29 april 2024, 02:00:43

jong valkje, pap en bij oudere?

Gestart door Fiona, 30 november 2003, 17:19:27

« vorige - volgende »

Fiona

Jaja ik heb jullie weer nodig :-)
Een jong valkje ongeveer 6 weken oud, helemaal onder pap. Ik heb het wat terug kunnen vinden in eerdere vragen, maar dan gaat het ook over knippen enzo.
Hoe ernstig is het als een valkje onder de opgedroogde pap zit? Moet je dit verwijderen?

En is het het verstandigste om de jonge dan bij Pico in de kooi te zetten (+/- 7 mnd?) na een paar dagen?
Ik hoop Tari1. over een paar dagen ergens anders gelukkig te kunnen maken en dan zou het jong over een paar dagen bij Pico kunnen.

Misschien niet zoveel spoed, maar heb over een uur een afspraak en ik wil niet weer een verkeerde keuze maken :-(
Groetjes, Fiona

Tara

Hoi Fiona,

ja hoor, kan perfect gaan, daar ze dan nog allebei jong zijn.

Je kan met een vochtig doekje over de droge veertjes gaan, en dat vaker doen. Of een doekje met lauw water. Want het kan best moeilijk zijn. Maar meestal, als je het bij een ander valkje zet, (dat heb ik hier ondervonden) gaat de andere valk alles mooi schoonmaken :).

Groetjes, Tara

Fiona

Jij bent er ook altijd he Tara! :-) Dank voor je snelle reactie!
Is het 'normaal' dat jonge valkjes onder de pap zitten, of komt dit bijv. alleen voor als je het niet goed doet, vroeg de leek :-)

Dus het kan in ieder geval geen kwaad, dat ze helemaal onder zitten?
Als ik hem/haar neem dan hou ik het jong even apart ook vanwege het voeren enzo en 3 in de kooi , waarvan 1 erg jong wil ik niet, straks duiken ze op um :-(
Groetjes, Fiona

Tara

Hoi Fiona,

wordt hij met de hand opgevoed? Want dan is het normaal, dat hij onder de pap zit, want ze zijn erg onhandig :).

Groetjes, Tara

Fiona

ja 6 weken nu en met de hand worden ze gevoerd. Hij had het over 4 keer daags voeren en volgende week afbouwen, maar misschienheb ik het verkeerd verstaan, Hoor over een uurtje het verhaal.
Spit nu het hele forum af naar die pap, is dat gewoon kinderpap met water aangemaakt? :-)
Heb nog wel wat bambix staan van dochterlief namelijk :-)

Gr, Fiona

Tara

Hoi Fiona,

4 keer voeren is echt te veel voor een valk van 6 weken! Dan zouden ze nog maar maximum 2x mogen worden gevoerd, terwijl je afbouwt. En nu moet je hun trachten zaad leren te eten ..... Je kan ze nu 's morgens nog pap geven, en rond de avond, en tussendoor proberen hun zaad te leren eten.

Weet niet wat die pap is hoor, volgens mij niets met mensen te maken, daar wij sterkere stoffen nodig hebben, die zij niet makkelijk aankunnen.

Groetjes, Tara

Fiona

Ja misschien heb ik het wel verkeerd verstaan, anders kunnen ze ook nooit volgende week al bijna over zijn op het zaad alleen :-)
Ik zal het zo eens gaan bekijken kom uiteraard hier terug !
Thanks!
Groetjes, Fiona

Paul

Hoi Fiona,

Ik zie dat je er toch een gevonden hebt :-)
Die pap is geen gewone pap hoor maar speciale pap voor jonge vogels.
Ik gebruik zelf pap van Cede en dat moet je mengen met eivoer maar je kan ook nutribird nemen dat kan je in een goeie dierenspeciaalzaak kopen.
Als de pap hard is op de veertjes krijg je het bijna niet weg.
Je kan proberen de veertjes nat te maken en hopen dat de pap zacht word dan kan je het er met een doekje uitvegen maar vaak moet je een paar veertjes wegknippen waar die harde klonten in zitten.
Na elke keer voeren moet je met een nat doekje alle overgebleven pap weg vegen dan heb je verder geen last.

groetjes, Paul