12 mei 2025, 11:29:49

Bibberen

Gestart door Creatura, 5 mei 2009, 16:07:25

« vorige - volgende »

Creatura

Hoi mensen,

Mijn valkparkietje van 11 weken oud lijkt af en toe een beetje te bibberen. ZIj doet dit alleen met haar borst/buik. Die veertjes zie ik althans een beetje trillen. Ze slaapt meestal op 1 pootje, maar heel soms op 2. Kan ze ziek zijn of heeft ze het gewoon koud?
Ze is namelijk wel vrolijk; piept veel, eet goed, is constant bezig in haar kooi, en als ze eruit is vliegt ze erg veel.
Ik heb het idee dat ze alleen op 2 pootjes slaapt als ze halverwege dat ze aan het poetsen is ineens besluit haar kop in haar veren te laten en te gaan slapen ??? Dit doet ze namelijk weleens; alsof het poetsen haar slaperig maakt. Dan zit ze dus weleens op 2 pootjes. Maar vaak als ik dan kom kijken en haar dus een fractie van een seconde wakkermaak stopt ze ineens wel 1 pootje in haar veertjes; alsof ze zich betrapt voelt ofzo ;)
Hoe dan ook dwaal ik af. Kan het zijn dat een jonge parkiet het koud heeft ook al is het minstens 19 a 20 graden in de kamer..?
Ze zit voor zover ik weet ook niet op de tocht, en eigenlijk bibberde ze ook al toen het hier binnen een graad of 25 was (met het warme weer). Ze heeft wel al haar veertjes, al is haar nekje en borst hier en daar wat kaler dan normaal vanwege de pap die ze tot een week geleden nog kreeg.

Lang verhaal, maar hopelijk heeft iemand een tip of weet iemand wat het kan zijn.

groetjes Creatura

Rianne

Maak je geen zorgen, bibberen heeft niks met warm of koud te maken. Wat ik ervan begrepen heb, heeft het te maken met het laten doorstromen van de lucht tussen de veren.
Heb je haar nog maar net? Het slapen op 1 pootje komt nog wel, alles is nog wennen in de nieuwe omgeving. :)
Ziet de ontlasting er ook goed uit, dus wit met groen? Het mag niet te donker zijn en ook niet elke keer te nat.

Creatura

Hoi Rianna,

Bedankt voor je berichtje:) Dat stelt me wel gerust, dankje;)
Ik heb Lotje nu drie weken precies en ze slaapt nu al wel meer op 1 pootje dan toen ik haar net had. Inderdaad heb ik ook weleens het idee dat haar evenwicht soms nog niet helemaal goed is en dat ze dan liever op 2 pootjes slaapt.
Haar ontlasting is prima; groen-bruin met een witte punt erop, en meestal is dat dan zo'n mooi rond flatsje dat netjes z'n vorm houdt, hehe ;D
Ik houd haar gewoon goed in de gaten:)