11 mei 2025, 01:44:50

Wie kan mij helpen???

Gestart door S Bakker, 23 april 2009, 09:43:49

« vorige - volgende »

S Bakker

Hallo, ik wil me eerst even voorstellen. Ik ben Sasja en woon met mijn man in Bovenkarspel (NH). Als pure hobby heb ik wat 3 valkjes en wat grasparkieten.

Mijn vraag is als volgt: Ik heb 2 dagen geleden een pop gekocht bij iemand en zij zei al dat ze bevrucht kon zijn. Dat vond ik niet erg want ik wil best een keer jonge valkjes. Heb een buitenvoliere en ruimte zat. Nou keek ik vanmorgen in het broedblok waar ze al vanaf het begin huist, en wat denk je?? Ja hoor, 1 ei!! Ik blij , maar ook een beetje angstig want ik heb  dit nog nooit gedaan  :-[. Hoe weet ik nou of ze bevrucht zijn? En, degene die haar misschien bevrucht heeft is niet hier dus moet ze alleen broeden. Kan dit kwaad? En dan nog een vraag: moet ik haar straks apart gaan zetten? Ik heb nog een grote kamervoliere dus dat zou geen probleem zijn. Ik weet dat grasparkietjes nogal agressief zijn dus wil ik alleen het best voor haar.

Nou ik hoop dat iemand mij hier doorheen kan loodsen want ik vind het best spannend. Alle voorzieningen zijn er maar nu nog wat ervaring opdoen.
Groetjes Sasja
Groetjes Sasja

*Yvon

Hoi hoi

Als eerst wil ik even kwijt dat ik het van de kweker niet zo slim vind om een popje wat eitjes kan gan leggen weg tedoen.
Zo'n pop hoort bij haar man te blijven zodat ze samen kunnen broeden en jongen groot kunnen brengen.
Waarom deed hij haar weg ?  ::)
De pop zal het misschien wel alleen aankunnen,maar dan moet het geen nest zijn van 5 jongen.  ;)
Ik zou ze dan niet meer dan 2 of 3 eitjes laten uitbroeden.
De grasparkietjes zou ik er als eerst uithalen.
Het kan wezen dat ze niks doen,maar je weet toch maar nooit en dan kan je alle leed maar beter voor zijn.  ;)
Of als de grasjes niet apart kunnen dan het popje zo snel mogelijk apart zetten.  :)

Groetjesss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

S Bakker

ja ik vind het achteraf ook wel raar. Maar ik heb met haar nog wel kontakt dus misschien kan ik het tussen neus en lippen door een keer vragen. Maar haar terugbrengen is geen optie meer voor mij dus zit ik met dit probleem. Zij zei dat ze teveel poppen had en daarom moest ze weg. Ze had wel gezien dat er een mannetje op had gezeten, zelfs een paar keer. Maar ik ga mijn best doen om te zien of ik haar kan helpen. Bedankt voor je reactie. Groetjes Sasja
Groetjes Sasja

Kirsten

Hoi Sasja,

Ik sluit me wel bij Yvon aan. Ik vind het niet verstandig van de kweker om het zo aan te pakken. Het leggen van eitjes kost nogal wat energie en dan ook nog verhuizen naar een nieuwe plek is voor een vogel een vrij stresvolle situatie.

De grasjes moeten er inderdaad uit. Ze kunnen de jongen behoorlijk verminken namelijk. Vorig jaar kreeg ik een mail van iemand met grasjes en valkjes en die jongen hebben ze uiteindelijk in moeten laten slapen. Ondanks dat grasjes kleiner zijn, is de valkparkiet een veel socialere vogel.

Je kunt uiteraard ook de pop naar binnen halen, maar als ze gewend is om buiten te zitten, ook bij de kweker, dan is dit opnieuw heel stresvol voor haar. Geen andere optie dan wel doen en er een mannetjes valk als je die hebt erbij zetten, wie weet koppelt het nog wat, waardoor ze het niet alleen hoeft te doen. Kan nooit kwaad.

Verder zou ik haar er max 2 geven, de overige zou ik weghalen, maar beter is nog om bij elk gelegd ei gelijk een neppert te leggen, zodat ze eerder ophoudt met leggen en dat haar dus energie bespaart. Zorg ook voor voldoende sepia, grit etc, maar dat is waarschijnlijk wel bekend  ;)
Tot slot zou je nog wat zaad los in het verblijf kunnen strooien of wat trosgierst, zodat ze vanaf het nest ook nog wat kan eten. Geen water neerzetten, want dan wordt de luchtvochtigheid in het nest te hoog.

Succes,
Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

S Bakker

weet je wat helemaal raar is? Nu nam de kweker contact met mij op omdat het mannetje helemaal in paniek is omdat zijn pop weg is. En ze wil de pop terug! Is dit nou de normale gang van zaken of ben ik nou gek?
Groetjes Sasja

Kimm

ojeetje zeg!!!
je hebt de pop toch van haar gekocht??
het lijkt mij niet normaal, want ze wist het van te voren.
kan je het mannetje er niet bij kopen?

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

S Bakker

Ze wil het mannetje  niet aan me verkopen dus heb ik besloten om het vrouwtje te houden en een nieuw mannetje te zoeken voor haar . Het komt helemaal goed met Unique en als het met dit nestje niet lukt dan komt er wel weer een andere . Het is tenslotte haar eerste nestje en we weten nog niet eens of ze wel bevrucht is.
Groetjes Sasja

Gerdy

Hoi Sasja..

misschien een rare vraag maar was Unique al de naam van het valkje? en heb je haar in Hoorn gekocht?

gr gerdy

S Bakker

Hoi Gerdy , ja dat klopt!!?? Hoe weet jij dat nou?
Groetjes Sasja

Gerdy

Hoi Sasja..

omdat ik de betreffende kweekster ook ken..en in de buurt woon.

gr gerdy

S Bakker

dit topic kan op slot !!
Ik heb een afspraak met een kweker dat we een geschikte man voor mijn pop Unique gaan zoeken.
Bedankt voor alle reacities. Groetjes Sasja
Groetjes Sasja

Kirsten

24 april 2009, 14:28:53 #11 Last Edit: 24 april 2009, 14:40:44 by Kirsten
Hoi Sasja,

Heel toevallig heb ik de voormalige eigenaar van Unique ook gesproken. Per toeval benaderde ze mij per mail en kwam ook dit ter sprake.

Zover ik van haar begreep wist zij niet dat dit een koppel was en dacht ze dat dit een pop alleen was, waardoor zij besloot haar te verkopen. Die middag heeft ze het voor het eerst gezien, waardoor ze haar conclusie trok dat dit vaker moest zijn gebeurd. Ze heeft het hierna met jou besproken s'avonds en jij besloot alsnog om haar mee te nemen en hebt haar bij thuiskomst een blok gegeven.

Hoe dan ook is dit nu allemaal gebeurd. Ze heeft jou aangeboden om haar terug te nemen en je geld terug te geven. Jij gaf aan dat je al aan haar gehecht bent en dit niet ziet zitten. Kort samengevat is dit een beetje het verhaal als ik het goed heb.

Ik begrijp heel goed dat je een nestje leuk lijkt, maar denk ook alsjeblieft aan de consequenties van het alleen broeden en schaf de benodigde spullen alvast aan als het fout mocht gaan. Denk aan een warmtelamp en pap bijvoorbeeld.
Heb je de grasjes al verhuist? Deze kunnen er absoluut niet bij blijven.

Ik denk niet dat ze nu koppelt met een man, dit zou je erna kunnen proberen. Persoonlijk zou ik proberen haar van de leg af te krijgen. Je kunt hierna koppelen en het opnieuw proberen.

Succes verder!
Groetjes
Kirsten

S Bakker

Nogmaals, dit topic kan op slot!
Kirsten, jij hoort het verhaal van 1 kant dus kun je geen oordeel vellen. Het is in ieder geval niet helemaal zo als het je
ter ore is gekomen. Maar daar houdt ik het verder bij....
Groetjes Sasja

Kirsten

Hoi Sasja,

Het is absoluut niet mijn bedoeling om een kant te kiezen, daarvoor weet ik van beide te weinig. Als ik je die indruk gegeven heb, dan daarvoor mijn excuus.
Ik denk ook dat het voor jou beter is om het met haar te bespreken ipv hier, waar zij zich niet kan verdedigen. Om een eerste gevoel wel te uiten, wil ik wel nog even kwijt dat ik jullie beide onverantwoordelijk vind. De eigenaar van Unique had haar moeten houden en jij had haar niet moeten meenemen. Beide hebben jullie in mijn beleving een risico genomen ten koste van de vogel. Maargoed het is gebeurd en nu ga ik ervan uit dat je verantwoordelijk verder gaat.

Wel wil ik je bedanken voor je IM,  wat ik altijd netjes vind.

Ik wil je verder veel succes wensen met je vogels en uiteraard ook heel veel plezier.

Groetjes
Kirsten

Rianne

Op verzoek van Sasja gaat dit topic op slot, ze heeft een oplossing gevonden voor het probleem.