28 april 2024, 06:08:09

niet lekker

Gestart door Sjeufke, 2 april 2009, 14:28:30

« vorige - volgende »

Sjeufke

Hoi,

Een koppeltje van mij (Beppie en Jopie) is al vanaf eind oktober aan het broeden. Ze zijn hier destijds mee begonnen in een schuilplaats van de kwartels, op de grond in het binnenhok. Omdat ik geen jongen wil heb ik de eitjes steeds vervangen door nepeitjes. Beppie heeft inmiddels al 3 keer nieuwe eitjes gelegd, nu in een broedblok dat ik uiteindelijk toch maar voor ze opgehangen had. Ze zijn dus heel vasthoudend, weten van geen ophouden.
De laatste tijd begon ik met toch wat zorgen te maken of dit niet te veel van hun zou eisen. Het viel me op dat Beppie toch wel wat mager geworden was en dat Jopie's verenpak er ook niet meer zo mooi uitzag. Vandaag tref ik Beppie ineens 'ziek'?? aan. Ze eet nog wel (een beetje), maar haar oogjes vallen steeds dicht en ze houdt haar vleugels een beetje van haar lijf af. Vanavond ga ik met haar naar de dierenarts, maar ik wil toch graag jullie mening horen! Zou het zo kunnen zijn dat ze gewoon op is van al dat broeden? En zo ja, hoe kan ik dan herhaling voorkomen?  ???

Karin

Sjeufke

Ik heb Beppie én Jopie inmiddels uit de volière gehaald. Beppie heeft wat geslapen en ook wat meer gegeten. In het broedblok vond ik alweer 2 nieuwe eieren. Het zou dus ook heel goed kunnen dat ze nog een ei moet leggen (ik herken haar houding en gedrag wel zoals beschreven bij de informatie over kweken). Ik zet haar zometeen terug in het nachthok om te kijken of ze dan inderdaad een ei legt. Zoniet, dan ga ik alsnog naar de dierenarts.
Blijft echter toch mijn vraag of alweer een nieuw legsel + broeden nog verantwoord is???

Karin

carco

Ik denk inderdaad dat Beppie een beetje uitgeput raakt van al dat broeden.
Als ze al zoveel eitjes gelegd heeft en maar doorgaat is dat niet echt bevorderlijk voor haar.
Ik denk dat je niet anders kan dan deze ronde af te wachten omdat de eitjes toch al in de maak zijn en dan zal ik overwegen om de prikpil te laten geven aan haar zodat ze even met leggen stopt.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Sjeufke

Ik wist niet dat er een prikpil voor vogels bestaat. Ik denk inderdaad dat dat dan een goed idee is. Ze zit nu terug in het binnenhok, maar ze zit er maar stilletjes bij. Kan het ook dat ze zomaar ineens een ei niet kwijt kan (door uitputting of iets anders)?

Karin