5 mei 2025, 14:41:57

hoe begin ik aan een voliere

Gestart door dododoke, 8 december 2003, 20:38:08

« vorige - volgende »

dododoke

hallo

ik wil mij graag een voliere zetten. hoe begin ik aan een voliere? en wat heb ik allemaal nodig?

Sander

Hello

Een voliere plaatsen is niet zo'n makkelijk klus. Allereerst zou ik informatie zoeken in boeken of op internet zodat je toch al een beetje op de hoogte bent.
Dan moet je natuurlijk de plaats in de tuin kiezen. Je voliere moet uit de wind staan zodat er geen trek is in de voliere maar moet ook niet in de felle zon staan(tenzij je de bovenkant van de voliere dichtmaakt. Probeer ook de voliere te plaatsen zodat je hem vanuit huis altijd kan zien( als er problemen zijn ofzo)De materialen die je gebruikt hangen af van de vogels die je gaat houden. Als je valkparkieten wilt gaan houden volstaat hout en geplastificeerd gaas. Als je grotere parkieten wilt gaan houden zul je aluminium kooien moeten gaan bouwen met sterk gaas. Misschien kun je eerst eens zeggen welke vogels je hebt,

groetjes
sander

dododoke

ik heb valkparkieten, parkieten, zebravinken,kanaries en een soort vinken.

groetjes
dorien

Sander

Hello

Als je in de toekomst niet wel gaan uitbreiden naar grotere parkieten zal een houten voliere wel volstaan met gewoon gaas. Het zou wel beter zijn mocht je twee vluchten maken omdat grasparkieten en valkparkieten in het broedseizoen niet echt overeen komen. Ik zou voorstellen een vlucht met de grasparkieten en een vlucht met de rest. Of eventueel 3 vluchten als er plaats is. Welke houtsoorten je gebruikt weet ik niet precies maar enkele belangrijke zaken
     *een geïsoleerd nachthok voor tijdens de vriesperiode is zeer bruikbaar. Hierzelf heb ik er geen maar er zijn wel 3 van de 4 kanten dicht en als het   vries wordt de 4 de kant dichtgemaakt met plastic en er wordt een warmtelamp opgehangen(niet noodzakelijk)

*als bodem kun je het best kiezelstenen of een redelijk zware ondergrond zodat het niet wegspoelt als je de bodem reinigt met water

*na een tijdje zal blijken of je valkjes aan het hout gaan knagen of niet. Indien ze dat wel doen zul je best hoekstrips aanbrengen op de randen van het hout. Eventueel kan je wilgentakken in de voliere hangen zodat ze daar mss op gaan knagen;

*stokken: als je parkieten hebt houdt je best een deel vrij zodat ze kunnen vliegen maar in het overige deel kun je verschillende zittakken aanbrengen. Natuurlijke takken zijn naar mijn mening het best maar zorg dat ze dik genoeg zijn zodat de teentjes van de vogels elkaar niet raken. Ik heb hier ook een rechte ,dikke stok die de vogels gebruiken om te paren.

Nog vragen?

groetjes
sander

molenaar

Beste Dorien,
Onze voliere is gemaakt van een geraamte van hardhouten balken, dubbele wand (binnenwand van stalen platen, eventueel het ik die nog ter overname) met daartussen isolatie, wand met dubbel glas en een deel dubbel gaas (vanwege de katten).
Omdat mijn vogels slopers zijn, heb ik trespa gebruikt om de onderrand te maken (ingraven), dit rot ook niet weg en voorkomt ongedierte zoals muizen.
Het binnenhok zit in de schuur, het aanvlieggat kan ik m.b.v. een schuif afsluiten.
Zitstokken heb ik in verschillende maten, aan kettingen aan het plafond gemaakt, verder heb ik gekapte fruitbomen gebruikt.
Boomschollen (plak van boom) om het voer en water op te zetten, zijn aan de wanden vast gemaakt.
Ons dak is helemaal dicht, dat leek ons beter.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, mocht je nog vragen hebben zie ik dat wel.
groetjes Banter