28 april 2024, 02:28:39

help...

Gestart door wesley, 28 april 2009, 23:27:20

« vorige - volgende »

wesley

hallo,

ik heb een koppeltje met 6 jonkies...
de ouders hebben de jongen tot hiertoe met succes grootgebracht maar deze morgen kwam ik in de voliere en zag dat de pop moeilijk ademde... ik maakte me zorgen maar heb afgewacht tot ik terug kwam van het werk...
Ik ging kijken en de pop had het nog moeilijiker met ademen dus ben ik direct naar de dierenarts gegaan. Die wist me te vertellen dat de pop , door de jongen te voederen, waarschijnlijk een brokje pap ofzo had ingeademd.. het gaat heel slecht met het popje. Ik heb ze appart moeten zetten zodat ze zich niet kan opjagen...
Nu staat de man er alleen voor om 6 jongen verder groot te brengen, dus heb ik besloten om zijn taak wat te verlichten en heb de 2 oudste jongen binnen genomen. ze zijn 4 weken oud en 3 weken en 5 dagen.
Op dit forum staat dat de jongen 3x per dag voeding moeten hebben maar er staat bij 10% van het lichaamsgewicht aan pap... maar is dat per VOEDING of per DAG ???

wat raden jullie mij aan ?

groetjes
weSSey

hilde

hallo
dat is per voeding
voor elke papbeurt eerst het jong wegen en dan de 10% van het gewicht geven vb  jong weegt 80 gr 8 ml pap geven

wesley

Citaat van: hilde op 28 april 2009, 23:53:32
hallo
dat is per voeding
voor elke papbeurt eerst het jong wegen en dan de 10% van het gewicht geven vb  jong weegt 80 gr 8 ml pap geven


bedankt voor je reactie...
ik heb de jonkies nu al een paar keer gevoederd en ik merk dat ze niet meer dan +/-3ml pap aanvaarden... dan beginnen ze tegen te stribbelen en moeilijk te doen...
ik heb al geprobeerd de pap rechtstreeks in hun keeltje te spuiten maar da vind ik zo drastisch...
de pap is nog altijd goed op temperatuur dus daar kan het ook niet aan liggen.
Ik merk wel dat de 2 al redelijk zefstandig eten... daarjuist ging ik in hun kooitje kijken en zag zelfs dat het bakje zaad dat op de grond staat, zo goed als leeg was en een het eivoer was ook lekker geknabbeld en aan de trosgirst ook...
Betekend dit dat de valkjes al zelfstandig zijn ofwat ? moet ik dan niet minderen met pap te geven?
graag antwoord...

groetjes en alvast bedankt!!

wes
weSSey

wesley

Citaat van: wesley op 29 april 2009, 23:36:29
Citaat van: hilde op 28 april 2009, 23:53:32
hallo
dat is per voeding
voor elke papbeurt eerst het jong wegen en dan de 10% van het gewicht geven vb  jong weegt 80 gr 8 ml pap geven


bedankt voor je reactie...
ik heb de jonkies nu al een paar keer gevoederd en ik merk dat ze niet meer dan +/-3ml pap aanvaarden... dan beginnen ze tegen te stribbelen en moeilijk te doen...
ik heb al geprobeerd de pap rechtstreeks in hun keeltje te spuiten maar da vind ik zo drastisch...
de pap is nog altijd goed op temperatuur dus daar kan het ook niet aan liggen.
Ik merk wel dat de 2 al redelijk zefstandig eten... daarjuist ging ik in hun kooitje kijken en zag zelfs dat het bakje zaad dat op de grond staat, zo goed als leeg was en een het eivoer was ook lekker geknabbeld en aan de trosgirst ook...
Betekend dit dat de valkjes al zelfstandig zijn ofwat ? moet ik dan niet minderen met pap te geven?
graag antwoord...

groetjes en alvast bedankt!!

wes


nog even er aan toevoegen dat de valkjes nu iets ouder zijn dan 4 weken.

doei
weSSey

hilde

jou valkjes zijn nog niet zelfstandig hoor
maar als het om papvalkjes gaat hangt het van valkje tot valkje af
maar je moet ze wegen voor je ze begint te pappen in het begin stribbelen ze tegen maar na 1 a 2 dagen nietmeer

groetjess