5 mei 2025, 14:12:21

bont of toch wildkleur?

Gestart door Zyra, 5 mei 2009, 19:52:49

« vorige - volgende »

Zyra

Adora is 2 dagen geleden uitgevlogen. Ze wordt geplukt op het koppie, maar toch is en blijft de mutatie mij onbekend.. is het nu bont of toch wildkleur?

Op haar kontje heeft ze 1 wit/gele pen, op haar koppie heeft ze meerdere gele pennen met daarvoor een randje grijze.. Onder haar vleugels (bijde kanten) zitten hele witte vlekken (aantal witte pennen bij elkaar)

Wie kan me helpen?

Rianne

Ik denk toch echt dat dit een wildkleur met een split is. Hoogstwaarschijnlijk is deze split idd bont. Wat zijn de ouders?

Anke

Hoi,
Ik denk een wildkleurtje met splitbont vlekken :)
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Caroline

Grappig koppie.  :D

Er zijn me even snel 2 dames voor.  ;D ;D ;D

Maar hier nog even mijn antwoord.  ;)

Wat ik zie is een wildkleur split bont valkje.  ;)

Een bont valkje heeft een hele gele kop met grijze wangvlekken onder het oranje en soms hier en daar een grijze kuifveer. Daarnaast ook altijd wat gele slagpennen en meerdere gele veren/vlekken over het lijfje.

Bij Adore zie je wel een gele plek op de kop die we vaker zien bij split bont valkjes.

Wat zijn de ouders van Adora??

Groetjessss
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Zyra

De ouders zijn tailey en ricco

tailey is cinnamon gepareld split bont en witmasker. Ricco is de splits onduidelijk van maar gezien de 3 donsjes die zijn overleden rode puntjes in hun oogjes hadden wat  zou duiden op cinnamon en dit jong toch wel erg veel weg heeft van enorm weinig bont denk ik dat ricco wildkleur split bont en cinnamon is..

split bonte valkjes hebben toch geen gele kop met een grijze rand ervoor? dat is namelijk wel bij Adora het geval.. de rest van het masker is ook grijs.. Overigens denk ik dat adora een man is gezien er al staart veren tussen zitten zonder enkel visgraat motief..

Groetjes Dees

Rianne

Split bont zie je vaak als vlek in de nek, net als bij dit valkje. Soms loopt het door naar de kuif. Bij bonte jongen komt de kuif al als geel door, als ze pennetjes krijgen. Bij wildkleur komt de kuif donker door, hier kun je het al aan zien.
Ik zie er echt geen bont valkje in, de witte pennen zijn de hulsjes die er nog omheen zitten tijdens het doorkomen van de veren. De andere witte veren zijn donsveertjes die door de gewone veren heenkomen :)

Caroline

Ben het helemaal met Rianne eens, dit is echt geen bont valkje.  :)
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Zyra

Citaat van: Rianne op  5 mei 2009, 20:29:40
Split bont zie je vaak als vlek in de nek, net als bij dit valkje. Soms loopt het door naar de kuif. Bij bonte jongen komt de kuif al als geel door, als ze pennetjes krijgen. Bij wildkleur komt de kuif donker door, hier kun je het al aan zien.
Ik zie er echt geen bont valkje in, de witte pennen zijn de hulsjes die er nog omheen zitten tijdens het doorkomen van de veren. De andere witte veren zijn donsveertjes die door de gewone veren heenkomen :)

Okey :D en die witte veren onder zijn vleugels zijn dons veertjes? het is wat moeilijk te zien op de foto's maar het zijn echt witte veren wat uit de hulsjes komen.. dat vindt ik opzich al raar gezien enkel witmaskers het pigment kwijt zijn en dus witte veren krijgen inplaats van geel.. veranderd dit dan na de eerste rui ofzo? ik heb dit namelijk nog nooit gezien bij een jong valkje :)

Anke

Hoi,
Ik heb hier een koppeltje dat ook wildkleurtjes krijgt split bont.
Die hebben van jongs af aan al veel geel in het gezichtje.
En grote gele plekken op hun kopje

Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Rianne

Als alle hulsjes verdwenen zijn, zul je niks meer zien van die witte pennetjes. Er kan af en toe een verdwaalt wit veertje opduiken maar dit heeft verder niks met bont te maken. Het rechter valkje van Anke heeft zelfs wat pareltjes, en zo heb ik dit jaar ook een mannelijk jong gehad met wat pareltjes, terwijl er geen geparelde mannen uit dat koppel kunnen komen. Ook heeft mijn 4 jarige cinnamon pop, de moeder van dat jong, vorig jaar zomaar een gepareld veertje in de nek gekregen. Er sluipt dus wel eens een foutje in ;D

Anke

Hoi,
Jaco, mijn wildkleurvalkje heeft aan zijn rechtervleugel 1 gele pen.
Deze pen komt na elke rui weer terug ::)
Ach ja moeder natuur plaagt zo nu en dan graag ;)
Groetjes Anke

Zyra

haha okey :D hartstikke bedankt voor de antwoorden, ben weer een heel stuk wijzer geworden :)

Groetjes Dees