2 mei 2025, 13:45:18

Hoe het beste te 'douchen' ...

Gestart door jorgen.bodde, 16 april 2009, 08:46:04

« vorige - volgende »

jorgen.bodde

... zonder er een drama van te maken de hele tijd :-)

Ik heb twee valkjes, en ik wil ze graag met de plantenspuit wat douchen. Dit doe ik dan in de badkamer omdat ik niet wil dat ik mijn woonkamer kletsnat spuit. Echter als ik ze naar de badkamer meeneem, zijn ze te paniekerig en door het dolle heen om ergens te blijven zitten. Hoe eindigt dat?

Twee kurkdroge vogels, een klets natte vloer in de badkamer, en ik zelf ben natter dan ik normaal zou zijn als ik ZELF douche!

Zijn er mogelijkheden om valkjes beter te douchen? Ik heb een schaaltje in de kooi gebrobeerd maar die is smerig voor ze er maar aan gedacht hebben dat ze erin kunnen douchen, het enige dat helpt als ze in de kooi zitten dan willen ze wel genieten van de plantenspuit. Helaas is de kooi te groot om te verplaatsen naar de douche.

Groetjes,
- Jorgen
Mijn valkjes zijn: Sjors (†) , Dewey en Lukas

Pongo

Hoi Jorgen,

Ze zijn waarschijnlijk je badkamer niet zo gewend, dus vinden ze dit eng en zullen ze iid niet rustig blijven zitten voor de plantenspuit. Je kan ze het beste in een vertrouwde omgeving in bad doen, toch in de woonkamer.
Mijn vogels staan ook in de woonkamer en als ik ze schoonmaak (de kooi) staan ze op de aanrecht. Deze plek kennen ze ook goed en daar doe ik ze altijd nat spuiten met de plantenspuit en dat gaat perfect, alleen je aanrecht wordt dan nat, is zo weer droog.
Als ze de plantenspuit nog niet gewend zijn gewoon even volhouden, gaan ze vanzelf lekker vinden.

Suc6.

Grt,
Linda

Landiej

23 april 2009, 21:11:01 #2 Last Edit: 23 april 2009, 21:13:47 by Landiej
Willen ze in de badkamer ook niet op je schouder zitten? En hoe is het met hun vertrouwen en tamheid in het algemeen?
Bij ons vonden ze de badkamer ook nooit zo leuk, vooral niet als ze niet bij ons mochten zitten.

Tegenwoordig zitten ze gewoon op onze schouders op een handdoek, waar ze lekker zitten te douchen zonder in paniek te raken. (Trek dan wel even je shirt uit. De handdoek beschermt je blote huid tegen de nageltjes :) )
Wat ik ook weleens doe, eigenlijk alleen als ik de kooi ga schoonmaken, is ze gewoon in de kooi douchen. Als je dit van boven doet wordt alleen de kooi nat, en als je toch gaan verschonen is dat niet zo'n probleem :)

Mio

Hey,

Mijn valkes willen ook absoluut niet de badkamer in, ik heb glanzende witte tegeltjes tegen de muur daar worden ze helemaal gek van heb het 1 keer geprobeerd maar zal het geen tweede keer doen :p
Mijn vogels douchen zich niet raar  :-\ ik heb al vanalles geprobeert zo'n douchebakje in de kooi gehanged een grote school in de kooi gewoon op tael in een diep bord, op het aanrecht ... ze willen niks. De plantenspuit heb ik nog niet geprobeerd mss vinden ze dat wel fijn. thx foor de tip.

Coco en Chantal

Hay Jorg

De 2 donderstenen zien  de badkamer nu als een ruimte waar iets gebeurt wat ze niet leuk vinden. Ik zou eens proberen ze wat vaker mee naar de badkamer te nemen, dus zonder ze te douchen, laat ze eerst de badkamer als een vertrouwde ruimte zien, laat ze op de rand zitten van de douchecabina of ergens anders op en prijs ze de hemel in.
Ook kan je van die handige douchestangen kopen speciaal voor vogels, die bevestig je zo op de tegels en zet ze eerst daar op eerst vertrouwd ermee laten raken.
Neem ze dan later een keertje mee als je zelf gaat douchen, en zet ze ergens op waar ze je kunnen zien.
En na een tijdje kan je ze zelf eens proberen te douchen, als ze de stang zijn gewent is het alleen de sproeier aanzetten en kijken wat ze gaan doen.

Ik denk zelf dat als je genoeg geduld en tijd erin steek dat het uiteindelijk best gaat lukken.
Laat ze eerst vertrouwd raken met de badkamer en zo ga je elke keer een stapje verder.

Successsss ;)

Groetjes Chantal
Groetjes Chantal en de valkjes

*~Romilda~*

Ik neem me valkparkiet mee in de douche en ook staat er altijd een diep bord op me salontafel en daar gaat ze ook in zitten zie foto:D

groetjess

Manon

Mijn valkje is altijd erg nieuwschierig als ik in de keuken ben en komt dan altijd bij me zitten. Meestal zet ik dan een schaaltje op het aanrecht en ga een beetje met het water spetteren. Meestal gaat hij dan ook wel in het water.

Gerdaaaa

Gizmo gaat ook wel in de gootsteen zitten.
Ik maak hem eerst schoon en doe er een laagje lauw water in.
Vaak zit hij er al als ik aan het vullen ben.

Of in een schaal op het aanrecht

/
Als ik ga douchen en ik neem hem mee, laat ik hem over de vloer lopen, hij gaat dan aan de rand van de douchebak zitten en vermaakt zich met de spetters die van de douche (en mij) afkomen.

Marouska

Vanaf welke leeftijd kan je je valkje douchen?

en moet je hem dan afdrogen (handdoek)?
of opwarmen? (haardroger)
Of gewoon normaal? (uit zichzelf laten drogen?)

X Marouss!

druppel

wat grappig als ik lees op het forum douche denk ik met een plantenspuit maar jullie nemen ze dus echt mee de douche in  :o

druppel heeft hier een badje en daar maakt ze wel gebruik van ook douche ik dr met de plantenspuit, maar als het regend buiten heel hard en ze hoort het, gaat ze helemaal op dr stok zitten douche zeg maar. miss moet ik dr ook maar is proberen mee te nemen ;D lijkt me leuk