.  Misschien gaat ze dan sneller over op de zaadjes.  We zien wel of dat lukt of niet.
Verder gaan we ze ook eivoer aanbieden, maar die moet ik morgen gaan kopen want ik zit voorlopig zonder.
Daarnet heeft ze op de schoot van Lieze redelijk wat trosgierst gegeten en gisteren heeft ze ook enkele pelets op.
Maar we hebben de indruk dat ze nog graag gevoerd wordt en dat ze het alleen nog niet zo goed ziet zitten.
We gaan het in elk geval een beetje anders aanpakken nu en ze goed in de gaten houden hoor.

Ik stuur je nog wel een smsje een dezer.

Groetjes,
Patrick.

Caroline

Fijn te lezen dat ze nu na de pap flink was aangekomen, 74 gram is erg weinig.

Misschien inderdaad een idee om haar apart te zetten desnoods met 1 valkje die haar voor doet hoe ze moet eten. Op die manier kun je haar beter in degaten houden.

Een valkje van 14 weken, met of zonder achterstand moet echt al veel beter eten dus inderdaad goed in de gaten houden, dagelijks wegen als ze nog niet voldoende zaadjes eet.

Succes!!!!

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Dierenfreackske

Hoi Patrick, jaaaa 75 gr. is weinig, ze zou zeker toch iets meer dan 80 gr moeten wegen voor de pap, gelukkig weegt ze erna 10 gram meer he! Ik zou ze toch nog wat bij geven ook als ze genoeg heeft, zo heeft ze toch genoeg binnen he,
hou je me op de hoogte he, ik ga elke dag  3 keer kijken zeker, gelukkig is ze levendig en zo he, dat was ze hier ook he, maar ja, ze heeft natuurlijk ook nog een groeiachterstand he, maar gelukkig zijn jullie zo'n lieve valkjes ouders dat ik me geen zorgen maakte, want anders zou ik ze nog niet hebben meegegeven hoor! Ik wist dat jullie super waren he, en ook dat ik nog alles kon volgen. Is Els haar lieveling?? Wat super dat ze zo goed met Els en Lieze kan vinden he....maar ook wet jou he denk ik!
Fijn te horen dat ze nog steeds even lief is hoor! Het was ook zo'n schatje en is ze nog steeds...

Jammer wel dat ze nog niet genoeg zaadjes eet he !
Ik denk dat het een hele uitdaging is voor jullie he.

Ja, is een idee om haar met 1 valkje appart te zetten hoor, goed idee Caroline, gelukkig geef je altijd zo'n goede raad, ben al gerust ook dan, hihi, net of ze is hier nog, hoor me weer....Aach, heb hier nog stapels eivoer liggen, anders kom je maar om 5 kg hier hoor, ik heb nog 5 pakken  liggen die gesloten zijn en goed tot mei 2010 he! Je moet het eigenlijk niet te kopen, je krijgt ze anders van me! Dus je zegt het maar he als je wilt kom je er maar halen hier hoor!

Fijn ook dat je probeert met een lepeltje, ...weet niet of ik dat zou kunnen hoor! hihi! Maar het is te proberen he! En dan moet ze maar eens eten, heb hier ook nog pellets liggen zo'n kleine snoepjes van haar, die krijg je dan ook he!
Verder heb ik hier ook nog misschien zaadjes van die ze hier wel at ?? Kan ik wat in een zakje doen ?? Je bekijkt het  maar!
Grtjs. Ann

PatrickV

Bedankt hoor Ann, maar ik geraak morgen niet in Lovendegem en ik zou morgen toch graag met eivoer starten.  Ik ga wel vlug een pakje kopen hoor, zoveel kost dat nu ook weer niet hé.
Kiara verzorgt haar veren nog goed, dus qua gezondheid denk ik wel dat alles nog oké is.  We gaan haar gewoon nog wat meer voer aanbieden zodat ze snel weer bijkomt.  En alle dagen wegen zodat we het goed in de gaten kunnen houden.
Voorlopig hou ik ze nog even samen omdat ze het eigenlijk wel goed kan vinden met de andere valkjes.  En als ze pap krijgt wordt ze zelfs aangemoedigd door de andere valkjes.  Dat denken wij toch omdat ze dan allemaal mooi op hun kooi blijven zitten terwijl Kiara pap krijgt op de tafel en ze dan allemaal flink een deuntje meefluiten.  Best wel leuk om te zien hoor !  Ik denk dus wel dat ze goed aanvaard is in de groep.
Maar uiteraard, als het niet snel betert met haar gewicht gaat ze wel appart hoor.  We mogen inderdaad niet teveel risico's nemen hé.
Els is nog 2 weken alle dagen thuis en nu ze die extra informatie ook weet zal ze daar zeker ook aan werken.
Ik hou je zeker op de hoogte hoor !
Groetjes,
Patrick.

Dierenfreackske

Hoi Patrick, aaaaach   :'( :-*, voel me schuldig hoor!  Echt wel.
Knuffie aan je kleine meid van me..... Ann :-* :-*

PatrickV

Hoi Ann,
Heeej, je moet je niet schuldig voelen hoor !  Daar kan jij toch niets aan doen dat ze bij ons afgevallen is.  Je hebt je best gedaan en ons goed geïnformeerd, maar misschien hebben we het niet helemaal correct begrepen of hebben we het niet zo goed aangepakt.
Er is nog niets aan de hand hé.  We hebben alles nog onder controle.  Ik ben er zeker van dat het snel weer beter zal gaan met Kiara's gewicht hoor !

Deze ochtend heeft ze 9g pap op. Ze woog 74g voor en 83g na het pappen. Ze eet dus wel redelijk veel pap.  Nu nog tussendoor zorgen dat ze voldoende andere voeding opneemt en dan komt het wel goed.  Trosgierst eet ze echt goed, dus ik denk dat het een kwestie van tijd is voor ze aan de 'echte' zaden begint.  We hadden het idee om ze ook eens samen met Snoeffel & Gaffel op de tafel te zetten en ze het basisvoer daar aan te bieden.  Dan kan ze goed kijken wat S&G ermee aanvangen en misschien werkt dat aanstekelijk.  Wie weet ?
Als ze dat niet wil kunnen we nog altijd 3x pap geven ipv 2x.
We zien wel...

Groetjes,
Patrick.

Dierenfreackske

Hoi Patrick , ok, ik weet ook zeker dat het wel goed komt, en ik zou het zo doen zoals jullie, hoor, gewoon 2 keer pap blijven geven en gewoon overdag zorgen dat ze andere dingen ter beschikking heeft, je kan ook altijd een beetje groentjes og broed met een beetje eivoer en trosgierst  en andere zaadjes mengen in een schaaltje?? Of met geraspte wortel of witlof, tuinkers ofzo ,  met zaadjes er bij?? Af en toe eens dat ze misschien zo wat begint eten...?? Aaach, ik ben blij dat ik weer op de hoogte ben, en zal regelmatig kijken he, het komt wel goed , gewoon een laateter zeker ?? Hihi!  ;D ;D

Geef ze maar een lieve knuffie, en jullie zijn super voor haar en ook de nadere valkjes...fijn ook dat ze zo goed met iedereen opschiet he! Ze heeft het daar heel goed bij jullie en de valkjes! Slaap wel op mijn 2 oren hoor! Grtjs. Ann