11 mei 2025, 01:05:00

kan iemand mij een tip geven?

Gestart door lovegirl, 27 maart 2009, 20:02:15

« vorige - volgende »

lovegirl

27 maart 2009, 20:02:15 Last Edit: 27 maart 2009, 20:33:32 by lovegirl
ik heb een aantal vraagjes!
ik heb nu 4maanden terug een leuke valkparkiet opgehaald
genaamt kroky..
hij is erg leuk en fluit erg mooi!
maar nu heb ik een aantal dingen waar ik me zorgen om maak

1...hij heeft een gaatje tussen zijn snavel en nek...dus kan hem zien slikken, is dit normaal?hij heeft geen last van, maar ik vind dit er eng uit zien
is dit normaal?

2...hij heeft achter op zijn koppie een rare kale plek...waar geen haar groeit...wat kan ik hier aan doen?

3...heb hem ge probeert tam te maken, en eerst lukte het ook...maar nu wil het niet meer hij is erg angstig voor handen en blaast erna...en eet dus absoluut geen trost gierst uit handen...
wel eet hij het zo op, als ik het in zijn kooi leg...heeft iemand goeie tips?

4...gooit zijn etensbak je volledig leeg alles ligt naast de kooi en onder in de kooi. keert het bakje niet om.
hoe kan ik hem dit afleren?

alvast bedankt!
liefs sandy en kroky

Kaatje

Hoi Sandy,

Dat "gaatje" tussen zijn snavel en nek is normaal hoor, ik neem aan dat je zijn ondersnavel bedoeld.

Op je tweede vraag kan ik niet echt gericht antwoord geven omdat dit vele oorzaken kan hebben. Was je valkje al kaal toen je hem kocht !? Mischien is hij geplukt, maar dan zou je aan mogen nemen dat er na 4 maanden alweer nieuwe veren moeten aangroeien.

Misschien heeft hij mijt, of is het iets anders, ik zou er anders even naar laten kijken bij een DA.

Hier op het forum staat een stappenplan om je valkje tam te maken, misschien dat je daar eens kunt lezen, er staan namelijk genoeg tips en stappen.

Koop doorzichtige bakjes met buigzame ijzertjes die je aan de kooi kan hangen en wat aan kan klemmen. Hang de bakjes zo min mogelijk aan de verticale tralie in de kooi, zo kan hij het er namelijk makkelijk af gooien !

Afleren is een beetje moeilijk omdat hij het waarschijnlijk als spelletje ziet maar je kan het wel voorkomen door andere bakjes aan te schaffen.

Succes,

Karin

lovegirl

hoi,
nou gelukkig dat dat gaatje normaal is...schrok me dood...
hoopte al op dat antwoord...dit is me eerst valkje :-*
dat met tam maken heb ik allemaal al geprobeert...hij at eerst al uit me hand maar zo ineens niet meer! tips?
plies?
bedankt
mvg sandy

Kaatje

Hoi Sandy,

Ik denk dat je even terug moet denken naar toen je valkje wel "tam" was. Je hebt namelijk tam, en ( niet bang voor handen ) handtam. Jouw valkje is dus handtam geweest maar niet echt tam.

Is er wat gebeurd, ik bedoel is je valkje ergens van geschrokken !? Als ze eenmaal hun angst hebben overwonnen moet je dit blijven herhalen, doe je het een paar dagen niet dan ben je weer terug bij af !

Het beste is om weer helemaal opnieuw te beginnen, probeer het vertrouwen van je valkje terug te krijgen door te zorgen dat hij eerst stopt met blazen als je met je hand in de kooi komt. Daarna kan je hem weer trosgierst proberen aan te bieden.

Niets forceren of pushen, dit werkt alleen maar averechts en daar word hij alleen maar banger van.

Meer tips dan dit zullen er niet zijn. Nogmaals succes !

Daniƫlle de Boer

Die kale plek achter de kuif kan ook komen door inteelt. Dus dat er een koppeltje wordt gevormd uit dezelfde familielijn.
De mijne heeft het ook. Er groeien wel wat veertjes op, maar heel dun, en je ziet de huid erdoor heen.

*Yvon

Hoi hoi

Je hebt al wat antwoorden gehad zie ik.
Ik wil alleen even terug komen op de kale plek achter zijn kuifje.
Waarschijnlijk heb je een lutino ?(wit met een gele kop )
Heel veel lutino's hebben dat.
Komt niet zozeer door inteelt maar eerder doordat de lutino een roodogig is en heel vaak hebben roodogige valkjes een kale/dunne plek achter hun kuif.
Ze noemen het een zwakte.  ;)
Maar kan verders helemaal geen kwaad hoor.  :D

Succes met het weer tam maken.
De aanhouder wint !!  ;) :D

Groetjessss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >