8 mei 2025, 08:32:15

Niezen of hoesten??!1

Gestart door Vonnieppc, 1 december 2003, 23:47:54

« vorige - volgende »

Vonnieppc

Hallo even een vraagje,

Ik heb een valkparkietje van ongeveer 7 weekjes. Nu had ik een papje gemaakt en was ze aan het eten en opeens begon ze echt een paar keer achter elkaar te niezen of hoesten (weet niet wat het precies was), het ging wel een stuk of 10 keer achter elkaar elkaar en hierbij liep ze achteruit en vond het zelf maar raar. Toen het klaar was begon ze later opnieuw te eten en vervolgens weer hetzelfde.
Kan dit veel kwaad?? Of moet ik het nog even een paar daagjes aankijken?
Ik ben er namelijk ook wel bang voor dat ze de twee andere aansteekt....

Bedankt voor de reacties

Vonnie

Paul

Hoi Vonnie,

Het kan zijn dat ie wat gulzig eet en zich dan verslikt.
Voer je met de spuit of met een lepeltje?
Dat achteruitlopen doen jonge valkjes hel vaak dus dat is niks vreemds.
Zorg er voor als je voert dat de krop dan helemaal leeg is anders kunnen ze erg ziek worden.

Groetjes, Paul

Vonnieppc

Wat bedoel je met dat de krop leeg is?
Ze eten van een lepeltje en zelf ook uit het bakje, maar hoe zie ik of de krop leeg enzo??
Pff kunnen ze heel ziek worden, ok nu maak je me bang  :-[

Tara

Hoi,

een krop, dat is dat bolletje (zakje) wat je ziet zo rond het borstbeen. Op de foto onderaan, zie je mijn Plukkie, die toen een vollere krop had.

Bij een lege krop, zie je praktisch geen bolletje, is het gewoon een piep klein zakje ...

Als je voert, als de krop nog vol is, kan je valk kropverzuring krijgen (= stikt in zijn eigen bloed, doordat eten verzuurd door te lang in krop te zitten) en daar kan ie uiteindelijk aan sterven ...

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Vonnie,

Het hoeft niet zo te zijn dat ze ziek worden hoor en als je van de kweker een schema hebt gekregen om de hoeveel tijd je moet voeren is de kans al kleiner dat het fout gaat.
Met 7 weken zou je al wat kunnen afbouwen naar 3 keer voeren per dag denk ik want ze moeten zo snel mogelijk leren zaadjes te eten.
Met 7 weken moeten ze trouwens al wel trosgierst kunnen eten ik weet niet of die van jou dat ook doet?
Laat even weten wat en hoeveel je hem precies voert en om de hoeveel tijd.

Groetjes, paul

Hermes_Lucy_nest

als je het met een spuit doet met je echt maar een heel klein beetje in de onderbek doen en w8ten tot hij zelf doorslikt
en als je het met een lepel doet is ie waarschijnlijk veel te gulzig :D
maar mijn kropverzuring opletten dus!
ik vind het niet goed dat mensen een valkje grootbrengen wanneer ze er niets vanafweten en nooit iets opgezocht hebben.
vind ik echt heel zielig want dat hebben ze veel meer kans op de dood.
je zou nu nomaal veel zaad in zijn pap moeten doen en nu met een lepel eten begingen te geven want hij moet zo snel mogelijk leren eten want als hij niet op tijd kan eten kan je het ergste voorstellen :-X

veel suc6 met je valkje en probeer zo veel mogelijk op te zoeken!!

kizzziieeess ;D,

Val

Vonnieppc

Ik breng geen valkje groot terwijl ik er niets vanaf weet hoor dat slaat dus weer nergens op. Ik ben/probeer erg goed voor ze te zorgen en ben er erg mee begaan dus zielig hoef je mijn valkjes niet te vinden.
Ik heb de valkjes van iemand gekregen die bij mij in de straat woont, die heeft er veel verstand van en heeft mij dus ook alles bijgebracht! En als ik vragen had kon ik altijd bij haar terecht, alleen zat ik toevallig op deze site en dacht goh laat ik het hier eens op zetten.
Maar goed het is maar eenmalig geweest het hoesten en/of niezen dus  no problem verder.

Allemaal bedankt voor de reacties  ;D

Hermes_Lucy_nest

goed dat het beter gaan met je valkje :)
hij was waarschijnlijk even veel te gulzig :D

Tara

Hoi,

goed dat alles nu goed gaat ermee, je hebt geluk gehad, lijkt me wel een schatje, maar ah, neem me nie kwalijk, zo zijn ze allemaal :D